Hétfőtől Magyarországon az általános iskolákban az alsó tagozatos diákok számára elkezdődik a „jelenléti oktatás”. Ez azt jelenti, ezekben az osztályokban a tanárok nem internetes, hanem rendes órákat tartanak.
A járvány miatt azonban nem minden család szeretné visszaengedni a gyerekét a közösségbe. Arról, hogyan maradhat otthon a kisdiák törvényesen, és otthonról miképpen tudja követni a tanulást, az operatív törzs sajtótájékoztatóján is szó esett. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár azt mondta, törvényesen megtehetik a szülők, hogy nem engedik a gyereküket iskolába, ezt a kormány megérti, és az intézményvezetők engedélyezhetik. Ez igazolt hiányzásnak számít. Ugyanakkor arra figyelni kell, hogy aki több, mint 250 órát hiányzik, annak osztályozóvizsgát kell tennie ahhoz, hogy igazolják neki a tanévet.
A tanároktól nem lehet elvárni a duplamunkát, vagyis azt, hogy az iskolai órák után ugyanazt online is elmondják, viszont ki tudják adni a feladatokat „a tanulmányi rendszerben”, ezeket pedig a szülők segítségével feldolgozhatják a gyerekek.
Közvetlen és szigorú
Ez viszonylag egyértelmű keret, de nyilván minden iskolában adódnak még kérdések. Ezeket a járványhelyzet miatt többnyire nem élőszóban, hanem telefonon, vagy írásban beszéli meg a szülő az iskolával. Ugyanazt a kérdést biztosan sokszor megkapja az igazgató, így célszerű összefoglalni és közzé tenni a tudnivalókat. Az utóbbi napokban megfogalmazott és kézen-közön a Narancs.hu-hoz is eljutott iskolaigazgatói, tanári Facebook-üzenetek sokfélék, ami a hangvételt illeti. Kiderül belőlük, milyen fontos ebben a helyzetben a megértés szándéka.
Egy Csongrád-Csanád megyei község általános iskolájának igazgatója így írt a hét elején (az érintett osztályfőnökök tovább osztották az üzenetet a szülői csoportoknak):
„Azon alsós szülők, akik hozzám fordulnak kérelmükkel a jelenléti oktatásról való távolmaradás ügyében,
úgy gondolják át azt, hogy nem szervezünk hibrid oktatást, nem íratunk felmérőt, tehát érdemjegyet nem adunk! A haladásról és a házi feladatokról a Kréta felületen tájékozódhat. Kérelmüket ennek figyelembevételével fogalmazzák meg! Köszönettel, jó egészséget kívánok!” Az aláírás egy női keresztnév.
Itt a szülők tovább kérdeztek, és megtudták, olyan nincs, hogy valaki a hét egyik napján bemegy az iskolába, a többi napon nem. Azt is megtudták, hogy a vezetés szerint rossz ötlet otthon tartani a gyerekeket, de ha tényleg ezt akarja a szülő, akkor ezt emailben írja meg.
Aki nem jön, annak nem lesz
Egy szegedi általános iskola érintett diákjainak szülei azt olvashatták, hogy „aki nem jön, annak nem lesz külön online oktatás, ide, a csoportba fogjuk az órai és házi feladatokat feltenni. A hiányzás beleszámít az éves hiányzásba, és nem megfelelő mennyiségű jegy esetén, 250 óra hiányzás felett vizsgát kell tenni tanév végén.” A kijelentő mondatok ebben a helyzetben megnyugtatóbbak, mint a felszólítóak.
Az alábbi üzenetet Pest megyében írták: „A kialakult járványügyi helyzetben intézményünk pedagógusai az alapfeladatok és helyettesítések ellátása mellett nem tudják biztosítani a hagyományos és a digitális tanrend párhuzamosságát. Szülői kérelemre történő távolmaradás esetén a tanulónak egyénileg kell megoldania a tananyag pótlását. A tananyag pótlására és az időközben elmaradt számonkérések teljesítésére – egyéni egyeztetést követően – a hiányzást követő időszakban, délutáni differenciált foglalkozásokon lesz lehetőség.”
Szintén Pest megyei az alábbi válasz egy szülői kérelemre (valószínűleg ilyet kapott mindenki):
„Tisztelt (…)! A 2021. április 13-án elektronikus úton eljuttatott távolmaradási kérelmét határozott időre, 2021. április 19-től 2021. április 30-ig engedélyezem. Gyermeke(i) hiányzását a fenti időszakra vonatkozólag igazoltnak tekintem. Kérem, hogy a távolmaradásokból, betegségekből eredő igazolt hiányzások száma ne haladja meg a 250 órát a tanév során, fontos, hogy gyermeke osztályozható legyen a tanév végén.”
