Józsefváros: új Suzuki a drogszemét begyűjtésére kapott pénzből

Belpol

Közérdekű adatigényléssel fordult a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) Józsefváros Önkormányzatához, hogy megtudja, mire költik a drogszemét begyűjtésére kapott támogatást, és milyen drogprevenciós programok futnak a kerületben.

„A nyolcadik kerületben tíz droghasználóból nyolc hepatitis C-vel fertőzött, kiszűrték az első HIV-pozitív fogyasztót, egyre inkább terjed a designer drogok injektálása, a veszély igenis nagy” – mondta a magyarnarancs.hu-nak Sárosi Péter, a TASZ Drogpolitikai programvezetője. Szerinte most, hogy a Kék Pont elhagyta a kerületet és tűcsere nélkül maradtak a droghasználók, érzékelhető, hogy más kerületek – például a XIII. – tűcseréinél jelennek meg a „nyolckeres arcok”. A nemrégiben megjelent és nagy port kavart ombudsmani jelentés kapcsán pedig az a probléma, hogy a lényegről nem beszél senki. „Az Alkotmánybíróság szerint akkor sérül az egészséghez fűződő jog, ha szélsőséges ellátatlanságot eredményező helyzet alakul ki. Ami most a Józsefvárosban van a tűcsereprogram nélkül – ami a járványmegelőzés egyik fontos eszköze lenne –, az szélsőséges ellátatlanságot eredményez, tehát jogsértés történik. Ezt az önkormányzat sem tudta megcáfolni, a hecckampány éppen ennek az eltussolásáról szól” – mondta Sárosi, aki szerint elég durva egy jogállamban, ha az önkormányzat semmibe veszi az ombudsman jelentését, sőt a személyét támadja miatta. „Ezért fordultunk Józsefváros önkormányzatához közérdekű adatigényléssel, hogy megtudjuk, milyen programokkal igyekszik a kialakult krízishelyzetet kezelni az önkormányzat, és mire mennyit költ.”

Az adatigénylésre adott válaszból kitűnik, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) és Józsefváros Önkormányzata 2013. december 31-én kötött és írt alá egy támogatási szerződést, melynek értelmében Józsefváros 3,5 millió forintot kapott „a kerületben tűcsere-szolgáltatás ügyében kialakult helyzet érdekében”. Ez a hír az önkormányzat honlapjára is felkerült tavaly év végén; Józsefváros akkor üdvözölte az Emmi támogatását „a drogszemét felszámolása és a közegészségügyi helyzet javítása érdekében”, és kijelentette, december 31-i hatállyal megszünteti a Kék Pont Alapítvánnyal kötött megállapodását, mert a szervezet nem végezte jól a munkáját. Kocsis Máté polgármester akkor hangsúlyozta, a droghasználók helyzetével igenis foglalkozni kell, a lakosokat pedig biztonságban kell tudni, így „a kerület új partnerekkel folytatja a munkát”.

Az autó

Ebből a 3,5 millió forintból aztán a Városgazdálkodási és Pénzügyi Bizottság határozata alapján az önkormányzat először is vett egy Suzuki Splash gépjárművet, amely összesen – vételár, üzembe helyezés és egyéb felszerelések – 2 274 585 forintba került. Az autót a Józsefvárosi Közterület-felügyelet és Városüzemeltetési Szolgálat (JKFVSZ) használja és tartja fent. Emellett a támogatásból fedezni kell öt, a drogszemét összegyűjtését biztosító fő bérezését a járulékokkal, munkaruháját, továbbá a drogszemét összegyűjtéséhez alkalmas eszközöket és kellékeket – ez szintén a JKFVSZ feladata. Az adatigénylésre adott válasz szerint a Közterület-felügyelet „megbízási szerződéseket kötött a drogszemét összegyűjtését végzőkkel, részükre a feladatellátáshoz szükséges munkaruhát és a megfelelő eszközöket, kellékeket biztosította”. Mindemellett azonban fontos megjegyezni, hogy a drogszemét biztonságos begyűjtéséhez megfelelő ismeretekkel kell rendelkezni, a veszélyes hulladékot pedig a meghatározott kritériumok alapján kell elszállítani. Hogy mindez most hogyan történik, azt a JKFVSZ-től szerettük volna megtudni: kérdéseinkkel megkerestük őket, válaszaikat a jövő hétre ígérték.

false

 

