Hatalmas a baj: a maradék orvos is felmondhat a Honvédkórház sürgősségijén, összeomolhat az osztály

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 2.

Belpol

Mostantól a jó kormányzati hátszéllel rendelkező Burány Béla vezetheti az osztályt. Az eddig kitartó orvosok is távozhatnak.

A Honvédkórház sürgősségi osztályáról ír a 444.hu, miután pénteken kiderült, hogy Zacher Gábor, az osztályt eddig vezető főorvos beadta a felmondását. Zacher szerint az osztályon nincsenek meg a személyi és műszaki feltételek a munkavégzéshez.

A Magyar Orvosi Kamara elnöke is megerősítette: hamar megoldást kell találni, mert több száz orvos hiányzik a sürgősségikről

Hiába tagad a kormány, nagy a baj. Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke az RTL Klub Híradójának erősítette meg, hogy a szervezet és saját tapasztalata szerint is gyorsan megoldást kell találni, mert a sürgősségiken dolgozó orvosok annyira leterheltek, hogy folyamatosan hagyják el a pályát. Több száz orvos hiányzik a sürgősségi osztályokról.

A portál beszélt az osztályon dolgozó orvossal, aki azt mondta, hogy eddig az ott dolgozók feje felett döntöttek a fontos kérdésekben, a véleményüket nem kérték ki. „Feleannyit keresek, mint bármelyik másik sürgősségin egy hasonló beosztásban lévő orvos. Csak a hivatás tart itt, nagyon szeretem ezt az osztályt, ez az életem” – mondta az orvos.

Az osztályon jelenleg négy szakorvos látja el a feladatokat, az optimális létszám 10 fő lenne. A személyzet, ápolókkal, adminisztrátorokkal együtt most 150 fős, de legalább 200 főre lenne szükségük, hogy a napi 200 sürgősségis beteget ellássák. Jól mutatja a helyzetet, hogy a név nélkül nyilatkozó orvos szerint tavaly hónapokon keresztül nem kaptak az orvosok sürgősségi pótlékot egy adminisztrációs hiba miatt, idén nyáron pedig a nővérek fizetései késtek.

Az orvos szerint Zacher felmondásával igazából az osztályon dolgozó szakemberek járnak rosszul, mert így „egyszerűen működésképtelenné válik a sürgősségi osztály”. A szabadságokat nem lehet majd kivenni, helyettesítés pedig aligha megoldható, mert a sürgősségire nem lehet embert találni. Az viszont már tudható, hogy a sürgősségi új vezetője Burány Béla lesz (bár ezt a Honvédkórház vezetése egyelőre nem erősítette meg), akiről nincsenek jó véleménnyel az osztályon. A jó kormányzati hátszéllel rendelkező Burány már vezette a kórház sürgősségijét, 2013-ban távozott az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) élére – onnan azonban 2015-ben menesztették, mert elégedetlenek voltak a munkájával.

A 444.hu szerint az osztályon nem értik, miért nem az évek óta a sürgősségin praktizáló szakorvosok valamelyikét nevezik ki vezetőnek. A portál forrása szerint ha valóban Burány lesz az osztályvezető, a maradék négy orvos sem fog kitartani.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.