Ha így folytatják, nem lesz elég busz a hármas metró pótlására

  • narancs.hu
  • 2018. május 3.

Belpol

A buszgyártó cég már a csődre készül.

Aktuális lapszámunkban közelebbről megvizsgáltuk a nagy kormányzati hátszéllel rendelkező Ikarus Egyedi Kft.-t, ami sorozatban bukja el az állami megrendelések teljesítési határidejét. A cég tavaly nyáron a kötbérfizetést is megúszta, viszont úgy tűnik, hogy mára a csőd szélére került.

Itt egy kis ízelítő a cikkből, amit teljes terjedelmében a Magyar Narancs ma megjelenő számában olvashat el.

Magyar Narancs – Archívum részletes

Állítása szerint könnyedén besétált a Fehér Házba, ahol akkora káosz uralkodott a Trump beiktatását követő hónapokban, hogy senki sem fogott gyanút, hogy mégis mit keres ott egy újságíró. A házon belül szerzett tapasztalatokból született az utóbbi évek legnagyobb botrányt keltő politikai bestsellere, a Tűz és düh, amelynek megjelenését maga Trump igyekezett ellehetetleníteni.

Eddig a kormányzati kézi vezérlés nyomai szépen követhetőek voltak az Ikarus pályafutásán, kezdve attól, hogy a kormány határozatban tiltotta el a fővárost hitelből történő buszvásárlástól, majd az érvénytelennek nyilvánított tenderek után egy állami cégnél (Volánbusz) jelent meg nyertes pályázóként az Ikarus, méghozzá egy olyan rövid határidejű vállalással, amiről a szerződéskötés pillanatában tudni lehetett, hogy teljesíthetetlen – viszont a dátum a papíron kétségkívül jól mutatott. Miután bizonyossá vált, hogy nem sikerül a teljesítés, a határidő előtt egy nappal ismét egy jókor és célirányosan érkezett jogszabály-módosítás oldotta meg a helyzetet, ennek köszönhetően az Ikarus Egyedinek nem kellett kötbért fizetnie a Volánnak, sőt, a gyártó kapott még 240 nap haladékot, ami idén április 11-én járt le. Eddig a napig a vállalt 180 buszból a már említett 5-öt sikerült csak elkészíteni.

Lapunk értesülései szerint a cég április 6-án küldött egy levelet a Volánnak és a BKV-nak, amelyben közölték: nem tudják tartani a határidőt, mert több hátráltató tényező lépett fel, leégett például egy német gyár, és így nem kapták meg a kért alkatrészeket. „Ilyenkor mindig csatolni kell az akadályoztatásra vonatkozó bizonyítékot, jelen esetben valami dokumentumot arról, hogy a gyár igazolja, tényleg leégett az épület, és odaveszett minden, nem tudnak szállítani. Ilyen vagy ehhez hasonló csatolmányok azonban nem érkeztek” – állította forrásunk, hozzátéve, hogy ezzel csak a kötbér alól szeretne kibújni az Ikarus Egyedi, mivel a Volánnal kötött szerződése lehetővé teszi az ehhez hasonló kifogásokat. „Rettenetesen rossz szerződést kényszerítettek rá annak idején a Volánra, olyat, amelyben szinte semmi nem védi a megrendelőt, és a gyártó például hivatkozhat egy beszállító mulasztására, ezt pedig a vevőnek el kell fogadnia. Persze van lehetőség kötbér követelésére, de a leírtak alapján nagyon könnyű kibújni alóla” – mondta névtelenséget kérő informátorunk, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy az Ikarus Egyedi lényegében már a csődre készül, hiszen jelenleg a cégnek több mint 5 milliárd forintos tartozása van a bank, illetve a beszállítók felé – éppen ezért három új kft.-be próbálják átmenteni a társaság vagyonát.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.