Fotó: MTI

Az azonban tudható, hogy régebben a Kék Pont tartott képzést a Főkert Nonprofit Zrt. munkatársainak, a tűket mint veszélyes hulladékot pedig sok esetben a főkertesek is az alapítványhoz juttatták el; az egyszeri kiszállási díj ugyanis nagyon magas, a veszélyes hulladék elszállítása igen sokba kerül. „Számomra kérdés, hogy miért van szükség a drogszemét begyűjtéséhez egy Suzukira? – tette fel a kérdést Sárosi Péter. – A Magdolna-negyed jól lokalizálható terület, gyalog néhány óra alatt bejárható, a veszélyes hulladékot pedig az erre szakosodott céggel kell elszállíttatni. Ha már vásárol az önkormányzat egy autót, több értelme lett volna egy mobil megkereső tűcserebusznak, vagy lehetett volna a tűcserét támogatni a hatékonyabb tűbegyűjtésben.”

A szociális munkások

A 3,5 millió mellett idén májusban az Emmi újabb támogatást ítélt oda a VIII. kerületnek, a „józsefvárosi drogszemét megoldása céljából”: az összeg bruttó 10 millió forint volt. A pénzt az önkormányzat újabb négy a drogszemét összegyűjtését biztosító fő bérezésére és járulékaira költi, akik mindezt a közmunkaprogram keretén belül végzik el, értük is a JKFVSZ felel. Van továbbá még egy programelem: „2 fő szociális munkás bérezése és járulékai, akik a szenvedélybetegek alacsonyküszöbű szolgáltatás körében utcai megkereső tevékenységet végeznek.” Ezt a két főt azonban már két másik szervezet adja: az egyik az Olaszy és Társa Bt., a másik pedig a Magyar Emberi Jogvédő Központ Alapítvány (MEJOK). Megkeresésünkre Oberth József a MEJOK-kal kapcsolatban arról tájékoztatott, hogy „a Magyar Emberi Jogvédő Központ Alapítvány (MEJOK) 2007. évben kelt etikai szabályzata szerint, a szervezet képviselője nem nyilatkozik, vagy foglal állást szerződéses partnerekhez kapcsolódó vitás ügyekben. Ilyen esetekben csak mediációt vállalhat. Az alapítvány 1998 júniusa óta folyamatos szerződéses viszonyban áll a Józsefvárosi Önkormányzattal, ezért – e belső szabály értelmében – az önkormányzathoz kötődő ügyben nem tesz nyilatkozatot vagy nyilvánít véleményt.” Olaszy Csaba pedig elmondta, hogy bár június körül megkereste őt az önkormányzat, vajon elvállalná-e a szociális munkát, ő pedig határozott igennel felelt, azóta semmi nem történt, nincs híre arról, mi lesz.

A TASZ-nak küldött válaszban az önkormányzat kiemeli továbbá, hogy a Félúton Alapítvánnyal 2007. december 15-án kötöttek ellátási szerződést „határozatlan időtartamú személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatás, azon belül szenvedélybetegek közösségi ellátása tárgyában”, melyet 2014. január 1-jével kiegészítették a „szenvedélybetegek alacsonyküszöbű ellátása” feladatával. A szociális ellátásokat a Félúton Alapítvány térítésmentesen biztosítja mind az önkormányzat, mind Józsefváros lakossága részére. A szolgáltatások biztosításához az önkormányzat a programoknak teret adó helyiséggel, az Orczy Klub épületével járul hozzá.

A „Magdolna negyed” program III.

