A jövő mérnökei az akkumulátorgyártó cégek szolgálatában

„Felsőfokú szakmunkásokat képeznek majd”

Belpol

Miközben mindenhol tiltakoznak az akkumulátorgyárak létesítése miatt, a cégek és a műszaki egyetemek szakirányú képzéseket dolgoznak ki és hirdetnek meg. Hiába ellenzik sokan a kormány és a főként ázsiai hátterű vállalatok törekvéseit, a gyárakkal párhuzamosan kiépül a termelés hátországa.

„Nekünk kihívást az jelent, hogyha bekövetkezik az a váltás, hogy 2035 után már csak elektromos meghajtású autókat lehet gyártani Európában. És ha nem tudjuk mi előállítani az elektromos meghajtáshoz szükséges döntő járműelemeket Magyarországon, (…) akkor máshol fogják legyártani őket, és a hagyományos autógyáraink szépen lassan bezárnak” – fogalmazott Orbán Viktor miniszterelnök március elején a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Gazdasági Évnyitó című rendezvényén.

Ez volt az első alkalom, amikor a kormányfő hosszasan nagy nyilvánosság előtt beszélt akkumulátoripari elképzeléseiről azóta, hogy az országban több településen – Debrecenben, Győrben, Nyíregyházán, Gödön – heves tiltakozások voltak az üzemek telepítése miatt.

 

40 ezer fő átképzése

Ugyancsak nemrég értesülhettünk arról, hogy a gödi Samsung SDI-vel együttműködésben az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó képzést indít az Óbudai Egyetem. A felsőoktatási intézmény közleménye szerint „autóipari Li-ion akkumulátorok gyártása” elnevezésű tantárgy oktatása kezdődött meg, hamarosan pedig speciális szakirányra is jelentkezhetnek a mérnökhallgatók. A gyakorlati ismeretek megszerzésében szerepet kapnak a vállalat mérnökei, szakmai gyakorlatban való részvételt is biztosítanak a gödi gyárban, amely ösztöndíjprogramot is indít. A diákok a 2023. tavaszi szemesztertől sajátíthatják el „a gyártásban végzendő mérnöki munkához nélkülözhetetlen ismereteket”. A tantárgyat jelenleg az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar mérnöki képzésében részt vevők vehetik fel, az őszi félévtől pedig már a Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar hallgatói is.

Vagyis elindult a főként ázsiai hátterű akkucégek „hátországának” a megteremtése, az erre szakosodott mérnökök és egyéb szellemi munkát végzők képzése. Orbán Viktor még 2017-ben, a Samsung SDI akkumulátorgyár megnyitó ünnepségén azt mondta, „Magyarországot Közép-Európa egyik járműgyártó centrumává tettük, és most elindulunk abba az irányba, hogy a régió egyik járműfejlesztési központja és az e-autózás éllovasa legyünk”. Ennek jegyében 2023-ra több tucat akkumulátorgyártással foglalkozó üzem létesítését jelentették be főleg az ország északi, északkeleti régiójában, a már említetteken túl Komáromban, Iváncsán, Tatabányán, Vácon és Fóton (lásd: Térképre tettük Orbán Viktor épülő akkumulátorgyártó nagyhatalmát, magyarna­rancs.hu, 2022. december 6.).

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.