Se pénz, se garázs Vácon

Halogat a mély

  • Matkovich Ilona
  • 2011. december 25.

Belpol

A váciak három és fél éve hiába várják, hogy befejezõdjön a mélygarázs-beruházás a belváros szívében. Ez idõ alatt harminc kereskedelmi egység zárt be, egzisztenciák lettek semmivé. A bank állítólag finanszírozta a teljes beruházást, a befejezéshez mégis százmilliók hiányoznak.

A magas drótkerítéssel elzárt területen mindenütt kilógó vezetékek, szemét, középen fogadóháznak csúfolt, félbehagyott betonförmedvény: ennyi készült el Vác mûemlék épületekkel körülölelt fõterétõl alig ötven méterre fekvõ, nyüzsgõ kereskedelmi központnak megálmodott városrészbõl, amire három és fél éve hiába várnak a helyiek. A belvárost kettészakító, mintegy 3000 nm építési terület alatt 2010 januárjától egy 292 autó befogadására alkalmas mélygarázs vár beüzemelésre; de ennek átadása, valamint a felszín parkosítása lehetetlen a jogi, politikai viták, betartások meg az építõiparban szokásos körbetartozások miatt.

Sorsok

A közelben lakó K. László erre nyíló, jól menõ irodáját kénytelen volt bezárni az elhúzódó építkezés miatt, azóta alkalmi munkákból tengõdik. "Évek óta tart az alibizés, mindenki hárít, a másikra mutogat. A városvezetés azt mondja, amíg nem veszik át a magánberuházásban épült mélygarázst, addig nincs közük hozzá, de hát õk kötötték a szerzõdést, õk adták át a területet a beruházónak, engedték körbekeríteni. A városvezetõk, a bank és a beruházó közös bûne, hogy tönkretették az életünket" - háborog. Jess Kinga, az építkezés kezdete óta egy mindössze ötvencentis pallón megközelíthetõ Lyra Könyvesház tulajdonosa azt mondja: "Úgy gondoltuk, nekünk is jó lesz, ha a mellettünk lévõ, hatalmas felszíni parkoló a föld alá kerül, és helyette kis oázis fogadja a városba érkezõket. A beruházás befejezését 10-12 hónapra ígérte az akkori városvezetés és a beruházó. Jelentõs forgalomkieséssel számoltunk az építkezés ideje alatt, úgy terveztük, egy év alatt a tartalékainkat felhasználva túléljük ezt az elzártságot. De semmi nem úgy történt, ahogy ígérték." Mivel mást nem tehettek, elviselték az eleinte hét végén is dolgozó munkagépek dübörgését, a fullasztó port, az olykori áramkimaradást, de elõfordult, hogy le kellett zárni az üzlet bejáratát, és a saját garázsukon keresztül engedték be a vásárlókat.

A környezõ házaktól alig két méterre 11 méter mély gödör tátongott hónapokig, az építkezés környezetében a régebbi házak megsüllyedtek, a falak megrepedtek, és az ott lakók három éve nem tudják használni a garázsukat. A beruházó ellen emiatt számos per indult. Az évek óta tartó elzártság és a jelenlegi fõutca-rekonstrukció miatt gyakorlatilag az összes parkolóhely megszûnt a belvárosban. Az üzletbezárásokkal csaknem száz munkahely tûnt el, folyamatosak az elbocsátások.

A belvárosi vállalkozók és a környéken lakók életét évek óta megkeserítõ váci mélygarázsépítést 2006-ban a szocialista polgármester kezdeményezte. Az üzleti konstrukció a következõ volt: a 292 parkolóhelyes beruházás megközelítõleg 2,12 milliárd forintját az építõ cég, illetve a mögötte álló finanszírozó bank biztosítja. Az átadásig a város egy fillért sem fizet a háromszintes építményért, az eredeti szerzõdés azonban arra kötelezi az önkormányzatot, hogy az átadás után 20 évre vegye bérbe és üzemeltetesse a garázskomplexumot, amelynek végösszege a törlesztési idõ lejártával eléri az 5,3 milliárd forintot. Amennyiben a mûködtetésbõl befolyt összeg nem fedezi az építõ cégnek a finanszírozó banktól felvett hitelét, úgy azt az önkormányzatnak a saját költségvetésébõl kell kiegészítenie.

