Irodalmi tanszékek kérik az új NAT visszavonását

  • narancs.hu
  • 2020. február 11.

Belpol

"A kiadott tanterv nem segíti, hanem gátolja a tantárgy szakmai megújulását és az irodalmi kultúra fenntartását"

Nem csitulnak az új Nemzeti Alaptanterv körüli indulatok - míg a NAT elkészültében fontos szerepet játszó Takaró Mihály nagyon is elégedett saját munkájával, a magyartanárok és történelemtanárok is tiltakoznak ellene, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete pedig online protest-akciót indított.

A botrány tovább gyűrűzik, most az állami egyetemek irodalomtudomány tanszékei és intézetei fogalmaztak meg tiltakozó nyilatkozatot, amit az Index tett közzé. "Egyre nehezebb elérni, hogy a diákok nagyobb terjedelmű, összetett szövegeket olvassanak, és azokat értelmezni is tudják. A magyartanításnak ezért különös figyelmet kell fordítania a diákok olvasási érdeklődésének felkeltésére, képességeik fejlesztésére, az irodalmi hagyományok és a kortárs kultúra közötti közvetítésre. A most kiadott NAT tartalmi rendelkezései nem segítik a tanárokat ebben a feladatban." - áll a közleményben.

Az írás további részében kifogásolják

  • a központilag meghatározott törzsanyag mennyiségét és az órák számát;
  • az új tanterv központi elemének és kizárólagosnak számító kronológiai rendezőelvet;
  • azokat a megfogalmazásokat, amelyek az írókat és az irodalmi alkotásokat a közvetlen erkölcsi nevelés és világnézeti meggyőzés eszközeként tüntetik fel;
  • az esetlegességet és szakmai szempontok figyelmen kívül hagyását a kötelező szerzők és művek kiválasztásakor.

 

"A magyartanárok képzéséért felelős intézmények nevében kérjük Magyarország kormányát, hogy vonja vissza a NAT rendelkezéseit a magyar nyelv és irodalom tantárgyról, mert a kiadott tanterv nem segíti, hanem gátolja a tantárgy szakmai megújulását és az irodalmi kultúra fenntartását." - záródik a közlemény, melynek egyszerűbb felsorolni az alá nem íróit, mint az aláíróit: nem csatlakozott a Szegedi Tudományegyetem, és a Debreceni Egyetem Irodalom- és Kultúratudományi Intézete sem, ám utóbbi az oktatói igen.

A teljes nyilatkozat és az aláírók névsora az Indexen olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.