Mérlegen Tarlós István főpolgármestersége – 1. rész

Fullasztásos kínzás

  • Király Dávid
  • 2019. október 19.

Belpol

Noha Orbán volt az, aki hadat üzent Budapestnek, Tarlós Istvánnak óriási a felelőssége abban, hogy meg sem próbálta megakadályozni a főváros kormány általi fosztogatását. Tarlós főpolgármesterségét értékelő sorozatunk első részében a főpolgármester és a kormány viszonyát elemezzük.

Gulyás Gergely a múlt héten azt mondta: ha Karácsony Gergely győz a főpolgármester-választáson, akkor az Orbán Viktor miniszterelnök és Tarlós István főpolgármester által 2018 novemberében aláírt paktum érvényét veszti. A kancelláriaminiszter mondatai tökéletesen jelképezik a Fidesz Budapest-politikáját, amelynek lényege, hogy a főváros jövője a kormány jóindulatától függ, és ez a jóindulat pedig csak akkor jár a főváros népének, ha az a Fidesz jelöltjére szavaz.

Noha az Orbán–Tarlós-paktum jelentős része gyakorlatilag értelmezhetetlen (utolsó pontja például arról szól, hogy be kell tartani az előző 14-et), szerepelnek benne olyan alapvető fővárosi szükségletek, mint a 3-as metró felújításának finanszírozása vagy az ivóvízvezetékek cseréje. Nem látványberuházások tehát, hanem a város mindennapi működéséhez elengedhetetlen közszolgáltatások feltételeinek megteremtése.

A tavaly ősszel aláírt megállapodásban szerepel az is, hogy a kormány garantálja Budapest önállóságát, ezt azonban nehéz nem cinizmusként értelmezni. A főváros ugyanis a paktum aláírásakor már rég nem volt önálló. A Fidesz 2010-es hatalomra kerülése óta a kormány módszeresen csorbítja a főváros önkormányzatának jogköreit, pénzügyi mozgásterét, autonómiáját. Budapest önállósága nem értelmezhető, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt két önkormányzati ciklusban a kormány – a többi önkormányzathoz hasonlóan – Budapesttől is elvette az egészségügyi és az oktatási hatásköröket, illetve jobbára az ezzel járó infrastruktúrát. Ugyancsak a főváros önállóságának hiányát mutatja a feladatfinanszírozás bevezetése, ami leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a főváros még a saját – egyre kevesebb – pénzét is csak a kormány jóváhagyásával költheti el.

 

Lesz kapsz

A főváros azonban olyan jogköröket és vagyonelemeket is átadott a kormánynak, amelyekre nem kötelezte törvény. A Tarlós-féle városvezetés ellentételezés nélkül adta át az államnak a kormány által szándékosan finanszírozhatatlanná tett agglomerációs közlekedést, a Városligetet vagy az Erzsébet teret.

Nem járt jobban a főváros azon vagyonelemek átadásával sem, amelyekért a kormány adott valamit cserébe. Az egyébként magas osztalékot fizető Főgáz még önkormányzati tulajdonú részvényeit a Tarlós-féle városvezetés kevesebb mint 42 milliárd forintért adta el az államnak, noha az előző városvezetés 2008-ban 100 milliárd forint feletti összegért sem volt hajlandó megválni a pakettől. (Jellemző, hogy Tarlós István a fővárosi ellenzék vezetőjeként akkor a családi ezüst elherdálásáról, padlássöprésről beszélt, noha az akkori városvezetés a részvények árát uniós beruházások önrészére akarta költeni, tehát a részvények árának segítségével európai pénzeket akart becsatornázni – a mostani viszont a 3-as metró szinte szó szerint égetővé vált felújítására fordította.)

A legolcsóbb, így a legtöbb budapesti számára megfizethető Dagály fürdőt 2015-ben a főváros azért adta át az államnak, hogy annak területén épülhessen fel a 2017-es vizes világbajnokság fő helyszíneként szolgáló, a városkép szempontjából minimum vitatható Duna Aréna. A Dagályért az állam átvállalta a BKV 52 milliárd forintos adósságát. Ez akár jó üzlet is lehetett volna a főváros számára, ám ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez a pénz akkor már elment a közlekedési vállalat működésére, akkor egyértelművé válik, hogy az önkormányzat gyakorlatilag felélte egy fontos és nagy értékű vagyontárgyát.