Közvetlenül a 2006-os önkormányzati választások elõtt a váci képviselõ-testület a budapesti székhelyû Rapo-Bau Kft.-t bízta meg a projekt megvalósításával. Hogy az akkor még országgyûlési képviselõ és polgármester Bóth János, valamint a baloldali többségû városvezetés ismerte-e a mélygarázs megépítésére kiválasztott Arch Holding csoporton belül létrejött Rapo-Bau Kft. üzleti referenciáit, nem tudni. Tény, hogy a váci mélygarázs-beruházás mögött az a Rácz Gábor budapesti vállalkozó áll, aki az 1998-2002 közötti Fidesz-érában még autópálya-építésekben vett részt. Az általa vezetett Dach Holding '94 Kft., amely 2001-ben többségi tulajdonosa lett a Vasas Labdarúgó Kft.-nek, építette ki például az Állami Autópálya Kezelõ Rt. megbízásából az informatikai kábelhálózatot az M1-es és M15-ös nyomvonalán. Akkori hírek szerint mintegy ötven alvállalkozó hiába várt elvégzett munkája ellenértékére. Hasonló sorsra jutottak 2008-ban a Rapo-Bau Kft. egyik "leányvállalataként" a soproni mélygarázsprojektre alakult SPT Mélygarázs Kft.-vel szerzõdött alvállalkozók is, akiknek közel 600 millió forinttal maradt adósa a generálkivitelezõ. Természetesen szerettük volna megszólaltatni Rácz Gábort is, de többszöri próbálkozásunk ellenére sem értük el.

Régóta gyanús

A Rapo-Bau a váci mélygarázs-beruházásra mindössze hárommilliós törzstõkével hozta létre a Váci Központi Parkoló Beruházó Kft.-t. (lásd: Földre vinnék, Magyar Narancs, 2007. április 5.). A váci testületben akkor ellenzékben lévõ jobboldali Összefogás frakció kezdettõl fogva túlzottnak találta a mélygarázs árát, és azt is kifogásolta, hogy mivel ugyanaz a vállalkozói csoport áll a soproni építés mögött is, a váci beruházás kimenetele bizonytalan. Késõbb szakértõkre hivatkozva bejelentették, hogy mindezt 700 millióval kevesebbért is meg lehetne valósítani. Slosár Gábor, a Váci Központi Parkoló Beruházó Kft. akkori gazdasági igazgatója úgy nyilatkozott errõl, hogy a jobboldali aktivisták a jogi, gazdaságossági és mûszaki dokumentáció alapos ismerete nélkül kardoskodnak a beruházás ellen.

2008 szeptemberében megkezdõdött az építkezés, de már 2009 húsvétján elszámolási vita alakult ki a fõvállalkozó és egyik legnagyobb alvállalkozója, a Strabag között. A Strabag levonulása után néhány héttel újabb alvállalkozók folytatták a mélyépítést, és 2009 végére elkészült a föld alatti építmény, amit azóta sem adtak át a forgalomnak. A felszínt nem hozták rendbe, a körbekerítést nem szüntették meg, érdemi munka a területen azóta sem volt. Olykor megjelenik egy kifizetetlen alvállalkozó, hogy leszerelje az általa beépített szerelvényeket, ilyenkor általában õrzõ-védõk és rendõrök is a helyszínre sietnek, de ez minden. Tartozás miatt egy idõre kikapcsolták az áramot a mélygarázsban, ezzel egyidejûleg leálltak az építményt körbevevõ szivattyúk. Őrzés híján az átázásokra a szomszédok figyeltek fel, õk értesítették a beruházót.

Az elõzõ két ciklusban a várost irányító Bóth János szerint, aki részben a befejezetlen mélygarázs miatt veszített a tavalyi önkormányzati választáson és most képviselõként vesz részt a testületi munkában, ezt a nagyberuházást korábbi ellenzéke politikai szándékkal állíttatta le, ám a megváltozott gazdasági viszonyok között nem tudja ismét beindítani. Úgy véli, a mélygarázs csõdje nem más, mint "politikai megalapozottságú bûncselekmény, egy hazugságcsapda", hiszen a választások elõtt a jobboldali Összefogás frakció egy olyan szakértõi véleményre hivatkozott, amely a teljes beruházást 1,4 milliárd forintból is kihozhatónak tartotta; errõl azonban azóta is hallgatnak.

Az elõzõ ciklusban a jobboldal büntetõfeljelentést tett hûtlen kezelés és adócsalás kísérletének alapos gyanúja miatt, majd amikor két szocialista képviselõ átállásával többségbe került a városházán, a szocialista polgármestert kétszer is felfüggesztették. Az újdonsült többség a bizottsági helyek újraosztásával gyakorlatilag átvette a vezetést, és Bóth szerint minden eszközzel akadályozta a mélygarázs befejezését: például a közútkezelõi hozzájárulást annak ellenére sem adta ki az illetékes hivatal, hogy a beruházó vállalta, letétbe helyezi a város által biztosítékként kért 120 millió forintot, továbbá az önkormányzat nem kezdte meg a környékbeli telkek kisajátítását sem.

