Király utca 40.: Mégis dózer

  • Somlyódy Nóra
  • 2007. március 8.

Belpol

A Kulturális Örökségvédelmi Hivatalon múlik, megmarad-e a Király utca 40. alatti, jócskán megbontott épület, vagy zöld utat kap az Autóker újabb terézvárosi ingatlanfejlesztése. A Fővárosi Bíróság január 4-i ítélete a helyhatóságot hozta előnyösebb helyzetbe, amikor hatályon kívül helyezte az épület bontását tiltó határozatot.
A Kulturális Örökségvédelmi Hivatalon múlik, megmarad-e a Király utca 40. alatti, jócskán megbontott épület, vagy zöld utat kap az Autóker újabb terézvárosi ingatlanfejlesztése. A Fővárosi Bíróság január 4-i ítélete a helyhatóságot hozta előnyösebb helyzetbe, amikor hatályon kívül helyezte az épület bontását tiltó határozatot.

Terézváros a Legfelsőbb Bíróság egy eseti döntésére hivatkozva megpróbálta a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) illetéktelenségét igazolni a Fővárosi Bíróság (FB) előtt. Bár ez nem sikerült, az ítélet szövege csak mellékesen erősíti meg, hogy a KÖH-nek szakhatóságként beleszólási joga van minden, műemléki környezetben található házzal kapcsolatos építésügybe. A Király u. 40.-nél ez a 38-as szám alatti műemlék épület miatt van így - egy évvel ezelőtt éppen azért lehetett leállítani a bontást, mert az önkormányzat megpróbálta megkerülni a KÖH-öt (lásd: Háztól házig harc, Magyar Narancs, 2006. március 9.).

A bíróság

most viszont Terézvárosnak adott igazat, amikor hangsúlyozza: a KÖH a bontási engedély megtagadásakor nem vette figyelembe az épület "jelentős részben már lebontott állapotát, állagának (...) folyamatos romlását és az ennek következtében fenyegető veszélyhelyzetet". Noha nem volt a jelen per tárgya, tudható: az önkormányzat a bontási munkát jogszerűtlenül végezte, tehát a KÖH utólag kiadott hozzájárulása a törvénytelen eljárást legitimálta volna.

Noha a bíróság nem szakértőként lép fel, azt azért nem nehéz megállapítani, hogy a ház nincs "60-65 százalékban" lebontva, mert akkor nem állna még most is a harmadik emelet magasságáig. Az önkormányzat - kérdésünk-re adott írásos válasza szerint - a Terézvárosi Vagyonkezelő Zrt. "becslésére" támaszkodik, amikor a fentieket állítja, noha a tételes kifejtés ezt aligha igazolja hitelesen (az elbontott tételek: a tető, a harmadik emelet födémjének egy része, a második és harmadik emelet válaszfalainak egy része, függőfolyosók, nyílászárók, főpárkánykövek). Az ítélet azonban tényként kezeli a "becslést", s kiemeli: az épület eredendően is leromlott állapotban volt - ami viszont az Andrássy úton kívül fekvő belső-terézvárosi házak sokaságáról mondható még el.

A KÖH-öt elmarasztaló másik érv, hogy a bontás megtiltásával saját korábbi véleményével ellentétesen foglalt állást. A kerület 2001-es szabályozási tervére (kszt) valóban rábólintott a hatóság (ha nem így tesz, az akkor is jogerőre emelkedhetett volna), csakhogy az nem tartalmazta konkrétan ennek az épületnek a bontását - igaz, nem is tiltotta meg. Ez esetben - magyarázza Mihályfi László terézvárosi főépítész - "jogi értelemben minden olyan épület, ami nem szerepel a védendők listáján, akár bontható is". Noha az önkormányzat hivatkozik a kszt-hez csatolt "Beépítési javaslat"-ra, amely tartalmazta a ház bontásának lehetőségét, Varga Kálmán KÖH-elnök szerint a ház "nem volt egyértelműen szerepeltetve mint bontható". Varga úgy véli, a 2005-ös kulturális miniszteri rendelet, mely a világörökség e Király utcáig nyúló rávezető zónáját műemléki jelentőségű területnek nyilvánította, minden bontási szándékot átgondolásra késztet(hetne).

