Jelentősen át kell alakítani egy műemlék épületet a Pénzügyminisztérium Várba költözéséhez

  • narancs.hu
  • 2019. november 17.

Belpol

Nem elég nagy az épület, ezért a kormány kiegészítené egy új épületrésszel.

Komoly munka folyik a Várban, hogy a Pénzügyminisztérium elfoglalhassa egykori székhelyét. Ám akadt némi probléma.

Nemrég derült ki, hogy a tervezett 26 milliárd helyett 47,5 milliárd lesz a végösszege a minisztérium elköltöztetésének.

Majdnem kétszer annyiért költöztetik a Pénzügyminisztériumot a Várba, mint ahogy tervezték

Belefér.

Ez persze még nem jelent valódi problémát, jut rá az adófizetők pénzéből.

Most viszont úgy néz ki, műemlékvédelmi, építészeti kérdés merült fel a költözés miatt. A kormány terveiben ugyanis az szerepel, hogy az 1901-04 közötti állapotnak megfelelően állítják helyre a Fellner Sándor-féle épületet. Jelenleg nem ezt a formáját mutatja az épület, mert a második világháborúban megsérült, és 1962-re jóval puritánabb módon újították föl: egy emelettel alacsonyabb lett, tornyok és díszes tetőszerkezet nélkül – írja a hvg.hu.

A lap megkérdezett műemlékvédelmi szakembereket, akik szerint mindez azért jó, mert a Fellner-féle épület kirítt a polgárias környezetből, a puritánabb megoldással pedig jobban érvényesül a Mátyás-templom és környezete. Vagyis jó volt a korrekció.

Éppen ezért bírálták a kormány most megvalósuló tervét a művészettörténészek, szakemberek és maga az Unesco is. Utóbbi aggályaira februárig kell válaszolnia a kormánynak, különben Budapest világörökségi besorolását kockáztatja.

A probléma csak az, hogy az épület nem elég nagy a Pénzügyminisztériumnak, a jelenlegi 2 ezer dolgozójának csak a fele férne el, ezért az egyik udvarra egy új épületrészt kell építeni.

A hvg.hu úgy tudja, a Hess András tér felőli emeletes Fortuna-ház mögötti udvar teljesen beépül majd egy nagy, négyzet alapú tömbbel. Itt volt egy műemléki védettségű levéltári tömb, ezt a lap felvételeinek tanúsága szerint már lebontották, ennek helyén épülnek majd a hiányzó irodák.

Ily módon a kormány maradandó átalakítást végzett műemléki környezetben.

A kerület új polgármestere, V. Naszályi Márta bár egyeztetne a kormánnyal, nincs sok illúziója. A Pénzügyminisztérium Várba költözésével egyértelműen oly mértékben nőne meg a Várnegyed forgalma, hogy azt a terhelést a polgármester szerint nem viseli el a Vár.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.