Pályaelhagyó tanárok a munkaerőpiacon

Megbecsült értékek

Belpol

Bár az egyre romló viszonyok miatt évek óta tartó jelenség a pedagógusok pályaelhagyása, a folyamat a tanárokat és a közoktatást még inkább gúzsba kötő, teljességgel értelmetlen ún. státusztörvény elfogadása óta felgyorsult.

Túlhajszoltság, munkavállalói szegénység, központilag vezényelt negatív megítélés – hosszú évek óta sújtja mindez a pedagógusokat. Az 50 körüli, nem nagyvárosokban élő tanárok többsége azonban – egzisztenciális kiszolgáltatottsága okán – inkább csendben tűr. Akik pályát váltanak, azoknak új munkahelyükön épp az lesz a „különleges készségük”, ami tanárként evidencia: például a teherbírás vagy a pedagógiai érzék.

Az aHang oldalán hétfőig 5032 pedagógus jelezte, hogy a státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát. Sokan vannak, akik még kivárnak: azt mondják, megnézik, hogyan működik a törvény a gyakorlatban, és ha rendszerszinten tényleg bevezetik azokat az elemeket, amelyek lehetőségként ott lapulnak a jogszabályban, akkor lépnek. (A státusztörvényről lásd: Menni vagy maradni, Magyar Narancs, 2023. június 14.)

„Visszaülök kicsit buszozni”

„Évről évre egyre nehezebbre esett elkezdenem a tanévet, de aztán valahogy mindig belelendültem. Szerettem tanítani, programokat szervezni, a tanári munkaközösség vezetője is voltam, így jó darabig bírtam. 2021 szeptemberét viszont már nem vártam meg” – meséli Anita, aki egy észak-magyarországi kisváros lakójaként a szomszédos faluban tanított 22 éven át. Amikor két éve augusztusban bement az első tantestületi értekezletre, kiderült, hogy régi kollégái mind nyugdíjba mentek, a helyettük érkezők pedig „amolyan futottak még kategóriába tartoztak”: pedagógus végzettséggel ugyan, de más területekről jöttek. Mivel az új kollégák tapasztalatlanok voltak, azzal szembesült, hogy szinte minden feladatot rá osztottak azon az értekezleten. Hazament és megírta a felmondólevelét. Nem tudta, hol fog dolgozni, csak azt, hogy nem a közoktatásban. Még tanári munkája mellett elvégzett egy kétéves logisztikusi tanfolyamot. Nem sokkal a felmondása után felkérték oktatónak.

Anita első élménye a közoktatáson kívül „igazi ajándék volt. Olyan dicséreteket kaptam a képzés részvevőitől, hogy őket még így senki sem vette emberszámba, és hogy nekik így még senki sem magyarázta el a tananyagot. Hálásak voltak, és én is hálás voltam, hogy noha eljöttem az iskolából, taníthattam, ráadásul úgy, hogy hosszú idő után először meg is becsülték a munkámat. Pályázgattam, és épp egy évvel a felmondásom után, 2022 szeptemberében megtaláltam azt a munkahelyet, ahol azóta is dolgozom. A propaganda mindig azt nyomta, hogy mi, tanárok nem értünk semmihez, csak a tanításhoz, vagy még ahhoz sem! Meg akartam mutatni, hogy 46 évesen igenis tudok mást is”.

„Sosem féltem váltani, s noha nincs biztos tervem, most sem félek” – fogalmaz a 60 éves Szűcs Tamás. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) egykori ügyvezető elnöke, a miskolci Földes Ferenc Gimnázium magyar–történelem szakos tanára a június 16-ai Kossuth téri tüntetésen jelentette be, hogy 31 év után rendkívüli lemondással él, és abbahagyja a tanítást. Szűcs Tamás az egyetem elvégzése előtt sok mindennel foglalkozott, megszerezte a jogosítványt buszra, teherautóra, úgyhogy „ha nem is a nyugdíjig, de visszaülök kicsit buszozni. Vágyom rá, hogy olyan munkát végezzek, amit nem kell hazavinnem. Rengeteg embert ismerek, ha úgy adódik, bármit, amire fizikailag képes vagyok, megcsinálok. Úgy látom, akik meg merik hozni a döntést, hogy elhagyják a tanári pályát, azok általában olyan karakterek, akiket nem kell félteni, fognak munkát találni”.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.