Hasonló sorsra jutott az eredetileg CET névre hallgató, de a tarlósi átnevezési hullámban Bálnára keresztelt épületegyüttes is. Az egykori Közraktárak épületeiből kialakított, ikonikus külsejű létesítmény szerződéseit a főváros a 2010-es hatalomátvételt követően az elsők között mondta fel. Az újonnan felállt városvezetés és a beruházó közötti perpatvart látva a bérlők fejvesztve menekültek a Bálnából, amellyel aztán a főváros évekig nem tudott mit kezdeni. A közben megnyitott, de gyakorlatilag üresen kongó épülettől a főváros hármas nyomás alatt vált meg. A Bálna a saját működési költségeit sem tudta kitermelni, így nem hozta, csak vitte a pénzt az önkormányzattól, másrészt a fővárosnak minden elérhető fillérre szüksége volt a metrófelújításhoz. Ezt tetézte még a már megszokott kormányzati presszió: bár a Bálnát eredetileg a Matolcsy György vezette Nemzeti Bank szemelte ki magának, végül a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő vette meg 11 milliárd forintért; az épület további sorsát ma még csak sejteni lehet.

 

Semmiért vesztek el

Az önkormányzat adatai szerint a főváros 2010 és 2017 között összesen 520 milliárd forinttal lett szegényebb: ez az összeg tartalmazza a forgalomképtelen, a korlátozottan forgalomképes és a forgalomképes vagyon, valamint a pénzeszközállomány csökkenését is. A helyzeten némiképp javít, hogy 2014-ben elkészült a 452 milliárd forintos értéket képviselő 4-es metró, enélkül ugyanis az önkormányzat vagyonvesztése megközelítené az ezermilliárd forintot, ami a jelenlegi büdzsé bevételi összegével számolva nagyjából Budapest négy­évnyi költségvetésének felel meg.

Ha már az önkormányzat zsebében kutakodunk, a költségvetés is megér egy bekezdést: míg 2010-ben Budapest költségvetésének főösszege 524 milliárd forint volt, 2019-ben az önkormányzat már csak 266 milliárd forint bevétellel és nem mellesleg 114 milliárd forint hiánnyal számol. A Tarlós-féle városvezetés a büdzsé csökkenését általában az egészségügy és az oktatás állami átvételével magyarázza, a tény azonban az, hogy a főváros bevételei e két ágazat költségeit meghaladó mértékben csökkentek. Elég csak arra gondolnunk, hogy ma már az idegenforgalmiadó-bevételek sem a fővárost, hanem a kerületeket gazdagítják – már amelyiket.

Tarlós István 2010 előtt még azzal kampányolt, hogy az előző vezetés eladósította Budapestet, a főváros adósságállománya azonban ma szinte megegyezik az akkori összeggel, noha az állam 2013-ban átvállalta annak 60 százalékát, azaz több mint 100 milliárd forintot.

Ugyancsak újratermelődik a főváros örökös pénznyelője, a BKV már említett adóssága is, amit jól mutat, hogy 2019-ben a főváros 19 milliárd forintos megtakarítást vár el az amúgy is a működőképessége határán egyensúlyozó közlekedési vállalattól. Szomorú tény, hogy a lesújtó helyzetben a BKV az adatok kozmetikázásával próbálja védeni a mundér becsületét: a múlt év végén közel 6 milliárd forintos többletet emlegettek, pedig mindössze annyi történt, hogy az eredetileg 15 milliárdosra tervezett hiány megállt bő 9 milliárd forintnál.

Az Orbán-kormány – a városvezetés tétlen szemlélődése mellett – 2011-ben azzal az ígérettel rúgta fel az előző kormány és városvezetés által kötött, a budapesti közösségi közlekedés finanszírozását rövid és középtávon megoldó szerződést, hogy kötnek majd jobbat. Spoiler: nem kötöttek. A 2010-ben még 32 milliárd forintos állami szerepvállalás 2015-ben 24, 2016-ban 18, 2017-ben pedig 15 milliárd forintra csökkent, 2018 óta 12 milliárd forint.

