Hvg: Kínai mozdonyokat venne Lázár János

  • narancs.hu
  • 2024. október 31.

Belpol

A lefújt Siemens-beszerzés után inkább Kínához fordult a kormány, hogy még a választások előtt befusson néhány új mozdony. 

Hamarosan akár 20 új kínai mozdonyt vehet a MÁV számára a Lázár János vezette közlekedési tárca – írja a Hvg.

A lap értesülése szerint pár hete „előzetes szemrevételezésre” járt Kínában egy magyar küldöttség, amelyben a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV részéről is voltak szakemberek, hogy tájékozódjanak a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. mozdonyainak beszerzéséről.

A kínai vasúti járműgyártónak két tolatómozdonya már rója a magyarországi síneket, de ezek nem a MÁV-hoz tartoznak, hanem az osztrák tulajdonban lévő Rail Cargo Hungaria rendelt belőlük. A további beszerzést éppen az gyorsíthatja fel, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője, Lázár János a napokban írta alá a kínai járművek magyarországi hatósági engedélyeit, miután a mozdonyok minden vizsgán átmentek.

Úgy tudni, a minisztérium 20 tolatómozdony beszerzését tervezi a MÁV számára. Ezek darabja 3-4 milliárd forintba kerül, vagyis legalább 60 milliárd forintnak kellene rendelkezésre állnia ahhoz, hogy a kínaiaknak benyújtsák az igényt.

Bár alapesetben az ötlettől a fogalomba állításig 3-4 év szokott eltelni, a lap szerint a kínaiak a jó kapcsolatokra hivatkozva  hajlandóak lennének olyan mozdonyokat átirányítani Magyarországra, amelyek már szinte a gyártósoron vannak. Így a járművek még a 2026-os választások előtt forgalomba állhatnak.

Ráadásul most különösen nagy a nyomás a kormányon, hogy változtasson az áldatlan állapotokon, vagyis csökkentse a vasúti késéseket, és jobb állapotban lévő járművek fussanak a vágányokon, főleg miután Lázár János miniszter váratlanul és különösebb indoklás nélkül lefújta a 115 Siemens-villanymozdony beszerzését. 

A lap szerint a 20 villanymozdony állomáshelye Nyíregyháza lenne, részben mert ott van megfelelő műhely, részben pedig a politikai tőke miatt, de még más fideszes városok is benyújthatják az igényüket a mozdonyok állomásoztatására. A magyar vasútgépészek eredetileg bizalmatlanok voltak a kínai termékkel szemben, de a próbautak alapján egészen jó lett róla a véleményük.

A CRRC egyébként májusban megállapodást írt alá a magyar Acemil Zrt.-vel – a név az Asian Central European Multimodal Logistic rövidítése és szintén az ázsiai kapcsolatokra utal, a cég szinte állandó tagja a magyar üzleti delegációknak Kínában, és honlapja szerint ez a cég intézte a Rail Cargo Hungaria kínai mozdonybeszerzését is. A céget 2022-ben alapították, de tavaly már 1,8 milliárdos nettó árbevétele és 411 milliós adózott eredménye volt. Az Acemil jelenlegi tulajdonosa egy magántőkealap, a Tibidabo, székhelye pedig éppen Rogán Antal miniszter ügyvéd barátjának az irodájával van egy címen. 

A májusi megállapodás szerint elvileg elsőként négy közös központot hoznak létre Magyarországon, ahol járműgyártásról, karbantartásról, oktatásról és kutatás-fejlesztésről is szó lehet, nemcsak mozdonyok, hanem tehervagonok esetében is. A brit Railway Gazette szeptemberben azt írta, hogy a vasúti járművek közös magyarországi gyártása már jövőre beindulhat.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.