Kirúgás a Narancs-cikk miatt: Gémesi György visszavág

  • Linder Bálint
  • 2001. október 11.

Belpol

hogy a szerző szembefordult az ún. "konzervatív értékrenddel".
hogy a szerző szembefordult az ún. "konzervatív értékrenddel".Szeptember 20-án néhány száz helyi tüntető Vadász Jánossal, a Közművelődési és Közgyűjteményi Dolgozók Szakszervezetének elnökével az élén az önkormányzati üléssel egy időben a városháza előtt erős kételyét fejezte ki amiatt, hogy úgymond "szakmai megfontolások" alapján választották meg a nem gödöllői, 26 éves Németh Kristóf színművészt (aki az RTL Klub Barátok közt című szappanoperájának az egyik szereplője) az átalakuló intézmény élére. Szerették volna, ha Gémesi György lejön közéjük, és beszél hozzájuk erről, ám ő erre nem volt hajlandó. "Majd elfáradnak a fiúk" - nyugtatta a teremben a kedélyeket. Azt, hogy a polgármestert mennyire irritálta a civil kurázsi e Gödöllőn szokatlan megnyilvánulása (ez volt az első tüntetés 1990 óta), már az is jelezte, hogy Gémesi a különböző médiumokban utóbb "neonáci jellegűnek" titulálta a megmozdulást. Erről annyit, hogy valóban voltak kopaszok a téren: egyrészt az apjuk nyakában ásító csecsemők, másrészt hajhagymaproblémával küzdő idősebb polgárok. A szervezők mindenesetre az MTI-hez és a Népszabadsághoz is eljuttatott közleményükben megdöbbenésüket fejezték ki a polgármester kijelentése miatt, és nyilvános bocsánatkérést követelnek. Vadász János mindeközben a kht.-vé alakulás törvényességi vizsgálatát kezdeményezte a Közigazgatási Hivatalnál.

A Gödöllői Városi Televízió a helyi adófizetők pénzéből működő közszolgálati televízió. Néhány dolgozó kivételével a többség társadalmi munkában, mindenféle javadalmazás és papír nélkül, puszta lokálpatriotizmusból készít műsorokat. Közéjük tartozik - tartozott - a Narancs-cikk szerzője, a helyi tévé főleg hírműsorokkal foglalkozó riportere, Veiszer Alinda is, akinek a munkáját eddig sem az ellenzék, sem a polgármester nem találta elfogultnak. Helyismeretére támaszkodva Veiszer Alinda minél tárgyszerűbben igyekezett beszámolni a Gödöllő életét teljesen felbolygató, szövevényes művházas sztoriról is.

A cikk megjelenésének a napján Veiszer Alinda éppen a napi híradón dolgozott, amikor az Olümposzról utasítás érkezett, hogy a híradót azonnal újra kell forgatni, immár nélküle. A tévések azonban nem ismételték meg a fölvételt, és két kolléga kivételével (mindketten szerződésben állnak a városházával) az volt a véleményük, hogy Veiszer maradjon a televíziónál. A következő üzenet "oldalról" már csak neki érkezett: jó lenne, ha magától letenné a lantot - például mondja azt munkatársainak, hogy a forgatások idején nem ér rá. Miután ez nem tetszett a címzettnek, Gémesi György nyolcszemközti beszélgetésre invitálta Veiszer Alindát, amelyen elmondta, hogy a tévénél milyen fejlesztések lesznek, majd közölte: ebben ők már nem fognak együttműködni. Az újságírónő fejére olvasta, hogy olyan újságba írt "elfogult, szubjektív" cikket, ahol az ő politikai ellenfelei publikálnak, s ezzel szembefordult azzal az értékrenddel, amelyért pályája során Gémesi maga is oly sokat tett. Bár tudja, mert jól utánanézett, hogy Veiszer voltaképpen egy rossz útra tévedt jó ember, meg egyébként is szimpatikus, de a történtek után, ha lehetne kérni, menjen inkább el. (A cikk "elfogultságáról" csak annyit: Veiszer a minél semlegesebb hangnem érdekében még az olyan magas labdákat sem csapta le, mint Németh Kristófnak az eredményhirdetést megelőző, leginkább a Szüret rovatunkba illő kínos megszólalásai.)

A Narancs megkeresésére, hogy Gémesi e döntéséről kikérte-e az önkormányzati képviselő-testület véleményét, vagy egyedül határozott így, a polgármester azt válaszolta: semmi közünk hozzá, és ennek a lapnak ő nem nyilatkozik. Azt azért közölte: azt sérelmezi, hogy a cikkben nem szólalhatott meg. (E sorok írója például szeptember 20. előtt a polgármesteri hivatal telefonján háromszor is kért visszahívást Gémesitől, eredménytelenül. Németh Kristóf, bár először hajlandó volt nyilatkozni, végül ugyancsak elhárította lapunk érdeklődését.)

Szintén nem kívánt hozzászólni az ügyhöz Horváth Zoltán, aki jelen volt Veiszer Alinda elbocsátásánál (a televízió szakmai munkáját ő irányítja). Horváth szintén pályázott a művelődési központ ügyvezetői posztjára, ám végül - sokak meglepetésére - közvetlenül az eredményhirdetés előtt visszalépett.

Egyes vélemények szerint azzal, hogy a városi vezetés többsége az utóbbi két év során szép lassan a víz alá nyomta a művelődési központot a megalakulásától vezető Kecskés Józsefet, a város egyik legnépszerűbb emberét, újabb intézmény került Gödöllőn kézi vezérlés alá. Ezt nem tudjuk megítélni: az viszont biztos, hogy Gémesi olyan indoklással küldött el egy embert, amilyennel leginkább 1989 előtt éltek helyi kiskirály elvtársak.

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.