A jövő mérnökei az akkumulátorgyártó cégek szolgálatában

„Felsőfokú szakmunkásokat képeznek majd”

Belpol

Miközben mindenhol tiltakoznak az akkumulátorgyárak létesítése miatt, a cégek és a műszaki egyetemek szakirányú képzéseket dolgoznak ki és hirdetnek meg. Hiába ellenzik sokan a kormány és a főként ázsiai hátterű vállalatok törekvéseit, a gyárakkal párhuzamosan kiépül a termelés hátországa.

„Nekünk kihívást az jelent, hogyha bekövetkezik az a váltás, hogy 2035 után már csak elektromos meghajtású autókat lehet gyártani Európában. És ha nem tudjuk mi előállítani az elektromos meghajtáshoz szükséges döntő járműelemeket Magyarországon, (…) akkor máshol fogják legyártani őket, és a hagyományos autógyáraink szépen lassan bezárnak” – fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök március elején a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Évnyitó című rendezvényén.

Ez volt az első alkalom, amikor a kormányfő hosszasan nagy nyilvánosság előtt beszélt akkumulátoripari elképzeléseiről azóta, hogy az országban több településen – Debrecenben, Győrben, Nyíregyházán, Gödön – heves tiltakozások voltak az üzemek telepítése miatt.

 

40 ezer fő átképzése

Ugyancsak nemrég értesülhettünk arról, hogy a gödi Samsung SDI-vel együttműködésben az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó képzést indít az Óbudai Egyetem. A felsőoktatási intézmény közleménye szerint „autóipari Li-ion akkumulátorok gyártása” elnevezésű tantárgy oktatása kezdődött meg, hamarosan pedig speciális szakirányra is jelentkezhetnek a mérnökhallgatók. A gyakorlati ismeretek megszerzésében szerepet kapnak a vállalat mérnökei, szakmai gyakorlatban való részvételt is biztosítanak a gödi gyárban, amely ösztöndíjprogramot is indít. A diákok a 2023. tavaszi szemesztertől sajátíthatják el „a gyártásban végzendő mérnöki munkához nélkülözhetetlen ismereteket”. A tantárgyat jelenleg az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar mérnöki képzésében részt vevők vehetik fel, az őszi félévtől pedig már a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar hallgatói is.

Vagyis elindult a főként ázsiai hátterű akkucégek „hátországának” a megteremtése, az erre szakosodott mérnökök és egyéb szellemi munkát végzők képzése. Orbán Viktor még 2017-ben, a Samsung SDI akkumulátorgyár megnyitó ünnepségén azt mondta, „Magyarországot Közép-Európa egyik járműgyártó centrumává tettük, és most elindulunk abba az irányba, hogy a régió egyik járműfejlesztési központja és az e-autózás éllovasa legyünk”. Ennek jegyében 2023-ra több tucat akkumulátorgyártással foglalkozó üzem létesítését jelentették be főleg az ország északi, északkeleti régiójában, a már említetteken túl Komáromban, Iváncsán, Tatabányán, Vácon és Fóton (lásd: Térképre tettük Orbán Viktor épülő akkumulátorgyártó nagyhatalmát, magyarna­rancs.hu, 2022. december 6.).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.