A kormánypárti vezetésű V. kerület önkormányzati cége, a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft. (BLFV) december 11-i keltezésű levélben arról tájékoztatta a kerületi lakosokat, hogy december 1-jén a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) illetékességi körébe tartozó közműmeghibásodás miatt beszakadt az útpálya a Veres Pálné utcában, ami a gépjárműforgalom ideiglenes elterelését tette szükségessé. „Belváros Önkormányzata azonnal intézkedett a Főváros helyett a közúti forgalom fenntartása érdekében és ideiglenes forgalmi rendet vezetett be a környéken” – fogalmaznak a levélben, amely a városfejlesztő oldalán is megtalálható. Lapunkat ugyanakkor olvasóink úgy tájékoztatták, a levéllel parkoló autók szélvédőjén és társasházak kapuján is találkozni lehetett. A fideszes kerületi vezetés tehát biztosra akart menni, hogy megüzenje a lakosságnak: a főváros nem végzi rendesen a feladatát, a kerület dolgozik helyettük.
A belvárosi társaság tájékoztatása szerint a „forgalmi változás okozta kellemetlenségek ellenére” a Fővárosi Csatornázási Művek (FCSM) napokig nem kezdte meg a hibaelhárítást, ezért Szentgyörgyvölgyi Péter polgármester az FCSM igazgatójához fordult mielőbbi intézkedés végett.
„A polgármesteri közbenjárásnak és a Belvárosi Önkormányzat munkatársai hatékony beavatkozásának eredményeképpen a munkálatok felgyorsultak és a csatornarendszer hibájának elhárítása a végéhez közeledik.”
Mint írták, a burkolat helyreállítását követően, tervezetten december 12-én, a reggeli órákban visszaáll (azóta vissza is állt) az eredeti forgalmi rend.
„Sajnálatos módon idén rendkívül megszaporodtak az V. kerületben a Főváros illetékességébe tartozó hibaelhárítások. Ezért már az esztendő elején Szentgyörgyvölgyi Péter polgármester levélben kérte, hogy a Főváros közműszolgáltatói fokozottabb figyelmet fordítsanak a karbantartási munkálatokra, gondos üzemeltetésre és előre tervezetten ütemezett felújításokra, hogy elkerülhetőek legyenek a sürgősségi hibaelhárítások. Valamint tervezett vagy azonnali hibaelhárítás esetén is előzetes tájékoztatást kért, hogy Belváros Önkormányzata képviselni tudja az V. kerületi lakosság tehermentesítését partneri egyeztetés keretében. Ennek ellenére a Veres Pálné utca esetében sem történt meg a Főváros részéről a tájékoztatás, azonban Belváros Önkormányzata így is mindent megtett, hogy amennyire csak lehet, mérsékelje az itt élők kellemetlenségeit” – közölték.
Az ellenzéki vezetésű fővárost lényegében lejáratni próbáló levél végén azt írták, az önkormányzat a jövőben is mindent megtesz az olyan esetekben is, ami illetékességén kívül esik, „az Önök zavartalan életkörülményeinek fenntartása érdekében”.
Belvárosi önkormányzat: a csatornarendszerben, a közvilágításban és az ivóvízhálózatban is történnek hibák
A levél azért érdekes, mert a jövő nyár eleji önkormányzati választáshoz közeledve a kormánypárti vezetésű kerület cége tehát azt üzeni, az ellenzéki főváros nem tartja rendben a közműveket, aminek levét a lakosok isszák meg.
„Belváros Önkormányzata kiemelt figyelmet fordít a kerületben élők nyugalmának megőrzésére, mindennapjaik zavartalanságának biztosítására és az V. kerület élhetőségének, otthonosságának fenntartására. A tárgyi ügyben is az volt a célunk, hogy minél gyorsabban megszűnjön az üzemzavar és helyreálljon az eredeti forgalmi rend, tehermentesítve a lakosságot” – válaszolta megkeresésünkre az önkormányzat sajtóosztálya.
Mint írták, folyamatosan tájékoztatják a lakosságot a kerületben felmerülő eseményekkel kapcsolatban, „még olyan esetekben is, amikor az a saját illetékességi körén kívül esik”. A szóban forgó esetben Belváros-Lipótváros Önkormányzata nem kapott időben tájékoztatást a munkavégzés várható ütemezéséről és annak tervezett befejezéséről: 8 nap késéssel érkezett az üzemzavarról szóló bejelentés. Az üzemzavar kezdetekor (2023. december 1-jén) az önkormányzat munkatársainak intézkedésére volt szükség az útpálya beszakadása miatt fellépő „közlekedési összeomlás” elkerülése érdekében.
Az V. kerület szerint jellemzően fővárosi kezelésű közutakhoz, közcsatornákhoz, közvilágításhoz és az ívóvízhálózathoz kapcsolódva történnek hibák.
