Interjú

"Tőke és befektetés nélkül"

Kulinyi Márton foglalkoztatáspolitikai szakértő a közmunkaprogramokról

  • Becker András
  • 2013. március 28.

Belpol

A versenyszférában tapasztalható negatív munkaerő-piaci folyamatokat a kormány a közfoglalkoztatás felpörgetésével próbálja kompenzálni. Úgy tűnik, jövőre zömmel hatórás foglalkoztatás lesz az önkormányzatoknál nettó 38 ezer forintért - sok helyen már ennek is örülnének. Pedig a közmunka nemcsak normális megélhetést, perspektívát sem ad.

Magyar Narancs: Év elején a legtöbb településen nincs közmunkaprogram: a január elejétől március elejéig tartó néhány hét évek óta a legnehezebb időszak a közmunkából élő családoknak. Úgy tűnik, ezt a problémát idén sem sikerült orvosolni.

Kulinyi Márton: Igen, és a jelenség sajnos nem új, mondhatni, kormányfüggetlen, bár tény, hogy 2009-2010-ben már megjelentek az éven átnyúló közmunkaprogramok. Az önkormányzatoknál, illetve a helyi programoknál viszont év végére kifut a közmunkaprogram, és február előtt nemigen indul új. Addig az illető a 48 ezer forintos bér helyett a 22 ezer forintos "segélyt" kapja, míg el nem indul újra a közfoglalkoztatás. 2011-ben csak december 12-én kapták meg a jóváhagyást a munkaügyi központok, hogy új támogatási szerződéseket köthessenek a közfoglalkoztatókkal - ez után lehetett volna elkezdeni a munkaerőt toborozni. Csakhogy a legtöbb önkormányzatnál karácsony előtt megáll az élet, és január közepéig nem is indul újra.

MN: Tavaly jelent meg az ombudsman jelentése a közfoglalkoztatásról, amire nemrég reagált a területért felelős Belügyminisztérium (BM). Mennyire veszik figyelembe az ombudsman észrevételeit?


Fotó: Sióréti Gábor

KM: 2012 októbere óta több kísérlet is volt, hogy a kormány szereplői újrafogalmazzák a közfoglalkoztatás tényleges irányát. Problematikus, hogy a célmeghatározás még az elmúlt néhány hónapban is többször változott - igaz, a tendencia jónak mondható. Az ombudsman jelentésének több elemére válaszolt eddig a minisztérium. Az első állítás, amelyben eddig is egyetértett minden oldal, hogy a közfoglalkoztatás nem válthatja ki a közalkalmazotti munkaviszonyt. Ez eddig is jogszerűtlen volt, ezt a minisztérium válasza is megerősíti, és a rossz gyakorlatokat az ellenőrzés fokozásával kívánja kiszűrni. Kérdés persze, hogy ez mennyire lehet eredményes, hiszen eddig is ellenőrizhették az érintett munkáltatókat, mégis elég gyakorivá vált a költségkímélő közmunkában történő visszafoglalkoztatás - az ombudsman egyik jelentése szerint például épp a BM egyik intézményénél. A második észrevétel a romákat érintő esélyegyenlőségre vonatkozik. Elég sok bejelentés érkezett, hogy a közfoglalkoztatás egyfajta fegyelmező funkciót inkább érvényesít a romákkal, mint a nem romákkal szemben.

MN: Ez pontosan mit jelent?

KM: A gyakorlatban a polgármester azzal is tud büntetni, ha nem hív be valakit közmunkára, meg azzal is, ha olyan munkát ad, amit az illető nem vagy csak nem megfelelően tud elvégezni - amiért aztán kirúghatja, és még a segélyét is elveszi. Lehet, hogy ez valóban erősen etnicizált probléma, de szerintem itt nem az a legfontosabb, hogy a közfoglalkoztatás örvén el lehet járni a romákkal szemben, hanem az, hogy általában el lehet járni bárkivel szemben - tehát, hogy a polgármester bármilyen személyes szempontok érvényesítésére fel tudja használni a közmunkát.

MN: A heti bérkifizetés mindenki által kritizált rendszerén miért nem változtatnak?

KM: Számtalan információ utal arra, hogy a heti bérkifizetés épp az eredeti célok szempontjából diszfunkcionális. A heti nyolc-tíz ezer forint, amit a levonások után a legtöbben kapnak, lényegében lehetetlenné teszi, hogy a bérből fizessék ki a rezsit. És hiába bizonyosodott be, hogy a heti bérkifizetés szinte a rendszer összes szereplőjének rossz, a döntéshozók környezetéből eddig valamiért senki nem merte kezdeményezni a változtatást. Örvendetes viszont, hogy a BM végre belátja: képzéseket kell szervezni nemcsak a közfoglalkoztatásban részt vevőknek, de a közfoglalkoztatás-szervezőknek is.

MN: Ez miért fontos?

