Hódmezővásárhelyen is cserélik az Elios-lámpákat

  • narancs.hu
  • 2019. február 11.

Belpol

Nem elég erős a fényük.

Az egykor Tiborcz István érdekeltségébe tartozó Elios által uniós pénzből felszerelt lámpákat már több városban is lecserélték, mert nem világítottak kellő erővel.

„Nem megfelelő a közvilágítás a fényerősség és az egyenletesség szempontjából, ezért új lámpákat kell felszerelni a tram-train útvonalán” – erről tájékoztatták múlt csütörtökön Márki-Zay Pétert, Hódmezővásárhely polgármesterét, amikor a Városfejlesztési Iroda munkatársával a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt. képviselőjével tárgyaltak a Modern Városok program és a tram-train beruházásairól. A polgármester ezt Facebook-oldalán közölte, és azt is hozzátette, már fontolgatják, hogy a forgalmasabb városi csomópontokon a beékező lakossági jelzések miatt szintén kicserélik majd a lámpatesteket, a város költségére – szúrta ki a HVG.

Hódmezővásárhely volt az első város, ahol a miniszterelnök vejének volt cége feltűnt és megnyerte a város közvilágításának korszerűsítésére kiírt közbeszerzsi pályázatot. Gyorsan beindult az üzlet. Lázár városa után több önkormányzat is az Elios Zrt. közreműködésével szereltetett LED-lámpákat az utcákra. Tavaly azonban az OLAF közelebbről is megvizsgálta ezeket a tendereket és több szempontból is kifogásolhatónak találta ezeket. Több javaslatot is tettek a magyar nyomozó hatóságoknak arra, hogy miképpen is kellene vizsgálni a szerződéskötéseket. Hogy, hogy nem, a nyomozóhatóság végül vádemelés nélkül lezárta az ügyet. Hogy miképpen is mennek a gazdasági ügyek vádemelései, arról egy volt bíró mesélt néhány napja. A "Polt Péter-féle ügyészség politikai alapon főként gazdasági területen szelektál, hogy miből lesz büntetőeljárás és miből nem" – Keviczki István példaként említette az Elios ellen bűncselekmény hiányában novemberben megszüntetett nyomozást, holott az OLAF jelentése alapján azt gondolhatta mindenki, hogy ebből nagyon komoly büntetőeljárás lesz. „Előre látható volt, hogy egyetlen kollégám elé sem kerül ez az ügy, hogy ők mondhassák ki, történt-e bűncselekmény. Ha pedig nincs vádemelés, nincs ítélet. Vég nélkül lehetne sorolni a példákat arra, hogy tényfeltáró újságírók próbálják ellátni azt a tevékenységet, ami a nyomozók feladata lenne, és ha a cikkeik alapján bűncselekmény gyanúja vetődik fel, az ügyészség azt mondja: nem járnak el sajtóértesülések alapján".

Az Elios Zrt. által felújított közvilágítás cseréjébe már több városban is nekifogtak. Tavaly februárban Vácott, most pedig Szombathelyen is kicserélik a lámpatesteket. A feltételezések szerint Tiborcz István köreiből kerül ki az új vállalkozó is. Dunaújvárosban és Szekszárdon is panaszkodnak, hogy naplemente után az orrukig látnak.

Lázár János Hódmezővásárhelyen eddig azzal védte a lámpacserét, hogy sötétedés után nem állna meg könnyíteni magán az utcán, mert annyira világos van az utcai világítás miatt. A beígért 35 százalékos költségcsökkenés helyett is 20 százalékkal lett olcsóbb a közvilágítás a városban.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.