Gyurcsány 12 pontban mondja el, Orbán miért náci

  • narancs.hu
  • 2022. november 26.

Belpol

Csütörtökön csak simán lenácizta.

Nácinak, politikai szörnynek, mentálisan beteg embernek nevezte csütörtöki posztjában Orbán Viktor miniszterelnököt Gyurcsány Ferenc, a Demokratikus Koalíció elnöke. 

A Magyar Nemzetnek feltűnt, amióta az egykori kormányfő „a baloldalon kikerült a rivaldafényből és helyét a felesége, az árnyékkormányt alakító Dobrev Klára vette át, sorra születnek a megbotránkoztató, sokszor zavaros, sértegető, vagdalkozó bejegyzések a pártelnök Facebook-oldalán”. Másnak sem tetszhetett a sarkos fogalmazás, mert Gyurcsány most reagált a „kormánypárti trombitás fiúk felzúdulására”. 

12 pontban összegzi, miért lehet lenácizni Orbánt.

Így amiatt, hogy a kormánypárt ellenfeleit – függetlenül koruktól, cselekdeteiktől, eszméiktől – kommunistának szökta nevezni. Szerinte az is az állítását igazoló bizonyíték, hogy „Orbán alatt a magyar múlt dicsőségesnek, heroikusnak, mondott, persze sokszor hazug elemekkel is tűzdelt, hétköznapi leegyszerűsítő propagandává silányított bemutatása a nemzeti karakter építés hivatalos eszközévé vált”, és  „mindennek célja, a magyarság, más népektől elkülönülő, azoknál nagyszerűbb, azok felett álló népként való bemutatása”. Gyurcsány emlékeztet arra, hogy Orbán rendszerére jellemző az egységmítosz építése, az elkülönülés, a bezárkózás, mint nemzeti létforma, amely a túlélést hivatott biztosítani, és hogy az orbáni világban „fajnak tekintik a magyart, a nemzetek, kultúrák, a vér keveredését a nemzet felszámolálásához vezető hamis útnak gondolják”. Jellemző ebben a világképben, hogy a sorscsapásokért a magyarellenes összeesküvések hibásak, hogy közben az erő kultusza épül, az ellenőrizhető intézmények helyett a vezér akarata irányítja az országot, kultusza van a vezérnek, aki folyton külső és belső ellenségeket keres, ellenfeleit ki akarja rekeszteni a nemzetből. Jellemző, hogy a hatalmon lévők kizárólagos igényt formálnak a kormányzásra, erkölcsi alapon, ez a hatalom lenézi a gyengéket, az állam tudatosan elfordul a gyengéktől, felszámolja intézményeiket – érvel a DK elnöke.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.