Gyurcsány: „Hülyét csinálunk magunkból”

  • narancs.hu
  • 2014. január 22.

Belpol

A DK elnöke elmondta, mire kell Orbánnak az MTV új retrocsatornája, beszélt a magyar film hagyományairól, a rovásírásról, és arról, hogy miért volt galamblelkű mint miniszterelnök. Best of idézetek.

A Fapados Szalon és a Demokratikus Koalíció szerdán egész napos konferenciát tartott Kultúra és hatalom: itt és most. Hogyan tovább? címmel. Felszólalt három korábbi miniszter, Magyar Bálint, Bozóki András és Hiller István, valamint több neves művész, esztéta és közíró. Gyurcsány Ferenc meglehetősen széttartó, a konkrétumoktól szelíden tartózkodó, ugyanakkor igen lendületes előadásával aratott zajos tetszést. Ennek legerősebb mondataiból, gondolataiból szemezgetünk alant.

false

„Miért jelenik meg a választások előtt pár hónappal a Magyar Televízió retrocsatornája? Ne gondolják, hogy ez véletlen! Ha nem tudom a jelenben megkötni azt a lényegében kádári típusú paktumot, hogy jólétet ajánlok a szabadság megvonásáért cserébe – mondhatja a miniszterelnök –, akkor, mint az átkosban, a citrom helyett adok citrompótlót. Ha nem tudok adni jólétet, akkor adom az utolsó nagy nosztalgikus érzületet, a Kádár-világ érzületét, amit a leghatékonyabb tömegmédium közvetít. Erre szolgál a retrocsatorna. Amiben Vágó Pista barátom is benne lesz, ha ki nem vágják…”

„A köztelevízió a leghatékonyabb kulturális platform, amelynek kulturális funkcióját – a közkultúra és magaskultúra közvetítését – újra kell teremteni, mert ez mára lényegében megszűnt.”

„Miért hollywoodizálta a magyar filmet a kormány? Egyszerű hatalmi logikából. Azért, mert a magyar film hagyományában természetes módon, alapvetően ott van a szocializáló, szabadelvű örökség, és nincs meg benne az a fajta konzervatív-keresztény örökség, amiből ez a kormány építkezni tudna. És ha nincs, akkor kidobom az ablakon, és megyünk Hollywood felé.”

„Ha van a baloldalnak maradandó öröksége, az a reflexizmus – jól mondom? A képesség, hogy reflektáljon a világra.”

„Az első Fidesz-kormány a mostanihoz képest soft kultúrkampfot csinált, ez most a hardcore változat. És ha a miniszterelnök sikerre viszi ezt a küzdelmet, akkor azt fogja megtanulni belőle, hogy minél keményebb, annál jobb. Mármint a kultúrkampf.”

„Ha valamit a szemünkre lehet vetni, akkor azt, hogy a végtelen megértés, a végtelen tolerancia, a sokszínűség igenlése oda vezetett, hogy a mi kultúrpolitikánknak elvesztek a kontúrjai. Ezért az történt, hogy amikor a jobboldal kormányzott, eltolta a kultúrát jobbra, amikor mi jöttünk, nem küzdöttünk és ott maradt, és amikor megint ők jöttek, még tovább vitték jobbra. Addig-addig tolják, amíg egyszer majd leesik.”

„A jobboldalt ugyanaz a kultúrharcosság jellemzi, mint a nem szabadságelvű baloldalt – hogy ilyen szépen fogalmazzak. És ezen a ponton ők összeérnek. Nagy kérdés, hogy mennyire szabad galamblelkűnek lenni. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom: én magam galamblelkű voltam ebben az ügyben. Egyetlen miniszterem sem tudja azt mondani, hogy a miniszterelnöknek bármikor volt olyan utasítása, hogy ezt vagy azt kell támogatni, ezt megtorolni, attól levegőt elszívni, megmondani a vidéki polgármestereknek, kit szabad meghívni és kit nem… Ez olyan idegen volt tőlem, amennyire csak lehet, és ma is az.”

„Minden jobbikosnak feladatul adnám, hogy aki nem tudja elolvasni rovásírással a Kiskunlacháza táblát, annak ki kell lépnie a Jobbikból. Nem sok tagjuk maradna. Ezzel a rovásírással hülyét csinálunk magunkból, nem úgy viselkedünk, mint egy normális, felvilágosult európai ország.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.