Jórészt a két fenti érvre támaszkodva helyezte a bíróság hatályon kívül a Közigazgatási Hivatalnak a bontási engedély felfüggesztéséről szóló határozatát, s elrendelte, hogy indítsák újra a hatósági eljárást, melyben a KÖH engedélyét is meg kell kérni. Ha a KÖH következetes, akkor az épületet még megcsonkított állapotában is a Hild József tervei alapján 1844-ben megépült háznak fogja tartani. Varga Kálmán mindazonáltal óvatosan fogalmaz; kivárja, míg az eljárást lefolytatják, de gyors döntést ígér.

Verók István, Terézváros szocialista polgármestere viszont már most úgy érzi, győzelmet hirdethet. "Örömmel értesítem Önöket - fogalmaz a lakóknak írt levelében -, hogy (...) a rossz állapotú épület bontási eljárása folytatódhat, így megvalósulhatnak azon közös terveink, amelyek valóban méltóak Terézvároshoz, Budapest Szívéhez." A hírt a fellebbezés és az ítélet érveinek összecsúsztatása színezi, például amikor azt állítja a levél, hogy "a döntés (mármint a bontás leállítása - S. N.) politikai érdekeket, egy csekély támogatottságú egyesület érdekeit szolgálta" - gondolva itt az Óvás! Egyesületre, amely egy évvel ezelőtt ügyészségi óvás benyújtásával akadályozta meg az épület bontását. A polgármester továbbá a

"Szépkorúak Háza"

szolgáltatásaival húzza el a mézesmadzagot Terézváros idősebb polgárai előtt (aminek alapgondolatát Schmuck Andor e kerületben kezdte népszerűsíteni). A szóban forgó projekt ezer négyzetméter alapterületen tizenöt apartman és kiegészítő funkciók megvalósításáról szól - ám az önkormányzat a Narancsnak adott válaszában nem ejt szót arról a 95-100 luxuslakásról, amelyekkel együtt az Autóker ezeket az apartmanokat (visszabérlés céljából) egy csomagban megépíti - és amelyek a tavalyi hirdetések szerint egy nyolcemeletes lakóházban, hatszázezres négyzetméteráron keresnék a gazdáikat. Az önkormányzat a szépkorúprojekt örve alatt annak a magánszereplőnek az érdekeit védi, amelynek egy előnytelen üzlet keretében idegenítette el a tulajdonát.

A belváros megújításáról a Fővárosi Önkormányzat minden jel szerint Verók Istvántól eltérően gondolkodik. Bár a kerületi vagyongazdálkodásba nem szólhat bele, "keresi annak a lehetőségét", hogy fővárosi tulajdonú telket ajánljon fel a Király utca 40. helyett (mely a tulajdoni lap szerint még mindig önkormányzati birtok). A még kiforratlan elképzelésről hivatalosan nem értesült Aradi Ferenc, aki értékesítési igazgatóból lett az Autóker egyik vezetője. Döntése azon is múlik, hogy hol van a telek. Azzal a lehetőséggel momentán egyik érintett fél sem számol komolyan, hogy a házat a nyári civil pályázaton nyertes, időközben kidolgozott terv alapján szakkollégium és kulturális központ formájában újítsák fel.

A KÖH tehát vagy hozzájárul a bontáshoz és megvalósul a Király Residence - amivel nemcsak az eklektikus belváros mediterrán tengerparti áthangolása folytatódna, hanem precedens is születne épületek jogszerűtlen bontására. Nem zárható ki - noha semmi nem támasztja alá -, hogy az Autóker gesztust gyakorol és elfogadja a cserét, esetleg felújíttatja a házat, mert a KÖH nem megy bele a bontásba. Reális perspektíva, hogy a ház megmarad, de ebben az esetben valakinek rendbe is kellene hoznia - erre az önkormányzat, amelyet a szerződésbontás feltételei is terhelni fognak, nem vállalkozik. Ha ez elmarad, akkor nemsokára csak a bontott tégla árában lehet a ház értékét mérni. Bárhogyan is alakul, a Király u. 40. esete azt igazolja, hogy a belső kerületekben csak az a régi ház lehet biztonságban, amit műemléknek nyilvánítanak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.