Karácsony döntött, lezáratja a Margitszigetet

  • narancs.hu
  • 2020. április 9.

Belpol

A Margitsziget mellett az Óbudai-szigetet és a Római-partot is érinti az intézkedés.

Miután Orbán Viktor csütörtöki, a kijárási korlátozás meghosszabbításáról szóló bejelentésében a települési önkormányzatok kezébe adta, hogy komolyabb intézkedéseket foganatosítsanak, ha szükségesnek tartják, Karácsony Gergely budapesti főpolgármester késő este a Facebookon jelentette be, hogy saját hatáskörben döntött több terület lezárásáról is.

Karácsony késő este azt írta, bár az ezzel kapcsolatos kormányrendelet még mindig nem jelent meg, így nem tudni, hogy milyen többletjogosítványokat kapnak a polgármesterek, ő döntött a kérdésben.

"A budapestiek védelmében, annak érdekében, hogy a főváros kezelésében álló különösen frekventált közterületeken ne legyen a járványveszély szempontjából veszélyes tömeg, elrendelem péntektől hétfőig, minden nap reggel 8 és este 10 óra között a Margitsziget, az Óbudai Sziget és a Római-part lezárását"

- írta Karácsony. Ez azt jelenti, hogy a húsvéti hosszú hétvégén nem látogathatóak ezek a területek.

A főpolgármester hozzátette, beszélt Terdik Tamással, Budapest rendőrfőkapitányával, akit arra kért, a rendőrség szerezzen érvényt a lezárásokról szóló döntésnek. A rendőrség segítségére lesz ebben a Fővárosi Önkormányzati Rendészet is.

A döntés érinti a tömegközlekedést is: Karácsony utasította a BKK-t, hogy ezen a négy napon függessze fel a Margitszigeten áthaladó 26-os busz közlekedését, a 4-es és a 6-os villamos ne álljon meg a Margitszigetnél.

"Tisztában vagyok vele, hogy a döntés a kikapcsolódni vágyó budapestiek körében népszerűtlen lehet, sokaknak okoz kényelmetlenséget. A járvány terjedésének megfékezése azonban most nehéz döntéseket tesz szükségessé. Kérem a budapestieket, maradjanak otthon az ünnepek alatt is. Azzal tesszük a legtöbbet a szeretteinkért, ha nem látogatjuk meg őket. Tudom, nehéz, de ha betartjuk a korlátozó intézkedéseket, akkor túl leszünk ezen is" - írta Karácsony.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.