Az önkormányzat kitér továbbá a „Budapest-Józsefváros, Magdolna Negyed Program III.” (MNPIII) projektre is, melynek első része 2004-05-ben, a második pedig 2007-08-ban sikeresen lezajlott, a Rév8 – Józsefvárosi Rehabilitációs és Városfejlesztési Zrt. lebonyolításában. Ugyanez a cég viszi a MNPIII-t is, melyben a közterületek fejlesztésétől kezdve a gazdaságfejlesztésen át a közösségi és szociális alprogramokig sok minden fellelhető. A „szenvedélybetegségeket, bűnelkövetést, áldozattá válást célzó prevenció” névre hallgató programpont keretein belül indulhat el hamarosan a Füge projektelem („Füge” szenvedélybetegség és bűnmegelőzési prevenciós foglalkozások diákoknak, pedagógusoknak és szülőknek – bővebben lásd keretes írásunkat), erre az önkormányzat augusztus végén tett közzé ajánlattételi felhívást. Emellett egy másik projektelemmel is készül Józsefváros, a „szenvedélybetegségekkel, bűnmegelőzéssel és áldozatvédelemmel foglalkozó osztályfőnöki órák” programjával, melyet négy iskolában vezetnek be: a Lakatos Menyhért Általános Iskola és Gimnáziumban, a Budapest VIII. kerületi Németh László Általános Iskolában, a Losonci Téri Általános Iskolában és Molnár Ferenc Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolában. Az iskolák arról tájékoztatták lapunkat, hogy a Füge-program idén ősszel indul, már megvannak az időpontok, az előző években pedig más drogprevenciós programok is voltak – hol az önkormányzat, hol civilek támogatásával, ezekre mindig nagy szükség volt és van. Idén a fügésekkel a DrogStop Egyesület dolgozik együtt, az erre kiírt pályázatot ugyanis ők nyerték el. A DrogStoptól megtudtuk, a Fügések egy képzés keretén belül adják át a program beindításához szükséges tudást, majd miután az egyesület adoptálta a programot, az előzetes egyeztetés alapján a Magdolna-negyed iskoláiban kezdik alkalmazni azokat.

A MNPIII-on belül található „közterületi ártalomcsökkentő szolgáltatások” projektről az önkormányzat azt a tájékoztatást adta, hogy idén július 21-én tettek közzé ajánlatételi felhívást első ízben, arra azonban pályázat nem érkezett, így augusztus 14-én megismételték Erre egy ajánlat jött, de erről egyelőre a szerződéskötésig mást nem tudhatunk (a képviselő-testületi döntés várható időpontja 2014 november eleje).

Bár némelyik program megvalósulni látszik, a kérdés az: miért csak most? „A Magdolna Negyed Program III. ütemének tervezett tevékenységei a Támogatási Szerződések megkötése után, várhatóan 2013 tavaszán indulnak el. A beruházási típusú tevékenységek terveink szerint 2014. december 31-ig, a nem beruházási tevékenységeket 2015. június 30-ig valósulnak meg” – olvashatjuk a Rév8 honlapján. Kérdéseinkkel a céget is megkerestük, de ott arról tájékoztattak, ebben az önkormányzat illetékes, megkeresésünket továbbították nekik, de cikkünk megjelenéséig válasz nem érkezett tőlük.

Bár a tavaly december elején tartott sajtótájékoztatón Kocsis Máté elmondta, hogy a kerületi drogprobléma megoldásába bekapcsolódik a Fiatalokat Egészséget Családot Segítő Közhasznú Egyesület (FECSKE) és közvetlen megkereséssel, iskolai előadásokkal, játszótéri programokkal segíti a drogprevenciót, az önkormányzat a közérdekű adatigénylésre küldött válaszában az egyesületet meg sem említi. Gávay Zoltán az FECSKE-től elmondta: „Kicsit lassabban megy minden, mint azt gondoltuk. Az önkormányzat tavasszal újraszervezte a helyi KEF-et (Kábítószerügyi Egyeztető Fórum – F. Zs.), jelenleg zajlik a drogstratégia kidolgozása, amikor ez megszületik, akkor indulhatnak el a konkrét, kézzelfogható programok. Ez azonban nemcsak az egyesületen múlik, hanem a KEF-en és az önkormányzaton is.”

KERETES

Füge program

A programot a pécsi INDIT (Integrált Drogterápiás Intézet) Közalapítvány dolgozta ki még 2001-ben. A devianciaprevenciós program vázát a 7–12. osztályos gyerekekkel folytatott csoportmunka adja, ahol a csoport vezetői az aktuálisan a gyerekeket foglalkoztató témákról beszélgetnek, a vezetők többnyire kérdeznek, a cél pedig az, hogy a gyerekek válaszoljanak, mondják ki a problémákat, ezzel is fejlesztve az egymás közötti kommunikációt és a közösség egységgé kovácsolódását. A Füge másik programeleme pedig egyrészt a pedagógusokkal, másrészt a szülőkkel végzett közös munka. „Ismerve a kamaszokat, a lelkesedésük amilyen hamar fel tud lobbanni, olyan hamar vissza is tud apadni. Ezért fontos, hogy köréjük szervezzünk egy értő segítő kört, egy látó közeget a pedagógusokból” – mondta Dombrádi Zita addiktológiai konzultáns, a program munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.