Holnap veled basznak ki? – Ez volt az év utolsó gigatüntetése

Belpol

Sok ezer dühös ember vett részt a december 16-i kormányellenes tüntetésen. Sem a széttartó témák, sem a szervezők nem tudták összefogni a tömeget.

A Nincs hova hátrálnunk! elnevezésű demonstráció minden bizonnyal az utolsó volt az idei kormányellenes tömegtüntetések sorában. Egyúttal a legfurcsább is. Az abszurditás érzékeltetéséhez legyen elég annyi, hogy míg fél 9 körül az Alkotmány utcai színpadon Iványi Gábor lelkész Ézsaiás próféta könyvéből olvasott fel, tőle száz méterre a tüntetők „Holnap veletek basznak ki!” felkiáltással indítottak tétova rohamot a Parlamentet védő rendőrsorfal ellen.

false

 

Fotók: Németh Dániel

Az őszi–téli tüntetéssorozat a karácsonyi pihenőhöz közeledve egyre határozottabb franchise jelleget kezd ölteni. Ez nemcsak abból látszik, hogy a József Nádor téri gyülekezéskor a szokásos perec/forralt bor mellett már magyar és EU-s zászlókat, egyéb kormánybuktató termékeket is kapni lehetett, hanem abból is, hogy követhetetlenül sok, általában informális csoport száll be a szervezésbe. A mai demonstráció a Szabad Oktatást! kezdeményezése volt, de a szervezők és a szónokok sorában sokan feltűntek a korábbi tüntetések vezéralakjai közül is.

false

A szervezés ennek ellenére nem volt hibátlan. A vonulással együtt több mint 3 órás időtartam ebben a hidegben eleve nagyon hosszú, ráadásul a hangtechnika is hagyott maga után kívánnivalót. A legnagyobb baki mégis az volt, hogy amikor a tömeg már megérkezett a Kossuth térre, a József Nádor térről áthozott színpadot még nem sikerült összerakni, így keletkezett egy minimum negyedórás lyuk, ami alatt a tüntetők egy része az Alkotmány utcától átment az Országház elé. Kialakult az a helyzet, hogy míg 2-3 ezer ember a beszédeket hallgatta, legalább ezren a rendőrökkel néztek farkasszemet, sok százan meg nemigen tudták eldönteni, kihez csatlakozzanak. A színpadi beszédeket hallani ugyan lehetett a Parlamentnél, ám amint az ottani tömeg skandálni kezdett, érteni már nem nagyon.

Mendrey László

Mendrey László

Fotó: Németh Dániel

Holott a beszédek nem voltak rosszak. Különösen a hátrányos helyzetű csoportokra koncentráló szónoklatok tartalmaztak fontos gondolatokat; a téma hangsúlyos megjelenítése, a szolidaritás inspirálása pedig dicsérendő, hiszen tüntetni még mindig inkább a középosztály jár. Szalai József, a Rosta Rokkant Mozgalom felszólalója azt emelte ki, hogy „minden magyar felelős minden magyarért”. Szerinte a rokkantnyugdíjak kormányzati felülvizsgálata a lassú halálba küldi az érintetteket, és míg az ország harmada éhezik, a politikusok milliárdokat felejtenek ki vagyonnyilatkozataikból. Varga Attila, az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány önkéntese (vele készített interjúnk itt olvasható) úgy látja, hogy a szegregált oktatás gyakorlata és várható kormányzati megerősítése csak újratermelheti a nyomort. Két roma fiatal példáját hozta fel, akik bár jó tanulónak számítanak a cigányiskolában, nincs esélyük a gimnáziumi felvételinél és az érettséginél, mert nem kaptak színvonalas oktatást. „Értük, Nikiért és Józsikáért kell kiállnunk” – mondta Varga.

Varga Attila

Varga Attila

 

Erős pillanat volt a Rehab Critical Masstől érkező Kiss Csaba beszéde. Kiss fogyatékossága miatt mondanivalóját csak tolmács útján hallgathatta meg a közönség, mégis hatalmas ovációval fogadták, hogy olyan társadalomban szeretne élni, „amelyben a szolidaritás életforma, nem egy elvont, kisajátítható fogalom”. A Város Mindenkié delegáltja, Jónás Amália azt mutatta be, hogy a kormány intézkedései egyre több embert tesznek szegénnyé és hajléktalanná. A kiszolgáltatott csoportok problémáinak komplex bemutatása után a tüntetők is átérezhették, hogy „egyre több ember nyakán szorul a hurok”.

Kiss Csaba

Kiss Csaba

 

A problémák bemutatása tehát érzékletes volt, ám a tüntetők nem találták meg az új internetadót, azt az ügyet, ami összegyűjthetné a felgyülemlett indulatokat, és a konkrét cselekvésre is lehetőséget kínálna. A tálcán kínálkozó vasárnapi zárva tartást érthetetlen módon mellőzték a szervezők, a felháborodást felszítani hivatott poénok inkább kínosak voltak, és a radikálisabb beszédek sem feltétlenül győztek meg mindenkit. A tüntetéshullám „rendszerkritikus” irányzatát vivő Nem némulunk el csoport képviseletében Krasznahorkai Emma most nemcsak az elmúlt 25 évet küldte el, hanem valamiféle víziót is megpróbált fölvázolni – mérsékelt sikerrel. Ha jól értem, Krasznahorkai a korrupt pártok helyett független és önszerveződő csoportosulásokra bízná a fontos döntéseket, vezetés pedig nem lenne, csak egy informáló és javaslatokat megfogalmazó koordináló bizottság. Az sajnos nem derült ki, hogy miként jönnének létre ezek a csoportok, és hogyan kezelnék az óhatatlanul kialakuló véleménykülönbségeket. Marek Bertram hasonlóan radikális, de legalább konkrét javaslattal állt elő: ha a parlamenti ellenzék szerint nincs demokrácia, vonuljanak ki az Országgyűlésből!

false

Szép kezdeményezés volt a Nincs hova hátrálnunk!, de ennél több útmutatást kell adnia annak, aki cselekvésre szeretné bírni a kormánykritikus tömegeket. Nem véletlen, hogy a kezdeti düh is hamar semmivé vált a Parlamentnél. Ettől függetlenül nincs kétségünk afelől, hogy ezek az emberek januárban is az utcán lesznek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.