Épül a kikötő, de a Párbeszéd–Zöldek tovább küzd

  • narancs.hu
  • 2023. április 15.

Belpol

A balatonföldvári beruházás ügyében adatot igényel, jogi lépésekre készül a párt. 

Nem jó, hogy a Balaton egyre jobban beépül, mert azon túl, hogy olyan hatások érik a tavat, amelyek végleg megváltoztatják, a beruházások során a vagyonos kisebbség érdekei előtérbe kerülnek azokéval szemben, akik csak élvezni szeretnék a tavat a maga természetességében – ez a Párbeszéd–Zöldek kiindulópontja a balatonföldvári kikötőépítés ügyében.

Az ellenzéki párt országgyűlési képviselője, Szabó Rebeka ökológus szombati sajtótájékoztatóján fölidézte, a földvári projekt ellen tiltakoztak a civilek is, mert a nyugati strandon megjelenik egy hatalmas monstrum. Az egyik mólószár 381 méter, a másik 222 méter hosszú lesz, az építmény 42 ezer négyzetméter vízfelületet vesz el a Balatontól, kettévágva a strandot. A kikötő meg is változtatja a strand eredeti funkcióját, hiszen – emlékeztet Szabó Rebeka – egy BM-rendelet szerint kikötő közelében nem lehet fürdőzni, és  ha szabadna, akkor sem lehetne majd ott úszni a parttal párhuzamosan.

A Párbeszéd–Zöldek úgy ítéli meg, hogy a helyi önkormányzat által segített, az állam által támogatott projekt előkészítése és tervezése idején nem tartottak elég alapos társadalmi egyeztetést.

Szabó szerint jellemző, hogy a Veszprém Megyei Kormányhivatalnak az volt a véleménye, a beruházásnak nem lesz jelentős környezeti hatása, ezért nincs szükség  környezeti hatásvizsgálatra. A civilek bírósághoz fordultak, de közben az építkezés már zajlik: hordják be a köveket a Balatonba. Szabó tud egy korábbi tanulmányról, amelyet a Közép-Dunántúli Vízügyi Igazgatóság készített. Abban az áll, hogy a vitorláskikötők építése is hat a Balatonra: változik az üledékvándorlás, az áramlatok útja, eliszapolódik a tó. Amikor ez ügyben interpellált az Országgyűlésben a képviselő, Lázár János építési és közlekedési miniszter azt mondta, nincs tudomása ilyen tartalmú tanulmányról. Szabó most ezt a dokumemtumot el fogja küldeni a miniszternek, a civilek levelével együtt.

Szabó Rebeka úgy tudja, a strand felújítására korábban 170 millió forintnyi forrást nyert az önkormányzat, részben uniós pályázaton. Feltételezi, nem korrekt az az eljárás, hogy előbb pénzt szerzünk egy strand fejlesztésére, aztán azt a strandot tönkretesszük egy vitorláskikötővel.

Annak érdekében, hogy kiderüljön, milyen feltételeket vállalt az önkormányzat a strand felújításáról szóló pályázatokban, és tényleg ellentmondás van-e a két beruházás célja között, a képviselő adatigényléssel fordul a helyi önkormányzathoz, elkérve a pályázati dokumentációkat. Ezek ismeretében dönt a párt a következő lépésről, ami jogi út is lehet.

Szabó hangsúlyozta, fontos a turizmus a Balaton életében, de még fontosabb szempont, hogy a tóval fenntartható módon bánjunk. A földvári strandot évente mintegy negyvenezren használják, a vitorláskikötő pedig 175 hajónak biztosít helyet. Az nem mehet, hogy a vagyonos emberek érdekei érvényesüljenek azokéval szemben, akiknek nincs pénzük vitorlásra, csak élvezni szeretnék a napot, a vizet és a partot.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.