Noha Gulyás Gergely arról beszélt, hogy az Orbán–Tarlós-paktum Karácsony Gergely győzelme esetén semmissé válik, annak egyik fontosabb pontját a kormányzat már hónapokkal ezelőtt megszegte. A miniszterelnök ugyanis nem teljesítette a Tarlósnak adott azon ígéretét, miszerint a budapesti szemétdíjakat a Nemzeti Hulladékhasznosítási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt., azaz a kukaholding helyett 2019 márciusától ismét az FKF Zrt. szedheti be. Noha Tarlós néhány nappal később úgy finomított, hogy csak a havi számlázásra állnak át a negyedéves helyett, valójában ez sem történt meg.

 

Budapesti Stockholm-szindróma

A kukaholding létrehozása, a szemétdíjak beszedésének elvonása a főváros cégétől, valamint a Tarlósnak tett ígéret figyelmen kívül hagyása nem csupán a főpolgármester maradék tekintélyét tépázta meg, de a budapestiek számára is kézzel fogható károkat okozott.
A szükséges szakértelem nélkül tevékenykedő holding ugyanis 2018 őszére már 13 milliárd forinttal tartozott az FKF-nek, amely a neki járó pénz hiányában a város több pontján nem tudta elszállítani a szemetet, takarítás híján pedig észrevehetően koszosabbá vált a város.

Fontos figyelembe venni, hogy a Tarlós által az irracionalitásig támogatott kormány abban az aranytojást tojó tyúkban forgatja a tőrt, amelyik a magyar GDP 37 százalékát adja; ha Budapesttel szervesen összetartozó agglomeráció teljesítményét is hozzászámítjuk, a hazai bruttó termék közel fele ebben a régióban keletkezik. Budapest nélkül az egy főre jutó GDP a negyedével lenne kevesebb Magyarországon – vagyis ha a kormány Budapest versenyképessége elé gördít akadályokat, az ország fejlődését is gátolja.

A fentiek alapján kirajzolódik a minta: a kormány módszeresen ellehetetleníti az önkormányzat vagy valamely cégének működését, majd mielőtt az végképp letérdelne, időben érkező jó tündérként megmenti azt. Mellesleg kér cserébe valamit, aminek eredményeként az önkormányzat vagy a gazdasági társasága kijön nullára, viszont a főváros elbukik egy hatáskört vagy valamely vagyonelemet. Ez nem más, mint az önkormányzat módszeres függőségi helyzetben tartása, kivéreztetése, leépítése. Az így kialakult helyzetet gyakran hasonlítják a lélegeztetőgéphez, pedig sokkal inkább emlékeztet a fullasztásos kínzásra, amikor az áldozatot fojtogatják, majd a kritikus pillanatban hagyják némi levegőhöz jutni.

Noha mindeddig az Orbán-kormány következetes Budapest-ellenes politikájáról beszéltünk, Tarlós István felelőssége a főváros leépülésében megkérdőjelezhetetlen. E felelősség a legegyszerűbben úgy ragadható meg, hogy Tarlós István érdemi ellenállás nélkül nézte végig a kormányzati ámokfutást. Habár a főpolgármester szívesen emlegeti, hogy a Fideszen – vagy ahogy ő szereti nevezni, az ő „gondolkodói körén” – belül Kövér László mellett ő mer egyedül nyíltan beszélni, néhány keresetlen hangvételű odadörmögésen túl Tarlós alig tett valamit annak érdekében, hogy a kormány ne húzza le az utolsó bőrt is Budapestről. (Más kérdés, mennyire tekinthető „gondolkodói körnek” egy olyan közeg, ahol mindössze ketten fogalmazhatnak meg a központi állásponttól esetlegesen eltérő véleményt.)

A városházi Fidesz frakcióvezetőjeként, majd frissen megválasztott főpolgármesterként Tarlós István közismerten rossz viszonyt ápolt Rogán Antal V. kerületi és Pokorni Zoltán XII. kerületi polgármesterekkel, ezek a konfliktusok azonban – különösen az utóbbi – később elcsitultak vagy legalábbis nem a nyilvánosság előtt zajlottak. Tarlósnak az Orbán-kormánnyal való konfrontációja a legtöbb esetben kimerült a Lázár János korábbi kancelláriaminiszterrel folytatott nem túl magas színvonalú odamondogatásban, a miniszterelnökkel azonban egyszer sem vállalt nyílt konfliktust.

