Kimondta a bíróság: az Emmi nem tilthat ki újságírókat a kórházakból

  • narancs.hu
  • 2022. február 2.

Belpol

Egy bírósági döntés értelmében a jövőben a kórházigazgatóknak maguknak kell döntenie arról, hogy beengedik-e az újságírókat a Covid-osztályokra. 

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) jogtalanul utasította ki a Telexet és a sajtót a kórházakból – ezt mondta ki a Fővárosi Törvényszék, miután a lap bíróságon támadta meg a döntést, amellyel a köztévén és az MTI-n kívül minden más orgánumot kitiltottak a járvány alatt az egészségügyi intézményekből.

A Telex most azt írja, a bíróság jogerősen kimondta:

nem a minisztérium, hanem a kórházigazgatók hatásköre arról dönteni, hogy kit engednek be az intézménybe.

A Fővárosi Törvényszék ítéletének indoklásában szerepel, hogy amikor az Emmi azt közölte a Telexszel, hogy „a sajtó számára az MTVA-MTI közreműködésével biztosítjuk a fotókat, felvételeket, tekintettel arra, hogy a járvány továbbra is erősen terjed, járványügyi készültség van”, akkor egy olyan ügyben döntött, amely nem tartozott a hatáskörébe. A bíróság szerint az Emmi csak irányítási jogot gyakorol a kórházak felett, és a minisztérium sem hivatkozott olyan jogszabályra, amely alapján a sajtókérelmekről jogszerűen dönthetett volna.

A bíróság szerint ezért a továbbiakban a sajtó által megkeresett egészségügyi intézmények vezetőinek kell elbírálnia a fotózási/riportkészítési kérelmeket.

Korábban 28 szerkesztőség, köztük a Magyar Narancs is, közösen fordult a döntéshozókhoz, hogy a sajtó munkatársait engedjék be a kórházak Covid-osztályaira és az oltópontokra, hogy az egészségügyi dolgozók szabadon nyilatkozhassanak, illetve hogy az operatív törzs 0–24-ben valódi tájékoztatást nyújtson.

A Telex ezután vitte bíróságra a TASZ segítségével az ügyet, ahol azt kérték, változtassák meg az Emmi döntését, amellyel megtagadta a koronavírus-járvány kezelésében érintett intézményekbe szóló fotózási illetve tudósítási engedélykérelmeket.

Az Emmi a Telex beszámolója szerint a bíróságon eredetileg azt próbálta meg elérni, hogy a Telex keresetét érdemi megvitatás nélkül utasítsák vissza, mert a minisztérium érvelése szerint is a sajtómegkeresésekről a kórházigazgatóknak kellene döntenie, ezért perelni is csak az egyes intézményeket lehetne. Ezt az érvelést a Fővárosi Törvényszék 2021 júniusában első fokon elfogadta, ezért a Telex fellebbezett.

Ezután a Kúria mondta ki, hogy az Emmi tájékoztatása nem utalt arra, hogy a Telex fotózási kérelmének tárgyában nincs hatásköre eljárni, nem irányította szerkesztőségünket (vissza) a kórházigazgatókhoz, hanem egyes szám első személyben közölte, hogy "az MTVA-MTI közreműködésével biztosítjuk a fotókat és felvételeket". A Kúria ezért tavaly októberben helyezte hatályon kívül azt a végzést, ami első fokon elutasította a Telex keresetlevelét, így a Fővárosi Törvényszéknek érdemben tárgyalnia kellett az ügyet.

A bíróság ezért 2022. január 27-én megsemmisítette az Emberi Erőforrások Minisztériumának azt a fent is idézett, „tájékoztatás formájában meghozott döntését,” amely alapján eddig csak a közmédiát engedték be a kórházakba.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezedigitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."