A pünkösdi egyház legnagyobb intézménye a Magyar Iszlám Közösséghez került

Félholdtól a keresztig és vissza

Belpol

A pünkösdi egyház megszüntette együttműködését az egyik legnagyobb intézménycsoportjával, a Sola Fide Központtal. Az intézményhálózat a Magyar Iszlám Közösséghez került, amiről az ott dolgozó és a járandóságukra váró alkalmazottak nem is tudtak. Az Államkincstár is hallgat az ügyben.

Amikor megkérdeztük a Magyar Pünkösdi Egyháztól (MPE), valóban átadták-e egyik legnagyobb intézményrendszerük, a Sola Fide Központ alapítói jogát a Magyar Iszlám Közösségnek (MIK), a pünkösdiek az alábbiakat válaszolták: „Az új egyházvezetés tavalyi megválasztásakor ígéretet tett arra, hogy újradefiniálja az egyház és a hozzátartozó intézmények viszonyát, megújítja az intézményrendszer irányítását, kialakítja a biztonságos és szabályszerű működését garantáló struktúrát, kontrollt gyakorol az intézmények felett, és zéró toleranciát vezet be a szabálytalanságokkal szemben. (…) Ahol a belső ellenőrzés szabálytalanságok gyanúját tárta fel, az egyházvezetés megtette a szükséges intézkedéseket.” Az egyháztanács az első év tapasztalatai és az ellenőrzések eredménye alapján arra jutott, hogy az intézményrendszer mérete meghaladta az egyház jelenlegi irányítási és ellenőrzési kapacitásait. Ezért „az egyház az intézményrendszer méretének csökkentéséről döntött, hogy csak annyi intézményt tartson fenn, amennyinek törvényes és a pünkösdi értékek mentén való működését maradéktalanul ellenőrizni és felügyelni tudja”.

A korábbi, Pataky Albert-féle egyházvezetés 2023 januárjában lemondott, s a helyére tavaly tavasszal Földesi Tamás elnökségével új irányítótestület került. A régi egyháztanáccsal szemben 2022-ben mély bizalmi válság alakult ki. Az MPE egyik, békéscsabai központú és azóta megszüntetett intézménye, a Közösségi Misszió és több más, vele együttműködésben lévő gyulai és miskolci intézményével szemben a nyomozó hatóság 18 milliárd forintos költségvetési csalás és pénzmosás miatt emelt vádat. Többek véleménye szerint nem szakmai okokkal magyarázható, hogy a vádlottak között végül nem találni volt egyházi vezetőt, holott nem csupán tudniuk kellett a visszaélésekről, hanem minden jel szerint azok kedvezményezettjei is lehettek. (Lásd: Milliárdok bűnszervezetben és üzletszerűen című keretes írásunkat.)

A Földesi Tamás-féle új egyházvezetés a felülvizsgálat és az átvilágítás nyomán döntött úgy, hogy megszünteti az egyik legnagyobb intézménycsoporttal, a nyíregyházi székhelyű Sola Fide Központtal való együttműködést. Az elektronikusan elérhető Egyházi Nyilvántartó Rendszerből kiderül, hogy a Magyar Iszlám Közösségbe, mint HÍD Szociális és Köznevelési Központba tagozódott be a Sola Fide Központ. A Sola Fide és a hozzátartozó intézmények vezetői, Orosz Mariann és férje, Orosz Ferenc a nyilvántartás szerint egy sorral hátrébb húzódtak, viszont minden esetben megmaradtak vagy telephelyként, vagy székhelyként, értesítési, vagy elérési címként a házaspár ingatlanjai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.