Ha így folytatják, nem lesz elég busz a hármas metró pótlására

  • narancs.hu
  • 2018. május 3.

Belpol

A buszgyártó cég már a csődre készül.

Aktuális lapszámunkban közelebbről megvizsgáltuk a nagy kormányzati hátszéllel rendelkező Ikarus Egyedi Kft.-t, ami sorozatban bukja el az állami megrendelések teljesítési határidejét. A cég tavaly nyáron a kötbérfizetést is megúszta, viszont úgy tűnik, hogy mára a csőd szélére került.

Itt egy kis ízelítő a cikkből, amit teljes terjedelmében a Magyar Narancs ma megjelenő számában olvashat el.

Magyar Narancs – Archívum részletes

Állítása szerint könnyedén besétált a Fehér Házba, ahol akkora káosz uralkodott a Trump beiktatását követő hónapokban, hogy senki sem fogott gyanút, hogy mégis mit keres ott egy újságíró. A házon belül szerzett tapasztalatokból született az utóbbi évek legnagyobb botrányt keltő politikai bestsellere, a Tűz és düh, amelynek megjelenését maga Trump igyekezett ellehetetleníteni.

Eddig a kormányzati kézi vezérlés nyomai szépen követhetőek voltak az Ikarus pályafutásán, kezdve attól, hogy a kormány határozatban tiltotta el a fővárost hitelből történő buszvásárlástól, majd az érvénytelennek nyilvánított tenderek után egy állami cégnél (Volánbusz) jelent meg nyertes pályázóként az Ikarus, méghozzá egy olyan rövid határidejű vállalással, amiről a szerződéskötés pillanatában tudni lehetett, hogy teljesíthetetlen – viszont a dátum a papíron kétségkívül jól mutatott. Miután bizonyossá vált, hogy nem sikerül a teljesítés, a határidő előtt egy nappal ismét egy jókor és célirányosan érkezett jogszabály-módosítás oldotta meg a helyzetet, ennek köszönhetően az Ikarus Egyedinek nem kellett kötbért fizetnie a Volánnak, sőt, a gyártó kapott még 240 nap haladékot, ami idén április 11-én járt le. Eddig a napig a vállalt 180 buszból a már említett 5-öt sikerült csak elkészíteni.

Lapunk értesülései szerint a cég április 6-án küldött egy levelet a Volánnak és a BKV-nak, amelyben közölték: nem tudják tartani a határidőt, mert több hátráltató tényező lépett fel, leégett például egy német gyár, és így nem kapták meg a kért alkatrészeket. „Ilyenkor mindig csatolni kell az akadályoztatásra vonatkozó bizonyítékot, jelen esetben valami dokumentumot arról, hogy a gyár igazolja, tényleg leégett az épület, és odaveszett minden, nem tudnak szállítani. Ilyen vagy ehhez hasonló csatolmányok azonban nem érkeztek” – állította forrásunk, hozzátéve, hogy ezzel csak a kötbér alól szeretne kibújni az Ikarus Egyedi, mivel a Volánnal kötött szerződése lehetővé teszi az ehhez hasonló kifogásokat. „Rettenetesen rossz szerződést kényszerítettek rá annak idején a Volánra, olyat, amelyben szinte semmi nem védi a megrendelőt, és a gyártó például hivatkozhat egy beszállító mulasztására, ezt pedig a vevőnek el kell fogadnia. Persze van lehetőség kötbér követelésére, de a leírtak alapján nagyon könnyű kibújni alóla” – mondta névtelenséget kérő informátorunk, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az Ikarus Egyedi lényegében már a csődre készül, hiszen jelenleg a cégnek több mint 5 milliárd forintos tartozása van a bank, illetve a beszállítók felé – éppen ezért három új kft.-be próbálják átmenteni a társaság vagyonát.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.