Koronás szék Orbán Viktor tárgyalójában

  • narancs.hu
  • 2019. március 18.

Belpol

Weber meg rátámaszkodott.

A múlt héten Manfred Weber, az Európai Néppárt frakcióvezetője járt Orbánnál, hogy szóban is átadja az ultimátumot, hogy milyen feltételekkel maradhat a Fidesz a pártszövetség tagja. Ekkor készült az a fotó, amelyen most a 444 kiszúrta, hogy a kormányülések színhelyéül szolgáló szobában álldogál egy koronás szék. Csak egy. Nem több.

A Miniszterelnökséggé átalakított Karmelita kolostor már többször felborzolta a kedélyeket. Itt mázolták le a késő barokk-klasszicista freskókat a puritánság jegyében, miközben múzeumokból kölcsönöztek festményeket és szőnyegeket, éjfél után pedig csak ez és a szomszédos Sándor-palota kap díszkivilágítást.

Orbán Viktor vélhetőleg büszkén mutogatta a kormány új tárgyalóját vendégének, aki hanyagul rá is támaszkodott egy székre. Éppen a koronásra. Mint arra a 444 felhívja a figyelmet, ilyen díszítésű székből csupán egy van a teremben. Lehet persze, hogy a kormány más tagja használja.

A széken látható címer egyébként a Kossuth-címernek egy olyan ritka változata, amit kevés ideig használtak, a Habsburgok trónfosztása után levették a címerről a koronát. A korona nélküli Kossuth-címer lett az első és a második köztársaság címere, ahogy az 56-os forradalomé is. A rendszerváltás után a parlament döntött arról, hogy a koronás vagy a köztársaságot jobban szimbolizáló Kossuth-címer legyen az ország hivatalos címere. A Fidesz megosztott volt a szavazáskor, Orbán Viktor, Kövér László és Áder János például nem szavazta meg a koronás címert.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.