Tömeges kilépéssel válaszolnak az operatőrök Novák Emil kinevezésére

  • narancs.hu
  • 2020. október 8.

Belpol

A Vidnyánszky-féle kuratórium felkérésére vállalta Novák az SZFE rektorhelyettesi pozícióját, operatőrtársai nem értenek egyet döntésével.

„Tekintettel arra, hogy Novák Emil, a Magyar Operatőrök Társasága (HSC) elnökségi tagja, elvállalta a Színház- és Filmművészeti Egyetem általános rektorhelyettesi posztját, és ezt sem az elnökség, sem az etikai bizottság nem találta aggályosnak, ezért kilépünk a HSC-ből.” – tette közzé a Facebookon Szabó Gábor.

Ahogyan arról korábban mi is beszámoltunk, a Színház- és Filmművészeti Egyetem Vidnyánszky Attila vezette kuratóriuma október 1-től Novák Emil operatőr-filmrendezőt általános, Zalán János színész-producert pedig oktatási rektorhelyettesnek nevezte ki. Ugyanekkor vált dr. Szarka Gábor volt ezredes az egyetem kancellárjává. Szarka ma megkísérelt bejutni az egyetem épületébe, de a diákok blokádja ismét útját állta.

Szarka Gábor nem tudott bejutni az SZFE épületébe

Katona a kapuknál. Mint arról beszámoltunk, Szarka Gábor, az SZFE frissen kinevezett kancellárja tegnap közleményben jelentette be, hogy csütörtök reggel meg akarja kezdeni a munkát az SZFE Vas utcai épületében. Történt minden azután, hogy az SZFE hallgatói és a sztrájkbizottság is elutasította az új vezetés által tett komplex ajánlatot.

A Magyar Operatőrök Társasága kilépő tagjai úgy fogalmaztak: „Nem maradhatunk egy olyan szervezet tagjai, aminek elnökségi tagja részt vesz az SZFE autonómiájának törvénytelen felszámolásában. Ez a lépésünk a tüntető diákokkal és a leköszönő vezetéssel való szolidaritási nyilatkozatunk is egyben.”

A kilépők névsora: Pohárnok Gergely, Szabó Gábor, Márton Balázs, Rák József, Beck György, Juhász Imre, Réder György, Bálint Dániel, Pados Gyula, Erdély Mátyás, Rév Marcell, Herbai Máté, Kende János, Buk Miklós, Szatmári Péter, Andor Tamás, Kovács Claudia, Seregi László, Mészáros Kati, Karáth Zita, Fillenz Ádám, Ragályi Elemér, Bolygó Balázs, Máthé Tibor

Rajtuk kívül kilépett még Kardos Sándor is, Márk Iván felfüggesztette tagságát, Gózon Francisco, Szaladják István, Medvigy Gábor pedig HSC-tagsággal nem rendelkező operatőrként állt a kilépők mellé.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.