„A Fővárosi Csatornázási Művek illetékességébe tartozóan a teljesség igénye nélkül az utóbbi időben több útpálya beszakadásra volt példa: az Erzsébet téren, a Hold utcában, vagy éppen több esetben az Október 6. utcában.
Elmondható, hogy a közcsatorna-hálózaton bekövetkező váratlan a meghibásodások a közcsatornák és kapcsolódó vezetékek, szerelvények elhasználódása kapcsán jelentkeznek, sok esetben az útpálya állékonyságát is veszélyeztetve, viszonylag gyakran. (A kerület közcsatorna-hálózata Budapesten belül az egyik legrégebbi, és ez a meghibásodások számában is tükröződik.)” Az üzemzavar elhárítása azonnali feladat, amelyet az FCSM lát el, jellemzően rövid határidővel. Az ezt követő közúti helyreállítási munkálatok ugyanakkor nem ritkán időben már elhúzódnak, így az lehet akár több hetes, hónapos időintervallum is.
A kerület minden közműszolgáltatóval együttműködésre törekszik és az elmúlt években minden nagyobb szolgáltatóval stratégia megállapodást is sikerült kötnie, de „a fővárosi tulajdonban lévő cégek, így például a közvilágításért felelős BDK vagy éppen az FCSM ugyanakkor üzletpolitikai okokra hivatkozva a kerülettel való stratégia megállapodást rendre visszautasítja”.
FCSM: Az V. kerületben a meghibásodások száma nem kimagasló
„Az V. kerületi Veres Pálné utcai burkolatszakadás javítását ebben az esetben is először a csatorna belső szakszerű vizsgálatával kellett kezdeni, amit az érintett csatornaszakasz tisztítása előzött meg. Ezeket a feladatokat az éjszakai órákra időzítettük, amikor a forgalmat kevésbé akadályoztuk. A vizsgálat megállapította, hogy a sérült csatorna javítása feltárás nélkül, a közcsatornából közvetlenül belülről javítható” – válaszolta megkeresésünkre a FCSM. A tájékoztatás szerint a belső javítás nem járt külön burkolatbontással, emiatt tűnhetett úgy, hogy késedelmesen kezdték meg a javítást. „A csatorna javításáról gondoskodtunk, ezt követően pedig a felszíni burkolat került helyreállításra. A kerület sajátosságai speciális megoldásokat igényeltek, melyekhez alkalmazkodnunk kellett (például: forgalomtechnikai szervezés, éjszakai munkavégzés, minimális munkaterek, speciális burkolat). A burkolat helyreállítását az általunk megbízott szakkivitelező végezte, szoros egyeztetésben a BLVF Városfejlesztő Kft. illetékeseivel. A kivitelező cég a speciális burkolatot a kerület elvárásai szerint készítette el. A burkoló köveket olyan előírt technológiával kellett visszaépíteni, mely a szokásos burkolat-helyreállítási technológiákhoz képest hosszabb kötési időt igényelt. A végleges forgalmi rend visszaállítása, illetve a helyreállított burkolatra a forgalom visszaengedése a BLVF Vagyonkezelő Kft.-vel egyeztetett ütemezésben történik. A korlátozás várhatóan a jövő hét elején szüntethető meg”.
A csatornázási művek szerint a közel 6500 kilométeres csatornahálózatban az extrém intenzitású esők után még hónapokkal később is jelentkezhetnek olyan elváltozások, melyek üzemzavarokat okoznak.
„Az V. kerületben a meghibásodások száma nem kimagasló és nem tér el az átlagostól.
A munkavégzéseinket lehetőség szerint, minden esetben korszerű feltárás nélküli technológia használatával próbáljuk megoldani. Természetesen, ezt nem minden esetben lehet alkalmazni, ezért a hagyományos, nyílt feltárásos módszer is alkalmazásra kerül”.
Megkerestük a főpolgármesteri hivatalt, hogy mi az állásponta a Belváros-Lipótváros Városfejlesztő Kft. levelével kapcsolatban, de cikkünk megjelenéséig nem érkezett válasz.
A történtekkel kapcsolatban, ami jó illusztrálja, hogyan válik kampánytémává egy egyszerű közműfelújítás, érdemes megjegyezni, sem a belvárosi önkormányzat, sem az FCSM nem ejtett szót arról, milyen meghibásodásokat okoz a közművekben a rezsicsökkentés. Erről itt írtunk részletesen:
(Címlapképünkön: Szentgyörgyvölgyi Péter, az V. kerület fideszes polgármestere beszél a Fővárosi Közgyűlés ülésén a Városházán 2022. november 30-án. Fotó: MTI/Soós Lajos)