A bizonytalan szavazókra megy rá a Fidesz kampánya

Gyurcsány!

Belpol

A brutális erőforrásfölény és az ellenzék tétovasága is szerepet játszik abban, hogy a Fidesznek sikerült jobban a 2022-es kampány felvezetése. A kormány ettől még nehezebb helyzetben van, mint az előző két választáson.

Mi lesz 2022 rezsicsökkentése vagy migránsellenes hadjárata? Sokáig ezt találgatták a magyar politikával professzionálisan foglalkozók, de a hivatalos kampányrajtra világossá vált, hogy a Fidesznek ezúttal nem lesz egyetlen, jól meghatározható húzótémája. A koronavírus-járvány miatti gazdasági visszaesés és a magas infláció rákényszerítette Orbán Viktort, hogy az emberek általános gazdasági helyzetértékelését állítsa a kormánypolitika és a kampány fókuszába, az egységesen induló ellenzékkel szemben pedig már nem elég elképzelt, külső ellenségekkel küzdeni, muszáj többet foglalkozni a valódi ellenféllel is.

Virág Andrea, a Republikon Intézet stratégiai igazgatója szerint a kormányzati kommunikációra korábban kampányidőszakokon kívül, normál üzemmódban is jellemző volt, hogy egy vagy maximum néhány kiemelt ügy köré épült. „Ilyesmit 2019 közepe óta nehéz azonosítani, az önkormányzati választás után próbálkoztak a börtönbiznisszel és a gyöngyöspatai romák ügyével, aztán jött a járvány, amely bizonyos időszakokban teljesen meghatározta a közbeszédet – azonban nem a Fidesz tette föl az asztalra, csak reagálni tudott rá, politikai értelemben egyébként egészen ügyesen” – magyarázza Virág Andrea.

De mekkora problémát jelenthet a Fidesznek a központi kampánytéma hiánya? „A rezsicsökkentéssel és a migráció elleni fellépéssel az ellenzéki szavazók jó része is egyetértett. Nyilván gyengíti a Fideszt, hogy most nincs egy ezekhez hasonló központi témája, de ezzel együtt is jól alakult eddig a kampányuk” – mondja lapunknak egy neve elhallgatását kérő, ellenzéki körökben mozgó elemző, kampányszakember. Szerinte kormányoldalon megvan a sikeres kampányhoz szükséges pénz és infrastruktúra, van egy jól érthető, fegyelmezetten sulykolt üzenet, és az is látszik, hogy következetesen a célcsoporthoz, a bizonytalan, a politika iránt kevésbé érdeklődő, jellemzően alacsonyabban iskolázott választókhoz beszélnek. „Ezeket az embereket elsősorban a pénztárcájuk érdekli. A 13. havi nyugdíj egy megfogható dolog a számukra, az olyan ellenzéki ígéretek, mint az euró bevezetése vagy az elszámoltatás ellenben elég távolinak tűnnek” – mutat rá forrásunk.

Három csapás

Virág Andrea úgy látja, jelenleg három fő csapásiránya van a Fidesz kampányának: a jóléti intézkedések hangsúlyozásával egyértelműen a bizonytalanokat célozzák, a gyurcsányozás célja a saját tábor tüzelése és a bizonytalanok távol tartása, az LMBTQ-ellenes tematika pedig kifejezetten a magszavazók mozgósítására lehet jó. Feltűnő, hogy míg az LMBTQ-ellenes törvény tavaly nyári elfogadása és a népszavazás bejelentése körül intenzív kommunikációs hadjárat folyt a fideszes médiában és a kormányzati „tájékoztatás” is rádolgozott az ügyre, azóta inkább csend van e témában. A „gyermekvédelmi” népszavazásra mozgósító első, elég visszafogott plakátok is csak a minap kerültek ki az utcára, és Orbán Viktor évértékelő beszédében sem volt hangsúlyos a kérdés, mindössze egy helyen említette a népszavazást, a „brüsszeli bürokratákkal” és általában a Nyugattal való szembenállás egyik elemeként.

 
A szívrabló
Fotó: Orbán Viktor Facebook-oldala

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk