Kimondta a bíróság: az Emmi nem tilthat ki újságírókat a kórházakból

  • narancs.hu
  • 2022. február 2.

Belpol

Egy bírósági döntés értelmében a jövőben a kórházigazgatóknak maguknak kell döntenie arról, hogy beengedik-e az újságírókat a Covid-osztályokra. 

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) jogtalanul utasította ki a Telexet és a sajtót a kórházakból – ezt mondta ki a Fővárosi Törvényszék, miután a lap bíróságon támadta meg a döntést, amellyel a köztévén és az MTI-n kívül minden más orgánumot kitiltottak a járvány alatt az egészségügyi intézményekből.

A Telex most azt írja, a bíróság jogerősen kimondta:

nem a minisztérium, hanem a kórházigazgatók hatásköre arról dönteni, hogy kit engednek be az intézménybe.

A Fővárosi Törvényszék ítéletének indoklásában szerepel, hogy amikor az Emmi azt közölte a Telexszel, hogy „a sajtó számára az MTVA-MTI közreműködésével biztosítjuk a fotókat, felvételeket, tekintettel arra, hogy a járvány továbbra is erősen terjed, járványügyi készültség van”, akkor egy olyan ügyben döntött, amely nem tartozott a hatáskörébe. A bíróság szerint az Emmi csak irányítási jogot gyakorol a kórházak felett, és a minisztérium sem hivatkozott olyan jogszabályra, amely alapján a sajtókérelmekről jogszerűen dönthetett volna.

A bíróság szerint ezért a továbbiakban a sajtó által megkeresett egészségügyi intézmények vezetőinek kell elbírálnia a fotózási/riportkészítési kérelmeket.

Korábban 28 szerkesztőség, köztük a Magyar Narancs is, közösen fordult a döntéshozókhoz, hogy a sajtó munkatársait engedjék be a kórházak Covid-osztályaira és az oltópontokra, hogy az egészségügyi dolgozók szabadon nyilatkozhassanak, illetve hogy az operatív törzs 0–24-ben valódi tájékoztatást nyújtson.

A Telex ezután vitte bíróságra a TASZ segítségével az ügyet, ahol azt kérték, változtassák meg az Emmi döntését, amellyel megtagadta a koronavírus-járvány kezelésében érintett intézményekbe szóló fotózási illetve tudósítási engedélykérelmeket.

Az Emmi a Telex beszámolója szerint a bíróságon eredetileg azt próbálta meg elérni, hogy a Telex keresetét érdemi megvitatás nélkül utasítsák vissza, mert a minisztérium érvelése szerint is a sajtómegkeresésekről a kórházigazgatóknak kellene döntenie, ezért perelni is csak az egyes intézményeket lehetne. Ezt az érvelést a Fővárosi Törvényszék 2021 júniusában első fokon elfogadta, ezért a Telex fellebbezett.

Ezután a Kúria mondta ki, hogy az Emmi tájékoztatása nem utalt arra, hogy a Telex fotózási kérelmének tárgyában nincs hatásköre eljárni, nem irányította szerkesztőségünket (vissza) a kórházigazgatókhoz, hanem egyes szám első személyben közölte, hogy "az MTVA-MTI közreműködésével biztosítjuk a fotókat és felvételeket". A Kúria ezért tavaly októberben helyezte hatályon kívül azt a végzést, ami első fokon elutasította a Telex keresetlevelét, így a Fővárosi Törvényszéknek érdemben tárgyalnia kellett az ügyet.

A bíróság ezért 2022. január 27-én megsemmisítette az Emberi Erőforrások Minisztériumának azt a fent is idézett, „tájékoztatás formájában meghozott döntését,” amely alapján eddig csak a közmédiát engedték be a kórházakba.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezedigitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.