Hogyan teszi tönkre a Zeneakadémiát a saját kancellárja?

Kotán, a takarító

Belpol

Válságos a Zeneakadémia működése, miután a kormány hozzá hű kancellárt ültetett az intézmény élére. Meglepetés nincs: Kotán Attila Bertalan a Műegyetemen is nehéz embernek bizonyult.

A kancellár a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemről, azaz a Zeneakadémiáról kiszivárgó történetek szerint gyakran „felemeli a hangját”, és amikor 2023 januárjában elfoglalta irodáját a Zeneakadémián, rögtön leordította az intézmény rektor asszonyát is. Bizonyára sejtette, hogy nem fogadják a legszívesebben, de a híre megelőzte őt: Kotán Attila Bertalan előző kancellári munkahelyén, a Budapesti Műszaki Egyetemen sem találta meg a közös hangot a rektorral, és amikor összeférhetetlen munkastílusa miatt már javíthatatlanná vált a viszony, Csák János javaslatára, Orbán Viktor szignójával ellátott rendelettel ültették át a BME-ről a Zeneakadémiára.

Írnokból zsoldos

Életrajzából kitűnik, hogy Kotán Attila Bertalan akrobatikusan halad az állami intézmények vezetői pozíciói között. A rendszerváltás évében matematika–fizika szakos, 1996-ban pedig közgazdász diplomát szerzett, és rögtön ekkor, a Horn-kormány idején a Medgyessy Péter-féle Pénzügyminisztériumban kezdett dolgozni, ahol a felsőoktatás és a kutatás-fejlesztés finanszírozása tartozott hozzá. 2000-ben az Oktatási Minisztériumba került, előbb csak titkárságvezetőként, majd – immár Medgyessy miniszterelnöksége alatt – a tárca közgazdasági osztályá­nak vezetője lett. 2006 júliusában a Draskovics Tibor vezette Államreform Bizottságban dolgozott kormány-főtanácsadóként, fontos bizalmasa, „jobbkeze” volt a miniszternek. Nem csoda, hogy két évvel később az Igazságügyi Minisztérium főosztályvezetője lett.

Az őt ismerők szerint azonban nincs határozott pártpreferenciája vagy ideológiai beállítottsága – „igazi csinovnyik vagy zsoldos” mondta róla egy volt államigazgatási forrásunk –, így nem is keltett megütközést, hogy Matolcsy György is kipróbálta: 2010 májusában Kotán lett a Magyar Államkincstár elnöke. Nem vált be. Alig pár hónappal később már – mivel hozzáértésében nem kételkedtek – a Magyar Tudományos Akadémia gazdasági igazgatója lett. Elfogadhatóan végezte a munkáját, megfelelő „második-harmadik embernek” nevezték, aki azonban nem alkalmas arra, hogy a hierarchia csúcsára kerüljön: „Ez már olyan felelősséggel jár, ami nem való minden személyiségnek. Lehet, hogy neki sem” – vélekedett egy műegyetemi beszélgetőtársunk.

Márpedig Kotán az Akadémia után továbblépegetett a ranglétrán. 2016-tól két évig a Klebelsberg Központ elnökhelyettese volt, majd 2018-tól a Budapesti Műszaki Egyetem kancellárja lett. Az egyetemen egyértelműen annak alapítványosítása lett volna a feladata. „Személyesen nagyon sajnálom, hogy a BME – mondjuk így első körben – kimaradt a változásokból” – nyilatkozta 2021 decemberében, miután abban az évben kéttucatnyi egyetem átesett a „modellváltáson”. Kotán lépten-nyomon hangsúlyozta, hogy jótékony hatással lenne a BME-re, ha kikerül a közalkalmazotti és az államháztartási rendszerből, és az alapítványi forma „kézzelfogható többletforrásokkal” járna. A rafináltan lopakodó privatizációt a dékánoknak csak kisebb része támogatta volna, a többség Czigány Tibor rektorral együtt ellenezte.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.