Új fiúk, régi nóta

A 2010 õszén fölállt testületben a jobboldal masszív többséget szerzett, a polgármester a függetlenként indult Fördõs Attila lett. Fördõs korábban gazdasági bizottsági elnökként tárgyalt a finanszírozó Raiffeisen Property Lízing Kft.-vel a beruházás befejezésérõl. Emlékeztetõk és jegyzõkönyvek hiányában ezek gyakoriságáról keveset tudni, legfeljebb annyit, hogy - bár a felek ennek az ellenkezõjét állítják - az álláspontok nem közeledtek.

Fördõs Attila a helyi MIÉP-ben kezdte politikai pályafutását. 2006-ban már Fidesz-támogatással indult a polgármesterségért, majd 2010-ben - a váci Fidesz-csoport váratlan feloszlatása után - a kereszténydemokraták támogatásával nyert szoros küzdelemben szocialista és fideszes kihívójával szemben. Egyik fõ választási ígérete az volt, hogy a megválasztása után három hónappal a lakosság használatba veheti a mélygarázst. Azóta eltelt egy év. Idén szeptemberben arról tájékoztatta a helyi sajtót, hogy decemberre, de legkésõbb jövõ januárra elkészül a teljes beruházás, és sikerült az árat is csökkenteni.

A másfél éve partvonalra állított Városi Központi Parkoló Beruházó Kft. állítja, a felszíni munkákat az idõjárás függvényében akár két hónap alatt elvégeznék. Azon kérdésünkre azonban, miként szereznék be a kifizetetlen alvállalkozóktól a használatbavételi engedély kiadásához szükséges mûszaki nyilatkozatokat, nem kaptunk választ.

Czikora Ákos alvállalkozó egy közmeghallgatáson kijelentette: majd' hatszázmillió forinttal tartozik a fõvállalkozó az alvállalkozóknak, amit - legalábbis õk úgy tudják - a beruházó cég már megkapott a banktól. A Raiffeisen Property Lízing Zrt.-tõl lapunk biztató hangvételû, ám semmitmondó választ kapott. "Elsõdleges érdekünk - írják -, hogy a beruházás a lehetõ leghamarabb megvalósuljon, és a kivitelezés megnyugtató módon lezáruljon".

"Máig nem tudjuk, hová lett a pénz és mi zajlik a háttérben" - mondja László Attila, a mélygarázs felszínére nézõ egyik lakás, valamint üzlet és garázs tulajdonosa, aki a magyar fociválogatott korábbi technikai igazgatójaként "magasabb szinten" is lobbizott a váci mélygarázs befejezéséért, és Bábiné Szottfried Gabriella, a körzet fideszes országgyûlési képviselõjének segítségét is kérte. A képviselõ asszony azonban idõhiányra hivatkozva nem vetette föl az ügyet a Fidesz legutóbbi frakcióülésén. "Egy 35 ezres város élhetõségérõl van szó, és erre nem volt idejük?" - reagált a hírre László Attila.

A városvezetés érdektelenségét megunva tavaly közel száz belvárosi lakos és üzlettulajdonos fogott össze és határozott arról, hogy a saját kezébe veszi az ügyet (lásd: A végét várják, Magyar Narancs, 2010. április 22.). Tüntetést szerveztek, minden testületi ülésen beszámoltak egyre tragikusabb helyzetükrõl, találkoztak a bank felsõ vezetésével, és kérték, hogy ha a használatbavételi engedély kiadásáig a mélygarázst nem nyitják is meg, legalább a felszínt adják vissza a gyalogosforgalomnak. Érdemi választ senkitõl nem kaptak. Nem mellékes, hogy az önkormányzat veszteségeit is növeli a boltbezárások miatti iparûzésiadó-kiesés és az önkormányzati tulajdonban lévõ üzlethelyiségek bérleti díjából befolyó összeg elmaradása.

Kettler Bernadett virágkötõ, a Váciak a Mélygarázsért civil szervezõdés egyik kezdeményezõje az elmúlt három évben többször elhatározta, hogy bezárja a felszínre nyíló üzletét, mivel jó néhány alkalmazottját is elbocsátani kényszerült. "Minden reggel úgy jövök dolgozni, hogy talán ma nekifognak a rendezésnek. Nagyon bíztunk abban, hogy az új testület kimozdítja az ügyet a holtpontról. A képviselõink érdektelenségére jellemzõ, hogy amikor összegyûjtöttünk 1500, a mélygarázs azonnali befejezését követelõ aláírást, és a már bezárt 19 üzletre hivatkoztunk, egyikük úgy kommentálta mindezt, hogy 'csak néhány vállalkozó hisztizik'."

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."