Gulyás Gergely: A kormány emeli az ápolók bérét

  • narancs.hu
  • 2020. október 8.

Belpol

Novembertől 20 százalékkal, 2022-től pedig további 30 százalékkal emeli a kormány az ápolók bérét.

2020 november elsejével 20 százalékkal, 2022 január 1-vel további 30 százalékkal emelik az ápolók bérét - közölte a csütörtöki kormányinfón Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter. Szerinte az elmúlt évekkel együtt ez összesen 72 százalékos emelés lesz. A bejelentésről a hvg.hu számolt be.

A cikk szerint a miniszter beszélt az orvosok béremeléséről is, szerinte ez január elsejétől 125 százalékos lesz az orvosi bértáblából kiindulva. Egy rezidensnek 613 ezer forint bruttó jövedelmet kap majd, egy 40 éves szolgálati viszonnyal rendelkező orvosnál pedig több mint 1,7 millió forint lesz a bruttó alapbér. Az orvosi bértábla szerinti legmagasabb bér 20 százalékos eltéréssel ügyeleti díj nélkül akár 2 millió 800 ezer forint is lehet - mondta, majd megerősítette, hogy január 1-ig új szabályozást fogadnak el a háziorvosok esetében is. A részletszabályokon még dolgoznak de Gulyás szerint a bértáblában szereplő bérnél ők sem nem fognak rosszabb bért kapni.

A orvosok magánpraxisának összeférhetetlenségével kapcsolatban azt mondta, hogy a törvény valóban korlátozza annak lehetőségét, de nem szeretnék midnenáron tiltani, hanem olyan rendeleti szabályozást szeretnénk kialakítani ami erre az ésszerűség keretein belül lehetőséget ad.

A kormányinfón szóba került az orvosok vezénylése is. Erről a miniszter azt mondta, hogy a kormány törvényrendeletben szabályozza majd, erről pedig egyeztetnek a kamarával. Megerősítette azt is, hogy "békeidőben" kivételes esetben alkalmazzák csak. Példaként azt említette, hogy ha valahol történik egy nagy vonat- vagy buszbaleset, akkor alkalmaznák, illetve természetesen a járványhelyzet idején. A rendeletben is jelezni fogják, hogy csak rendkívüli esetben fogják alkalmazni a vezénylést - mondta Gulyás Gergely. Az orvosi kamara ugyanakkor ezzel kapcsolatban a törvény módosítását kérte.

Magyar Orvosi Kamara: Katonák nem leszünk

A MOK elnöksége szerint nagy a veszély, hogy a törvénybe foglalt korlátozások miatt az orvosok inkább a magánellátást választják majd. "A Magyar Orvosi Kamara álláspontja szerint egy ilyen társadalmi hatású törvény előkészítését és elfogadását csak az érintettekkel történő megfelelő egyeztetést követően, a mindenki számára elfogadható kompromisszumok megkötése után szabad keresztülvinni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.