Kórházi étkeztetés – Húst, halat hétszázból

Belpol

Az egészségesebb és jobb minőségű kórházi kosztot előíró közétkeztetési rendelet szerint a jövőben 700 forintot kell egy kórházi beteg egynapi élelmezésére költeni – jelenleg ez az összeg 500 forint.


A Péterfy Sándor Utcai Kórház Rendelőintézet és Baleseti Intézet három konyhával működik, naponta 1500 beteg étkeztetéséről gondoskodnak. Czékmán Ervin, az élelmezési osztály vezetője úgy véli, mindenféleképpen szükség van a kórházi kosztra fordított összeg emelésére, és egyetért a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) elnökével, aki szerint ez a rendelet az egészségesebb táplálkozás felé tett fontos lépés lehetne. A kórházi kosztra vonatkozó utolsó normamódosítás ráadásul hat éve, 2007 novemberében volt, azóta az élelmiszerárak jelentősen nőttek. „A legnagyobb probléma, amiről a kormányzat nem vesz tudomást, hogy a kórházaknak nagyon sok kifizetetlen számlája van, tartozunk a szállítóknak – mondja Czékmán. – Ma 500 forintból egyszerűen nem lehet tisztességes étkeztetést biztosítani.”

false

 

Fotó: MTI – Kallos Bea

 

A tervezet értelmében tíz nap alatt húst hatszor, halat egyszer, teljes kiőrlésű gabona alapú élelmiszereket pedig tízszer kellene a kórházban fekvő betegeknek kapni – és akkor az idény szerint változó gyümölcsökről és zöldségekről még nem szóltunk. „Az előírt dietetikai szabályokat jelenleg nem sikerül betartanunk, a rendelkezésre álló keret nagyon szűk, hónapról hónapra folyamatos túllépés van – mondja a Péterfy Sándor utcai kórház élelmezési vezetője. – A beteganyag sokféle, vannak aktív és krónikus ágyaink. Az előbbinél napi négyszeri, míg az utóbbi esetében ötszöri étkezés szükséges, melybe beletartozik a hús, a gyümölcs, zöldség is. Ehhez az eddigi 500 forint nagyon kevés.”

A rendelettervezet nagy hangsúlyt fektet például az eddig háttérbe szorult halfogyasztásra. Azt azonban nem tudni, hogy a plusz 200 forint elég lesz-e arra, amit az előírtak szerint be kell tartani. „700 forint még mindig kevés ahhoz, hogy egy beteg napi négyszeri-ötszöri étkeztetését fedezze. A mezőgazdasági tevékenységet befolyásolja az időjárás, az árakat még a politika is. Nekünk pedig minden pénzbe kerül.”

Az élelmezési osztály vezetője szerint 800-900 forint alatt nem lenne szabad megállapítani a kvótát, annyiból azonban már teljesíteni lehetne a koszttal kapcsolatos elvárásokat. A rendelet hatálybalépéséről még nem lehet biztosat tudni, hiszen ha a hétfői Világgazdaságban írtakat vesszük alapul, akkor egy kórház költségvetésének akár öt százalékát is elérheti az élelmezésre fordított összeg – ez esetben a rendelet többletforrás-igénye milliárdos nagyságú, aminek a biztosítása a mai magyar egészségügyben jószerivel elképzelhetetlen.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.