Agrárdemonstrációk Európában és Magyarországon

Gazdálkodj okosan!

Belpol

Orbán Viktor még emberek közé is kimerészkedett Brüsszelben, hogy egy ottani gazdatüntetésen bujtogathasson az EU ellen. Ez nem véletlen: a szélsőjobb mindenhol rátelepedett a traktorosok valóban létező problémáira. Orbánék itthon persze nem nézik jó szemmel a hasonló megmozdulásokat.

Decemberben Németországban tüntettek a gazdák, majd hamarosan Belgiumban és Franciaországban is a traktorosok követelései uralták a belpolitikát. Magyarországon a kormánymédia még a migránsozást is hajlandó volt letekerni a nyugat-európai gazdademonstrációkról szóló tudósítások miatt. És mivel a tüntetések kellemetlenséget okoznak a nyugati kormányoknak, mi sem természetesebb, hogy az ottani gazdák megmozdulásainak nagy támogatója lett Orbán Viktor és a teljes magyar kormány. Azt persze nem szeretnék, ha Magyarországon is hasonlók történnének. A múlt hétvégi, meglehetősen vérszegényre sikeredett fővárosi agrártüntetést kormányzati tényezők sietve „baloldali szervezkedésnek” kiáltották ki – minden alap nélkül.

A kontinens új-jobboldali/neofasiszta/populista politikusai (ahogyan manapság a politika hülyegyerekeit nevezik) a korszellemnek megfelelően egységesen látták meg az állandóan hivatkozott „igazi nép”-hez vezető utat a megmozdulások támogatásában. Az elégedetlen gazdáknak valóban vannak problémáik, ahogyan nem ok nélkül kapcsolódtak be az európai hullámba a lengyel, spanyol, görög, olasz vagy román parasztok se.

Jó kérdés

A közös gond az, hogy miközben egyre csökkennek a koronavírus idején még egekben lévő mezőgazdasági termékárak, az előállítási költségek továbbra is magasak. Mindemellett az évről évre egyre szélsőségesebb időjárási körülmények között nekik is mind többször kell megküzdeni az aszály, az erdőtüzek vagy más okok miatti terméskieséssel. Az EU egyik nagy ambíciója éppen a klímaváltozás káros következményeinek mérséklése, a végzetes folyamatnak legalább a lassítása. Sajátos helyzet, hogy a gazdák emiatt is szívnak: az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások következtében az EU-ban sokkal költségesebb a mezőgazdasági termelés, mint máshol. Az unióra jellemző szigorú szabályokat nem alkalmazó helyekről jóval olcsóbban lehet élelmiszerhez jutni, a vásárló pedig ritkán dönt környezetvédelmi megfontolások alapján két nagyjából ugyanúgy kinéző gyümölcs megvásárlásakor – az olcsóbbat teszi majd a kosarába.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.