Hvg: Kínai mozdonyokat venne Lázár János

  • narancs.hu
  • 2024. október 31.

Belpol

A lefújt Siemens-beszerzés után inkább Kínához fordult a kormány, hogy még a választások előtt befusson néhány új mozdony. 

Hamarosan akár 20 új kínai mozdonyt vehet a MÁV számára a Lázár János vezette közlekedési tárca – írja a Hvg.

A lap értesülése szerint pár hete „előzetes szemrevételezésre” járt Kínában egy magyar küldöttség, amelyben a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV részéről is voltak szakemberek, hogy tájékozódjanak a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd. mozdonyainak beszerzéséről.

A kínai vasúti járműgyártónak két tolatómozdonya már rója a magyarországi síneket, de ezek nem a MÁV-hoz tartoznak, hanem az osztrák tulajdonban lévő Rail Cargo Hungaria rendelt belőlük. A további beszerzést éppen az gyorsíthatja fel, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője, Lázár János a napokban írta alá a kínai járművek magyarországi hatósági engedélyeit, miután a mozdonyok minden vizsgán átmentek.

Úgy tudni, a minisztérium 20 tolatómozdony beszerzését tervezi a MÁV számára. Ezek darabja 3-4 milliárd forintba kerül, vagyis legalább 60 milliárd forintnak kellene rendelkezésre állnia ahhoz, hogy a kínaiaknak benyújtsák az igényt.

Bár alapesetben az ötlettől a fogalomba állításig 3-4 év szokott eltelni, a lap szerint a kínaiak a jó kapcsolatokra hivatkozva  hajlandóak lennének olyan mozdonyokat átirányítani Magyarországra, amelyek már szinte a gyártósoron vannak. Így a járművek még a 2026-os választások előtt forgalomba állhatnak.

Ráadásul most különösen nagy a nyomás a kormányon, hogy változtasson az áldatlan állapotokon, vagyis csökkentse a vasúti késéseket, és jobb állapotban lévő járművek fussanak a vágányokon, főleg miután Lázár János miniszter váratlanul és különösebb indoklás nélkül lefújta a 115 Siemens-villanymozdony beszerzését. 

A lap szerint a 20 villanymozdony állomáshelye Nyíregyháza lenne, részben mert ott van megfelelő műhely, részben pedig a politikai tőke miatt, de még más fideszes városok is benyújthatják az igényüket a mozdonyok állomásoztatására. A magyar vasútgépészek eredetileg bizalmatlanok voltak a kínai termékkel szemben, de a próbautak alapján egészen jó lett róla a véleményük.

A CRRC egyébként májusban megállapodást írt alá a magyar Acemil Zrt.-vel – a név az Asian Central European Multimodal Logistic rövidítése és szintén az ázsiai kapcsolatokra utal, a cég szinte állandó tagja a magyar üzleti delegációknak Kínában, és honlapja szerint ez a cég intézte a Rail Cargo Hungaria kínai mozdonybeszerzését is. A céget 2022-ben alapították, de tavaly már 1,8 milliárdos nettó árbevétele és 411 milliós adózott eredménye volt. Az Acemil jelenlegi tulajdonosa egy magántőkealap, a Tibidabo, székhelye pedig éppen Rogán Antal miniszter ügyvéd barátjának az irodájával van egy címen. 

A májusi megállapodás szerint elvileg elsőként négy közös központot hoznak létre Magyarországon, ahol járműgyártásról, karbantartásról, oktatásról és kutatás-fejlesztésről is szó lehet, nemcsak mozdonyok, hanem tehervagonok esetében is. A brit Railway Gazette szeptemberben azt írta, hogy a vasúti járművek közös magyarországi gyártása már jövőre beindulhat.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.