Lassan egy éve nem tudjuk, mire költ Zugló

  • - vgy -
  • 2013. május 2.

Belpol

A zuglói önkormányzat ismét utcahosszal előzte meg a fülkeforradalmi jogalkotást: bár a közérdekű adatnyilvánosságot korlátozó törvénymódosítást a hét elején fogadták el, a XIV. kerület honlapja már kerek 11 hónapja nem hozza nyilvánosságra a polgármesteri hivatal és az önkormányzat által kötött szerződésekre vonatkozó adatokat.

Tavaly év elején, amikor a Zuglói Szülők Közössége a kerület által kötött szerződések nyilvánossá tételét kérte, és végül frissültek a vonatkozó adatok, számos figyelemre méltó megállapodásra bukkanhatott a figyelmes szemlélő. Ebből a táblázatból derült ki például, hogy a zuglói önkormányzat a Magyar Nemzetet és a Magyar Hírlapot követően a Heti Válasznak és a Demokratának is juttatott pénzt a kerületi költségvetésből, továbbá a rejtélyes „Zugló bora” nevű megrendelés is ebben a táblázatban szerepelt, e tétel firtatása kapcsán óhajtott Rozgonyi alpolgármester a zuglói szülők pártállásáról tájékozódni a Facebookon.

Azóta már nemigen érhetik ilyen kellemetlenségek Zugló vezetőit, a szerződéses adatok listája ugyanis tavaly május vége óta nem frissül (egyetlen kósza júniusi szerződés adatai vannak csak elszórva a sorba nem rendezett tételek között). Zuglói civilek ezúttal is már hónapok óta noszogatják az önkormányzatot a közérdekű adatok közzétételére, mindhiába (a közbeszerzésekre vonatkozó adatok egy másik táblázatban frissülnek, de a többi szerződésről nem állnak rendelkezésre információk). A Narancs a hónap elején érdeklődött, és némi értetlenkedés után azt a választ kaptuk, hogy „a közérdekű adatok frissítése a honlapunkon néhány héten belül megtörténik”. Az önkormányzat a tetemes késés ellenére is igen nagyvonalúnak bizonyult önmagával szemben, nem egészen világos, miért kell több hét az adatok közzétételéhez, mindenesetre a levél megírása óta is eltelt már több mint két hét, és a helyzet továbbra is változatlan. Mivel a szerződések megkötését követően legfeljebb csak hatvan napjuk volna arra, hogy nyilvánosságra hozzák a szerződések adatait, Zugló – hiába kérlelik – immár háromnegyed éve nem tesz eleget közzétételi kötelezettségének.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.