Ti, szülők
Egy orosházi iskolába járó másodikos diák szülei ennél hosszabb, személyes hangvételű üzenetet kaptak: „Kedves Szülők! A mai nap folyamán kaptuk az alábbi levelet. Mindenkit kérek, hogy alaposan olvassa át! A jelenlegi helyzet állása szerint két variáció létezik a 2021. 04.19-ei nyitással kapcsolatban…” A szöveg elmagyarázza, hogy most fel szeretné mérni az iskola, hogy melyik gyereket engedik a szülei iskolába, és kik fognak otthon maradni, mert „erre is van lehetőség, igazgatói engedéllyel. De ebben az esetben csak simán küldjük a leckét, nincs online óra (…).
Nem beszélünk se rá, se le, senkit!
Ti, szülők szabadon dönthettek erről (napszemüveges, mosolygó ikon).” A nyitás fokozatos lesz, az első héten napi négy óra tanítás, délután napközis foglalkozás. „A szájmaszk használata egész nap kötelező lesz, kivéve testnevelés órán. Amennyit csak tudunk, a szabad levegőn leszünk a gyerekekkel, betartva a fontosabb higiéniai szabályokat. Tehát A MAI NAPON 2 fontos választ várok tőletek vissza: Engedem / nem engedem a gyerekemet iskolába. (Kérvényt e-mailben küldök, aki továbbra is otthon szeretne tanulni!) Gyermekem számára kérek / nem kérek ebédet. Aki szeretne erről élőszóban is beszélgetni, rendkívüli szülői értekezletet tartok 7 órától a matekon is használt Google Meet-linken. (…) Nagyon köszönöm megértéseteket!”
Szintén ennek az orosházi iskolának az igazgatója küldött egy levelet is a szülőknek, amelyben részletezi, hogy a jogi keretek között mire van lehetőség, és mire érdemes figyelniük a szülőknek. A levél elejéből kiderül, az iskolai szülői munkaközösség elnöke által összegyűjtött kérdésekre készült ez a válasz, április 13-án, kedden, amikor még nem mondta ki Maruzsa államtitkár, hogy a kormány nem csinál politikai ügyet abból, ha otthon maradnak gyerekek.
Szabadban tanítás és körforgalom
„Még semmi hivatalos értesítést nem kaptunk az április 19-ei újranyitásról. Egy azonban biztos. Megnőtt az igazgatói hatáskör, komoly jogi lehetőségek léptek életbe.
Önöknek joguk van tudni, hogy jelen esetben, megfelelő indoklással gyermeküket otthon tarthatják
a beindult tantermi oktatás ellenére.” Az igazgatónő elmagyarázza, ez a döntés és a tanultak pótlása a szülők felelőssége, az iskola nem tud „duplikáltan dolgozni”. Készített egy kérvénymintát, és megkéri a szülőket, azt töltsék ki, ha úgy döntenek, a gyerekük inkább otthon fog maradni. Kérvényre azért van szükség, mert az iskolában csak azt a távollétet fogadják el igazoltnak, amit így kérelmez a szülő. Elmagyarázza, hogy változtattak a járványügyi protokollon. „Továbbra is igyekszünk (de valahol nem tudjuk) tartani a távolságot, csökkentjük az ebédeltetésnél a zsúfoltságot, továbbra sem engedjük a tanulócsoportok keveredését, és továbbra is életben marad a közösségi rendezvények tilalma.” A tanulmányi kirándulások is elmaradnak, viszont amikor csak lehet, a szabadban fognak tanítani. Benn sűrűbben fognak takarítani, szellőztetni, az épületbe pedig csak a tanulók és az ott dolgozók léphetnek be. Körforgalmat vezetnek be, a főlépcsőn felfelé, a hátsó lépcsőn lefelé lehet csak haladni.
A Telex felvetésére, mit tehetnek a szülők és az iskolák a mostani helyzetben, Aáry-Tamás Lajos, az oktatási jogok biztosa azt mondta, elsősorban azt kell tudomásul venni, hogy ez a helyzet „nem egy háború, amiben a szülőknek és az iskoláknak szembe kellene fordulniuk egymással. Itt közös érdekek vannak, diákok, szülők és tanárok közös érdekei, amikre közös megoldásokat kell és lehet találni”.