KM: Egyetlen példát mondok: egy kisváros önkormányzata a foglalkoztatás szervezésére - más lehetőség híján - felvett egy közhasznú dolgozót a Start program keretében. A Start programban viszont nem lehetett ilyen munkakört meghatározni, ezért mint kertészeti betanított munkást vették fel. Így aztán ez a betanított kertész státuszú hölgy az, aki a jelentkezőkkel először beszél, tőle kapják az első információkat, és ő csinálja az első interjút is - a rendszer így nyilván nem fog optimálisan működni. Extrémnek tűnő példa - holott egyáltalán nem az. Az ehhez hasonló megoldások szükségszerű következményei annak a rendszerszervezési és igazgatási átgondolatlanságnak, ami az egész nagyüzemi közfoglalkoztatást jellemzi. Az egész rendszer alapjaiban hordozza a jogszerűség és a célszerűség kikerülhetetlen kudarcát.

MN: Pusztán szervezési kérdés ez?

KM: Természetesen elvi jellegű okai is vannak a rendszerszerű problémáknak. Ha a közfoglalkoztatás célja a dolgozók munkaerő-piacon szükséges készségeinek fejlesztése, és ezáltal a munkaerő-piacra való visszatérés segítése, akkor a program az emberre koncentrál - mellesleg teremthet értéket is. A Start programoknál viszont kimondott cél, hogy 100-150 ezer ember termeljen - itt tehát a sokszor emlegetett értékteremtő munkát helyezték középpontba. És ha az a foglalkoztatás célja, hogy termeljenek - a nagy létszámú foglalkoztatási szövetkezeteknél nagyüzemi alapon -, akkor vidéken, ahol a programok zöme folyik, nem nagyon lehet mást csinálni, mint hogy előveszik a régi veszteséges téeszeket, és tőke és befektetés nélkül elkezdik ott dolgoztatni az utcáról összeszedett embereket. Könnyen belátható, mi lesz ennek a végeredménye.

MN: A Belügyminisztérium szerint a közfoglalkoztatottak minimum 15 százaléka visszatér az elsődleges munkapiacra.

KM: Ezek teljesen megalapozatlan számok, ezt ugyanis sajnos nem méri senki. A foglalkoztatási szolgálatok legfeljebb azt látják, hogy ki az, aki kikerült a rendszerből - de könnyen lehet, hogy az illető nem azért nem jelentkezik ismét, mert elhelyezkedett, hanem mert megelégelte a méltatlan körülményeket, a kiszolgáltatottságot, a méltatlan bért. Még az Út a munkához program kapcsán készült számítások is inkább becslések voltak. Nagyjából kettő és öt százalék közé tették az elsődleges munkapiacra visszatérők arányát - vagyis nincs kimutatható hatása a közfoglalkoztatásnak. Sőt több kutató szerint az még gátja is az elsődleges munkapiacra való viszszatérésnek.

MN: Vannak térségek, ahol nincs hová visszatérni, mert nincs munkaerő-kereslet, és belátható időn belül nem is lesz. Vannak viszont olyan szociális vállalkozások, amelyek hosszú évek óta jól működnek. Ez vajon nem lehet sikeres formája a közfoglalkoztatásnak?

KM: A már régebb óta - sok nehézség közepette - működő szociális szövetkezetek némi állami segítséggel föl tudtak volna venni néhány embert, hogy fél-egy évig foglalkoztassák őket - ennek nyilván lenne is hozadéka. A száz-kétszáz főt foglalkoztató szövetkezetek viszont, amelyekben a közfoglalkoztatottak százszázalékos bértámogatást kapnak, inkább kiszorítják a piacról a kisvállalkozásokat, illetve a helyi kistermelőket. A belügyminisztériumi anyagból az derül ki, hogy a problémát felismerték - kár, hogy csak most, hiszen belátható volt, hogy az a százmilliárdos nagyságrendű fejlesztés, ami eddig a Start mintaprogramok keretében zajlott, szükségszerűen ezt az eredményt fogja hozni. Hogy milyen tényleges változásokat eredményez majd ez a felismerés, azt még nem lehet tudni, hiszen a legújabb meghirdetett irány változatlanul az "értékteremtés" fontosságáról beszél.

MN: Hosszabb távon fenntarthatóak-e ezek a mostanában létrejövő foglalkoztatási termelő szervezetek?

KM: Ezeknek a szövetkezeteknek nem kell hosszabb távú üzleti tervet készíteni, a fenntarthatóságot senki nem kéri számon az állam részéről. De nem is tehetné. Hiszen a hosszabb távú működéshez munkahely-beruházás, technológiai beruházás, szakemberek és még sok minden más kellene - ezekre azonban nincs forrás. A Nyugat-Európában kiválóan működő szociális gazdaságfejlesztés nagyon alapos, többéves üzleti tervet követel meg, és számos eszközzel támogatja az induló vállalkozást, amiben általában öt-tizenöt fő foglalkoztatását tervezik. Ezzel szemben nálunk az, aki a megfelelő létszám foglalkoztatását vállalja, kap 150 milliót, aztán veheti föl tucatszám az embereket. Mintha mostanra az lenne a tömeges közfoglalkoztatás egyetlen valós oka, hogy megdolgoztassuk az embereket azért a segélyjellegű bérért.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.