Ha így folytatják, nem lesz elég busz a hármas metró pótlására

  • narancs.hu
  • 2018. május 3.

Belpol

A buszgyártó cég már a csődre készül.

Aktuális lapszámunkban közelebbről megvizsgáltuk a nagy kormányzati hátszéllel rendelkező Ikarus Egyedi Kft.-t, ami sorozatban bukja el az állami megrendelések teljesítési határidejét. A cég tavaly nyáron a kötbérfizetést is megúszta, viszont úgy tűnik, hogy mára a csőd szélére került.

Itt egy kis ízelítő a cikkből, amit teljes terjedelmében a Magyar Narancs ma megjelenő számában olvashat el.

Magyar Narancs – Archívum részletes

Állítása szerint könnyedén besétált a Fehér Házba, ahol akkora káosz uralkodott a Trump beiktatását követő hónapokban, hogy senki sem fogott gyanút, hogy mégis mit keres ott egy újságíró. A házon belül szerzett tapasztalatokból született az utóbbi évek legnagyobb botrányt keltő politikai bestsellere, a Tűz és düh, amelynek megjelenését maga Trump igyekezett ellehetetleníteni.

Eddig a kormányzati kézi vezérlés nyomai szépen követhetőek voltak az Ikarus pályafutásán, kezdve attól, hogy a kormány határozatban tiltotta el a fővárost hitelből történő buszvásárlástól, majd az érvénytelennek nyilvánított tenderek után egy állami cégnél (Volánbusz) jelent meg nyertes pályázóként az Ikarus, méghozzá egy olyan rövid határidejű vállalással, amiről a szerződéskötés pillanatában tudni lehetett, hogy teljesíthetetlen – viszont a dátum a papíron kétségkívül jól mutatott. Miután bizonyossá vált, hogy nem sikerül a teljesítés, a határidő előtt egy nappal ismét egy jókor és célirányosan érkezett jogszabály-módosítás oldotta meg a helyzetet, ennek köszönhetően az Ikarus Egyedinek nem kellett kötbért fizetnie a Volánnak, sőt, a gyártó kapott még 240 nap haladékot, ami idén április 11-én járt le. Eddig a napig a vállalt 180 buszból a már említett 5-öt sikerült csak elkészíteni.

Lapunk értesülései szerint a cég április 6-án küldött egy levelet a Volánnak és a BKV-nak, amelyben közölték: nem tudják tartani a határidőt, mert több hátráltató tényező lépett fel, leégett például egy német gyár, és így nem kapták meg a kért alkatrészeket. „Ilyenkor mindig csatolni kell az akadályoztatásra vonatkozó bizonyítékot, jelen esetben valami dokumentumot arról, hogy a gyár igazolja, tényleg leégett az épület, és odaveszett minden, nem tudnak szállítani. Ilyen vagy ehhez hasonló csatolmányok azonban nem érkeztek” – állította forrásunk, hozzátéve, hogy ezzel csak a kötbér alól szeretne kibújni az Ikarus Egyedi, mivel a Volánnal kötött szerződése lehetővé teszi az ehhez hasonló kifogásokat. „Rettenetesen rossz szerződést kényszerítettek rá annak idején a Volánra, olyat, amelyben szinte semmi nem védi a megrendelőt, és a gyártó például hivatkozhat egy beszállító mulasztására, ezt pedig a vevőnek el kell fogadnia. Persze van lehetőség kötbér követelésére, de a leírtak alapján nagyon könnyű kibújni alóla” – mondta névtelenséget kérő informátorunk, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az Ikarus Egyedi lényegében már a csődre készül, hiszen jelenleg a cégnek több mint 5 milliárd forintos tartozása van a bank, illetve a beszállítók felé – éppen ezért három új kft.-be próbálják átmenteni a társaság vagyonát.

Figyelmébe ajánljuk

A pénztelenség segíthet a Homokhátságon

Lényegében elkaszálta a kormány a Homokhátság, pontosabban a Duna-Tisza-köze vízpótlási projektjeit. Egy határozatban a leghátulra sorolták a beruházást, így aligha lesz esély arra, hogy megvalósuljon. Elsőre rossz hírnek tűnik ez, valójában ennél jobb nem is történhetett volna a térséggel.