Még 2015 decemberében sem, amikor a BKV finanszírozásáért a kormánynál lobbizó főpolgármester szentpétervári tárgyalása idején a parlament úgy alakította át a fővárosi forrásmegosztást, hogy azzal Budapest valójában rosszabbul járt, mint a döntést megelőzően. Tarlós akkor sem hibáztatta Orbánt, noha aki kicsit is ismeri a Fideszen belüli viszonyokat, annak nyilvánvaló, hogy Rogán Antal akkori miniszterelnöki kabinetfőnök nem a saját szakállára és a miniszterelnök tudta nélkül nyomta át a Tarlóst megkerülő és a főváros számára káros módosítást az Országgyűlésen.

 

Nem az én dolgom

Vendégjárás Budapesten című, 2008-ban megjelent könyvében Tarlós István még arra panaszkodott, hogy „a fővárosnak nincs semmi kapcsolata az Akadémiával, és mint kiderült, az egyetemekkel sincs”. Tarlós akkor így fogalmazott: „Az természetes, hogy nincs függelmi kapcsolat, nem is szabad, hogy legyen, de mégis, Közép-Európa egyik egyetemi, tudományos központja vagyunk, és ennek a ténynek nem szabadna ennyire, hogy úgy mondjam, hidegen hagynia a városvezetést.”

Tarlós tehát bő egy évtizeddel ezelőtt a fővárosi ellenzék vezetőjeként is el tudta különíteni a hatáskört és a felelősséget, ám hangsúlyozta utóbbi fontosságát. Ezzel szemben főpolgármesteri időszaka során megannyi alkalommal hivatkozott a hatáskör hiányára.
A 2008-ban még a főváros és az MTA kapcsolatának hiánya miatt aggódó Tarlós az Akadémia kutatóhálózatának einstandját mindössze elhamarkodottnak nevezte, a megannyi külföldi és magyar hallgatóval rendelkező, világszínvonalú képzést nyújtó CEU elüldözéséről pedig azt mondta, hogy „nem tudom, mitől a világ egyik legjobb egyeteme ez”.

Tarlós István észrevehető ellenállás nélkül fogadta el a budapesti iskolák és a kórházak államosítását, ennél azonban sokkal fontosabb, hogy e két ágazat szabad szemmel is látható budapesti minőségromlása sem érte el az ingerküszöbét. Az oktatáson és az egészségügyön túl a főpolgármester számtalan kisebb-nagyobb horderejű témában tagadta meg az egyételmű választ, így máig nem tudjuk például, hogy mit gondol Tarlós a múzeumi negyed városligeti kialakításáról (noha a programjában ő még a Nyugati pályaudvar mögötti területre szánta elhelyezni ezeket az intézményeket).

Tarlós volt az, aki állítása szerint nem tudott az elektronikus jegyrendszer csődjéről, aki szerint a 3-as metró régi-új szerelvényeinek hibája a „gonosz erők játéka”, aki egy bizottságra kente a sokakat zavaró Red Bull Air Race engedélyezését, aki az előző városvezetés és az EU ügyének tekinti a dugódíjat, aki örült, hogy Uber-ügyben nem a főváros van lépéskényszerben és aki a 2018/2019 fordulóján országos botrányt okozó túlóratörvényről is a hatáskör hiányára hivatkozva nem nyilvánított véleményt.

Bár a főpolgármester szívesen tekint magára úgy, mint akit a kormány a budapesti politikusok közül egyedüliként vesz komolyan, Gulyás Gergely szavai valójában nem ezt tükrözik. A miniszteren keresztül megüzent fenyegetéssel Orbán Viktor nem pusztán a budapestieket zsarolta meg, de Tarlós Istvánt is megalázta. Egyértelművé tette ugyanis, hogy a főváros működése és fejlődése nem a főpolgármester, hanem kizárólag a kormány kezében van. Tény, hogy Tarlós megítélését a kormány Budapesthez való hozzáállása, a város fejlődésének előmozdítása vagy akadályozása alapjaiban határozza meg, ám a főpolgármester sorsa október 13-án nem a kormány, hanem kizárólag a budapestiek kezében lesz.

A szerző a Republikon Intézet várospolitikai szakértője.

(Sorozatunk második részében a legfontosabb szakpolitikák alapján értékeljük a főpolgármester munkáját, így szó lesz Tarlós Istvánnak a városüzemeltetés, a közlekedésfejlesztés, a zöldpolitika és a szociálpolitika terén elért – vagy csupán hangoztatott, de el nem ért – eredményeiről.)

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.