Fideszes pitiánerkedés Szentendrén: lekapartatták az ellenzéki képviselő fotóját

  • M. L. F.
  • 2018. szeptember 4.

Belpol

A szentendrei Fidesz csakis magát szereti hájpolni, az ellenzék képviselője nem kaphat közpénzből táblát a városban.

Éppen kutyát sétáltatott hétfőn reggel a szentendrei lokálpatrióta civil szervezet vezetője, amikor az Alsó-Izbég téren furcsa jelenet szemtanúja lett. Egy nő éppen a szervezet helyi képviselőjének fotóját kaparta le arról a tábláról, amely a körzet fejlesztéseire hívta fel a lakosok figyelmét.

Helyes Imre szóba elegyedett az illetővel, így hamar kiderült, hogy felsőbb utasításra cselekszik, ráadásul a nő az önkormányzati támogatással kiadott közéleti és kulturális lap, a Szevi–Szentendre és Vidéke szerkesztője. Magyarán arról a lapról van szó, amelynek elviekben pártatlannak kellene lennie, egyaránt szem előtt kéne tartania a várost irányító párt és az ellenzék szempontjait is. Ehhez képest a szerkesztő az ellenzék egyik képviselőjének fotóját távolította el városvezetői utasításra. Helyes le is fotózta a nőt és a plakátot, majd a sztorit megosztotta a Facebookon.

A Fidesz majdnem mindent vitt

Szentendre egy ideje már a Fidesz városának tekinthető: négy évvel ezelőtt a település 10 egyéni választókerületéből a kormánypárt 9-et tudott behúzni, a polgármester-jelöltjük, Verseghi-Nagy Miklós közel ezer szavazattal kapott többet, mint a második helyen végzett vetélytársa. Az ellenzéki pártoknak nem sok babér terem helyben: az MSZP és a Jobbik 2014-ben egy-egy listás hellyel vigasztalódott a 14 fős képviselőtestületben. A 2017-es időközi választáson még az sem segített rajtuk, hogy a pártok – az LMP és a Munkáspárt kivételével – nem indítottak saját jelöltet, hanem beálltak a Társaság az Élhető Szentendréért Egyesület (TESZ) elnöke, Helyes Imre mögé. A szentendrei civilek jelöltje ugyanis végül kikapott a Fidesztől.

Verseghi-Nagy Miklós (J) beszédet mond

Verseghi-Nagy Miklós (J) beszédet mond

Fotó: MTI Fotó: Kovács Attila

 

Legfeljebb annyi sikert könyvelhettek el, hogy a TESZ megszorongatta a kormánypárt jelöltjét. Ugyanis a helyi civil szervezet népszerűbb, mint az ellenzéki pártok, jelenleg három képviselője ül az önkormányzatban. Köztük van Fülöp Zsolt is, akinek 2014-ben egyedül sikerült egyéni választókerületet nyernie a fideszesek mellett. A mostani háborúskodás az ő személye körül alakult ki: az ő fotóját kapargatta a Szevi szerkesztője.

"Erkölcsileg aggályos"

De hogy miért is kerültek ki ezek a fotók a közterekre, utcákra? Az önkormányzat fideszes többsége tavaly találta ki, hogy a fejlesztéseket külön táblákon, plakátokon reklámozzák, és ezekre a felületekre az adott választókerület képviselőjének arcképe kerül ki. Fülöp kerületében július-augusztusban például járdaépítés folyt, csakhogy egyedül ebben a városrészben nem került ki a képviselő fényképe, helyette a fideszes polgármester arca virított a táblákon.

Helyes a magyarnarancs.hu-nak azt mondta, nemcsak most nyáron, korábban sem tették ki Fülöp képét, ezért aztán közmeghallgatáson, fórumokon tiltakoztak. A TESZ elnöke augusztus 9-én külön levélben fordult Verseghi-Nagyhoz, és kérte, hogy a János utcai projekttáblán is a választókörzet képviselőjének fényképét helyezzék el. „Ma elhallgatják, hogy ki a kerület képviselője, holnap semmibe veszik a választások eredményét?” – jegyezte meg a TESZ elnöke. Ám levelére nem kapott választ, így a szervezet akcióba lépett: polgári engedetlenség keretében átragasztották a fényképet. Erre jött reakcióként a fotó lekaparása.

Átragasztott plakát Fülöp Zsolt képével

Átragasztott plakát Fülöp Zsolt képével

 

 

Időközben a Facebook-poszt alatt megszólalt a Szevi kiadójának, a Szentendrei Kulturális Központnak az ügyvezetője, aki lényegében elismerte, hogy a lap szerkesztője kapargatta a fényképet. Solymosi Heléna ezt írta: „A tények: a tábla önkormányzati tulajdonban van. Az önkormányzati tulajdonú táblát önhatalmúlag átmarticázta a TESZ. A jogtalanul kihelyezett matrica került eltávolításra.” Majd megjegyezte: „Erkölcsileg is aggályos közvagyont átmatricázni”.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).