Interjú

„Én Orbán legyőzésére koncentrálok”

Dobrev Klára, a Demokratikus Koalíció európai parlamenti listavezetője

Belpol

Mindenképpen megszülető európai egyesült államok, a legélesebb szembehelyezkedés Orbánékkal, propaganda-e a saját lap, és persze Magyar Péter és új pártja – egyebek közt ezekről beszélt nekünk a DK listavezetője.

Magyar Narancs: Az EP-választás tétjeként a Fidesz megbuktatásáról is beszélnek. Ez az európai víziója a pártnak?

Dobrev Klára: Éppen a múlt héten mutattuk be a DK–MSZP–Párbeszéd európai programját. A magyar politikában nekünk van a legkidolgozottabb, a legtöbb szakértővel összehangolt, a legaprólékosabban kiszámolt víziója arról, hogy milyen országot akarunk. Röviden összefoglalva: igazságos, európai, jóléti Magyarország víziójának raktuk le a részleteit, a szociálpolitikától kezdve egészen a gazdaságig.

MN: De nem érzi úgy, hogy az orbánozástól éppen a DK politikai ajánlatát nem hallani?

DK: Mindaz, amit Orbán Viktor képvisel, az teljességgel szembemegy azzal a Magyarországgal, amit mi elképzelünk. Hogy mondjak erre példát is: a nyugdíjakra kifizetett összeget nem csökkenteni kell, a pénzt nem kivonni kell a szociális rendszerből és az oktatásból, hanem ellenkezőleg, sokkal többet kell az emberek jólétébe fektetni. Mi olyan Magyarországot akarunk, ahol tisztességesen meg lehet élni fizetésből és nyugdíjból, ahol egy mainál erősebb és az emberekre több pénzt költő állam irányítja az életünket. Ezzel bizony élesen szembehelyezkedünk Orbán mai politikájával.

MN: Belengette, hogy előrehozott országgyűlési választást kezdeményeznek a Fidesz június 9-i veresége esetén. Egy EP- és egy önkormányzati választás hogyan buktatná meg a Fideszt?

DK: Orbán valószínűleg mestertervnek tartotta, hogy a két választást egyszerre tartsák, de hát ha másnak vermet ás, Orbán esik bele! Ez lett így jó alkalom arra, hogy megmutassuk a mai valóságot Magyarországon, azt, hogy a magyarok túlnyomó többségének tele van a hócipője az Orbán-rendszerrel. Ha azt kérdezzük, elégedettek-e a kormány teljesítményével, valójában azt kell kérdezni: elégedett-e ön azzal, hogy másfél évet kell várni egy szürkehályogműtétre? Elégedett-e a nyugdíjával? Elégedett-e azzal, hogy az országot kínai akkumulátorgyá­raknak árusítják ki bármilyen szabályozás nélkül? Ha így tesszük fel az embereknek a kérdést, akkor brutális többségben vannak az elégedetlenek. Épp ezért minden választás tökéletes alkalom ennek a többségnek a megszervezésére. Ebben áll egy ellenzéki politikus feladata: önkormányzati szinten és az európain is azt mondani, követeljük vissza az országunkat!

MN: Az Európa-pártiság a DK egyik leghangsúlyosabb része. Van valami azért, amiben kritikus az Európai Unióval szemben?

DK: Az EU működése hosszú fejlődés eredménye, egy egész listám van arról, mi mindent kellene másképp működtetni. A DK vízió­ja az európai egyesült államok. Lehet, hogy majd máshogy hívják, mindenesetre hatalmas lépésekkel haladunk az egységesebb, erősebb Európa felé. Nézze meg, mi történt az elmúlt öt évben: válságok váltották egymást kiszámíthatatlanul. A gazdasági válság mellett jött a Covid-járvány, jött az oroszok által generált energiaválság és az orosz katonai agresszió. Európa minden kihívásra egyre szolidárisabb együttműködéssel válaszolt. Napi tapasztalat, ahogyan lépésről lépésre megszületik az európai egyesült államok. Akárhogyan toporzékol is Orbán, létre fog jönni. Persze, hogy velünk jön létre vagy nélkülünk, az csak rajtunk, magyarokon múlik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.