Kirúgás a Narancs-cikk miatt: Gémesi György visszavág

  • Linder Bálint
  • 2001. október 11.

Belpol

hogy a szerző szembefordult az ún. "konzervatív értékrenddel".
hogy a szerző szembefordult az ún. "konzervatív értékrenddel".Szeptember 20-án néhány száz helyi tüntető Vadász Jánossal, a Közművelődési és Közgyűjteményi Dolgozók Szakszervezetének elnökével az élén az önkormányzati üléssel egy időben a városháza előtt erős kételyét fejezte ki amiatt, hogy úgymond "szakmai megfontolások" alapján választották meg a nem gödöllői, 26 éves Németh Kristóf színművészt (aki az RTL Klub Barátok közt című szappanoperájának az egyik szereplője) az átalakuló intézmény élére. Szerették volna, ha Gémesi György lejön közéjük, és beszél hozzájuk erről, ám ő erre nem volt hajlandó. "Majd elfáradnak a fiúk" - nyugtatta a teremben a kedélyeket. Azt, hogy a polgármestert mennyire irritálta a civil kurázsi e Gödöllőn szokatlan megnyilvánulása (ez volt az első tüntetés 1990 óta), már az is jelezte, hogy Gémesi a különböző médiumokban utóbb "neonáci jellegűnek" titulálta a megmozdulást. Erről annyit, hogy valóban voltak kopaszok a téren: egyrészt az apjuk nyakában ásító csecsemők, másrészt hajhagymaproblémával küzdő idősebb polgárok. A szervezők mindenesetre az MTI-hez és a Népszabadsághoz is eljuttatott közleményükben megdöbbenésüket fejezték ki a polgármester kijelentése miatt, és nyilvános bocsánatkérést követelnek. Vadász János mindeközben a kht.-vé alakulás törvényességi vizsgálatát kezdeményezte a Közigazgatási Hivatalnál.

A Gödöllői Városi Televízió a helyi adófizetők pénzéből működő közszolgálati televízió. Néhány dolgozó kivételével a többség társadalmi munkában, mindenféle javadalmazás és papír nélkül, puszta lokálpatriotizmusból készít műsorokat. Közéjük tartozik - tartozott - a Narancs-cikk szerzője, a helyi tévé főleg hírműsorokkal foglalkozó riportere, Veiszer Alinda is, akinek a munkáját eddig sem az ellenzék, sem a polgármester nem találta elfogultnak. Helyismeretére támaszkodva Veiszer Alinda minél tárgyszerűbben igyekezett beszámolni a Gödöllő életét teljesen felbolygató, szövevényes művházas sztoriról is.

A cikk megjelenésének a napján Veiszer Alinda éppen a napi híradón dolgozott, amikor az Olümposzról utasítás érkezett, hogy a híradót azonnal újra kell forgatni, immár nélküle. A tévések azonban nem ismételték meg a fölvételt, és két kolléga kivételével (mindketten szerződésben állnak a városházával) az volt a véleményük, hogy Veiszer maradjon a televíziónál. A következő üzenet "oldalról" már csak neki érkezett: jó lenne, ha magától letenné a lantot - például mondja azt munkatársainak, hogy a forgatások idején nem ér rá. Miután ez nem tetszett a címzettnek, Gémesi György nyolcszemközti beszélgetésre invitálta Veiszer Alindát, amelyen elmondta, hogy a tévénél milyen fejlesztések lesznek, majd közölte: ebben ők már nem fognak együttműködni. Az újságírónő fejére olvasta, hogy olyan újságba írt "elfogult, szubjektív" cikket, ahol az ő politikai ellenfelei publikálnak, s ezzel szembefordult azzal az értékrenddel, amelyért pályája során Gémesi maga is oly sokat tett. Bár tudja, mert jól utánanézett, hogy Veiszer voltaképpen egy rossz útra tévedt jó ember, meg egyébként is szimpatikus, de a történtek után, ha lehetne kérni, menjen inkább el. (A cikk "elfogultságáról" csak annyit: Veiszer a minél semlegesebb hangnem érdekében még az olyan magas labdákat sem csapta le, mint Németh Kristófnak az eredményhirdetést megelőző, leginkább a Szüret rovatunkba illő kínos megszólalásai.)

A Narancs megkeresésére, hogy Gémesi e döntéséről kikérte-e az önkormányzati képviselő-testület véleményét, vagy egyedül határozott így, a polgármester azt válaszolta: semmi közünk hozzá, és ennek a lapnak ő nem nyilatkozik. Azt azért közölte: azt sérelmezi, hogy a cikkben nem szólalhatott meg. (E sorok írója például szeptember 20. előtt a polgármesteri hivatal telefonján háromszor is kért visszahívást Gémesitől, eredménytelenül. Németh Kristóf, bár először hajlandó volt nyilatkozni, végül ugyancsak elhárította lapunk érdeklődését.)

Szintén nem kívánt hozzászólni az ügyhöz Horváth Zoltán, aki jelen volt Veiszer Alinda elbocsátásánál (a televízió szakmai munkáját ő irányítja). Horváth szintén pályázott a művelődési központ ügyvezetői posztjára, ám végül - sokak meglepetésére - közvetlenül az eredményhirdetés előtt visszalépett.

Egyes vélemények szerint azzal, hogy a városi vezetés többsége az utóbbi két év során szép lassan a víz alá nyomta a művelődési központot a megalakulásától vezető Kecskés Józsefet, a város egyik legnépszerűbb emberét, újabb intézmény került Gödöllőn kézi vezérlés alá. Ezt nem tudjuk megítélni: az viszont biztos, hogy Gémesi olyan indoklással küldött el egy embert, amilyennel leginkább 1989 előtt éltek helyi kiskirály elvtársak.

Linder Bálint

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.