Hvg: Kínai mozdonyokat venne Lázár János

  • narancs.hu
  • 2024. október 31.

Belpol

A lefújt Siemens-beszerzés után inkább Kínához fordult a kormány, hogy még a választások előtt befusson néhány új mozdony. 

Hamarosan akár 20 új kínai mozdonyt vehet a MÁV számára a Lázár János vezette közlekedési tárca – írja a Hvg.

A lap értesülése szerint pár hete „előzetes szemrevételezésre” járt Kínában egy magyar küldöttség, amelyben a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV részéről is voltak szakemberek, hogy tájékozódjanak a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. mozdonyainak beszerzéséről.

A kínai vasúti járműgyártónak két tolatómozdonya már rója a magyarországi síneket, de ezek nem a MÁV-hoz tartoznak, hanem az osztrák tulajdonban lévő Rail Cargo Hungaria rendelt belőlük. A további beszerzést éppen az gyorsíthatja fel, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője, Lázár János a napokban írta alá a kínai járművek magyarországi hatósági engedélyeit, miután a mozdonyok minden vizsgán átmentek.

Úgy tudni, a minisztérium 20 tolatómozdony beszerzését tervezi a MÁV számára. Ezek darabja 3-4 milliárd forintba kerül, vagyis legalább 60 milliárd forintnak kellene rendelkezésre állnia ahhoz, hogy a kínaiaknak benyújtsák az igényt.

Bár alapesetben az ötlettől a fogalomba állításig 3-4 év szokott eltelni, a lap szerint a kínaiak a jó kapcsolatokra hivatkozva  hajlandóak lennének olyan mozdonyokat átirányítani Magyarországra, amelyek már szinte a gyártósoron vannak. Így a járművek még a 2026-os választások előtt forgalomba állhatnak.

Ráadásul most különösen nagy a nyomás a kormányon, hogy változtasson az áldatlan állapotokon, vagyis csökkentse a vasúti késéseket, és jobb állapotban lévő járművek fussanak a vágányokon, főleg miután Lázár János miniszter váratlanul és különösebb indoklás nélkül lefújta a 115 Siemens-villanymozdony beszerzését. 

A lap szerint a 20 villanymozdony állomáshelye Nyíregyháza lenne, részben mert ott van megfelelő műhely, részben pedig a politikai tőke miatt, de még más fideszes városok is benyújthatják az igényüket a mozdonyok állomásoztatására. A magyar vasútgépészek eredetileg bizalmatlanok voltak a kínai termékkel szemben, de a próbautak alapján egészen jó lett róla a véleményük.

A CRRC egyébként májusban megállapodást írt alá a magyar Acemil Zrt.-vel – a név az Asian Central European Multimodal Logistic rövidítése és szintén az ázsiai kapcsolatokra utal, a cég szinte állandó tagja a magyar üzleti delegációknak Kínában, és honlapja szerint ez a cég intézte a Rail Cargo Hungaria kínai mozdonybeszerzését is. A céget 2022-ben alapították, de tavaly már 1,8 milliárdos nettó árbevétele és 411 milliós adózott eredménye volt. Az Acemil jelenlegi tulajdonosa egy magántőkealap, a Tibidabo, székhelye pedig éppen Rogán Antal miniszter ügyvéd barátjának az irodájával van egy címen. 

A májusi megállapodás szerint elvileg elsőként négy közös központot hoznak létre Magyarországon, ahol járműgyártásról, karbantartásról, oktatásról és kutatás-fejlesztésről is szó lehet, nemcsak mozdonyok, hanem tehervagonok esetében is. A brit Railway Gazette szeptemberben azt írta, hogy a vasúti járművek közös magyarországi gyártása már jövőre beindulhat.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.