Jámbor András: Benne leszek a köztévében!

  • narancs.hu
  • 2022. november 6.

Belpol

Az ellenzéki képviselőt a tüntetésen kamerázta az MTVA operatőre, ebből vont le messzemenő következtetéseket.

„Tegnap felvett engem is az MTVA operatőre, így lehet, életemben először én is benne leszek a köztévében. Persze ez egyébként lényegtelen! Hogy miért? Erről akarok most írni. A tegnapi tüntetés előtt azt írtam, én is elmegyek, bár sok vitám van Hadházy Ákossal. Nyilván ott voltam tegnap, mert tényleg elképesztő a propaganda, ami az országra zúdul, így érdemes erre felhívni a figyelmet. De szerintem tévedünk, ha ezt a közmédiára húzzuk fel, és tévedünk, ha azt gondoljuk, a közmédia és a propaganda elleni küzdelem megoldja a gondjainkat” – így kezdődik Jámbor András országgyűlési képviselő (Párbeszéd Magyarországért) Facebook-posztja, amely a péntek esti, Hadházy Ákos által kezdeményezett budapesti tüntetés szerinte fontosabb tanulságait összegzi.

Jámbor szerint nem a közmédia működése okozza a legnagyobb problémát, az csak része a rendszernek, mert például a TV2, nézettsége révén sokkal nagyobb befolyással bír a társadalomra. A Fidesz most már igazán a Facebookon ér el versenyelőnyt, annyi pénzt költ el, amennyit akar, és így nagyon sok emberhez eljut az üzenete. 

„Emlékezzünk, hogy csak MZP rossz háborús mondataira, csak az utolsó hónapban egymilliárd forintot költött el itt a Fidesz. De még a végtelen propagandával szemben is tud győzni az igazság. Kivéve, ha nincs, aki ezt eljuttatja helyben. Az igazi problémája az ellenzéknek nem a média hiánya és a létező versenyhátrány a propaganda terén, hanem a közösségek nem léte” – véli Jámbor András.

Emlékeztet, hogy maradtak olyan értékek és hagyományok a magyar társadalomban, amelyek szemben állnak a Fidesz rendszerével, és így is volt vagy 30 százaléknyi ellenzéki szavazó a kistelepüléseken, csak ezek az emberek nemigen tudnak egymásról. Ahol nincs ellenzéki közösség, a helyi vezetés is kormánypárti, ott még a kocsmában sem  fognak kiállni az ellenzéki véleményük mellett az emberek. És ahol az ellenzéki érvek nem jelennek meg nyilvánosan, ott a közéletet nem követő szavazók csak a Fidesz érveit látják, és oda is fognak szavazni. Jámbor szerint ennek a jelenségnek sokkal nagyobb a befolyásoló ereje, mint a közmédiának vagy a propagandának. 

Jámbor emlékeztet, egyének nem fogják legyőzni a rendszert, akkor sem, ha egymillió kattintást hoznak a független médiának.

Arra is felhívja a figyelmet, hogy a Fidesz minden közlendője világosan érthető majd minden társadalmi csoport nézőpontjából. Az ellenzék azonban legalább hatszólamú, és üzenetei rendre „a felső-középosztálybeli diskurzus keretein belül értelmezik a világot”, és ugyanez jellemző szerinte a kormánytól független médiára is. 

„Így a Fideszen kívüli világ üzenetei, legyen az az ellenzéké, vagy az értelmiségé, egyszerűen eltávolítják a megértés lehetőségét a társadalom legszélesebb rétegei számára. Nem szólnak az ő életükről, az ő gondjaikról, nem szólnak hozzájuk. Össze-vissza beszédnek tűnnek ezek a gondolatok, a Fidesz tükörsimára csiszolt kommunikációja mellett, így sokkal nehezebb őket megtalálni, megérteni és befogadni. Szerintem amikor a politikai elit magáról, és a társadalmi elit a saját problémáiról beszél, arról beszél, ő miért nem kerül be a médiába, az ő ügyei és értékei miért nem kerülnek be a médiába, arról beszél, őt milyen kár éri, akkor valójában újratermeli az eltávolodását a társadalomtól” – vonja le a következtetést Jámbor.

Szerinte a propaganda káros hatásairól kell beszélni, de értelme igazán akkor van, ha nem az ellenzéki pártok, politikusok médiajelenléte a téma, hanem az például, hogy „a Volán-dolgozók sztrájkja és bérkövetelése hogyhogy egy percet sem ért a közmédián, vagy a TV2-n?” 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.