Bűnös, büdös: a kormánypárti sajtó Budapest-képe

Szodomább a Gomorránál

Belpol

A pokol legmélyebb bugyrának hihetjük Budapestet a NER híradásai alapján, az előválasztást követően pedig a kormánypárti sajtó alighanem még szörnyűbb helynek látja majd a Karácsony Gergely vezette fővárost. Mi ebből az igazság?

Dizájnerdrogtól és kannásbortól őrjöngő zombik terrorizálják az Örs vezér terén és a Nyugati téren a járókelőket. A szemét és az ürülék hegyekben áll az utcákon, de így sem takarja el a padokon bujálkodó hajléktalanokat. A Blaha Lujza tér felújítása és a nagykörúti biciklisáv felfestése miatt az autósok napokat, sőt talán heteket töltenek a gigantikus dugókban, sokan végleg letehettek arról, hogy hazaérjenek. Budapest őrült iramban halad az összeomlás felé – és mit tesz ilyenkor Karácsony Gergely főpolgármester? Reggel fél tízkor még álmosan nyújtózkodik, és az első kávéját kortyolgatva hülyeségeket posztol a Facebookon.

Ez az apokaliptikus kép tárul elénk a kormányközeli sajtó vonatkozó anyagaiból. A Covid-járvány harmadik hullámának lecsengése óta a KESMA-médiabirodalom és a „közszolgálatinak” nevezett média óriási erőbedobással próbálja bizonyítani, hogy a főváros élhetetlenné vált, amiért kizárólag az ellenzéki főpolgármester és stábja a felelős.

Százezrekért hirdetik

A kampány a Facebookon is pörög. A közpénzből működtetett hirado.hu június 17. és szeptember 19. között félmillió forintnál többet költhetett csak arra, hogy Karácsony városvezetői alkalmatlanságát bizonyító cikkeket hirdessen a közösségi oldalon, és további százezrekből reklámozták a főpolgármester diplomájával és állítólag hiányzó nyelvvizsgájával foglalkozó cikkeket. A hirado.hu profilja három hónap alatt 30 hirdetésben foglalkozott a dugókkal, a város romló helyzetével – ebbe az is belefért, hogy egy 60–70 ezer forint közötti értékű hirdetésben az olvasóktól kértek fotókat a pusztuló Budapestről. Az Origo sem maradt ki a sorból, az említett három hónapban 25 fizetett hirdetésben taglalták az elborzasztó budapesti állapotokat, a reklámozott cikkek után pedig több mint 300 ezer forintot is fizethettek. Az Index terjedelmes riportsorozatban számolt be arról, hogy az Örs vezér terén, Kelenföldön, a Blaha Lujza téren és a Nyugatiban gyakorlatilag életveszélyes közlekedni a kéregetők és drogosok miatt. Cikkeiket nagyrészt olvasóik élménybeszámolóira alapozták – de legalább megkérdezték a kerületeket, a Fővárosi Önkormányzatot, a BKK-t és a rendőrséget is.

A kormánypárti média alapvetően három terület, a közbiztonság, a köztisztaság és a forgalomszervezés miatt bírálja Karácsony Gergely kabinetjét. A köztisztaság fenntartása részben a főváros, részben a kerületek feladata. Ám a káosz és a mocsok miatt Karácsony Gergelyt bíráló lapok a szelektív vakságot választották: úgy tesznek, mintha a felsorolt problémák nem léteztek volna már a Tarlós- vagy akár a Demszky-éra idején is. Másrészt figyelmen kívül hagyják a Covid-járvány bevételcsökkentő hatásait, és azt, hogy a kormány a pandémiára hivatkozva – valójában az önkormányzati választások eredménye miatti bosszúként – tízmilliárdokat vett el a fővárostól. Budapest tavaly 69 milliárd forintos kieséssel zárta az évet – ebből 35 milliárdot az iparűzési adó (hipa) megfelezése, 12 milliárdot a kormányzati döntéssel megemelt szolidaritási adó vitt el, az idén pedig 80 milliárdos veszteséget szenvedett el a főváros.

A városvezetés szorult helyzetét mutatja, hogy idén szeptember elején Budapest működtetését már folyószámlahitelből oldották meg, mivel a BKV a vártnál jóval kevesebb bevételt produkált a jegy- és bérleteladásokból. A kormányzati fojtófogást nem úszták meg a kerületek sem: búcsúzhattak a parkolási bevételektől, a gépjárműadótól és a hipa felétől is. Például Józsefváros 4,5 milliárdos fejlesztési és működési forrástól esett el a központi elvonások miatt, Terézváros 2 milliárdos hiánnyal kezdte az idei évet; Ferencváros tavaly 3 milliárd forintot – működési bevétele ötödét – veszíttette el, a XVIII. kerület pedig 6 milliárd forinttal lett szegényebb.

Az Orbán-kabinet ugyan dobott néhány milliárdos mentőövet az elvonásokat megszenvedő kerületeknek, ám kizárólag azoknak, amelyekben fideszes vagy a Fidesz által támogatott vezetés irányít. Gulyás Gergely kancellária­miniszter a politikai alapú segítségnyújtást nem is tagadta a 24.hu kérdésére: mint mondta, odaküldtek forrást, ahol Karácsony Gergely főpolgármester elvett fővárosi támogatásokat vagy jelentősen csökkentette azokat.

 
Ezt se véletlenül hívták Marx térnek
Fotó: Sióréti Gábor

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)