Leállás és újrakezdés a metróépítkezésen - Hosszú célegyenes

  • Bogár Zsolt
  • 2009. május 7.

Belpol

Kéthetes sztrájk után lassan újra munkába állnak a fúrópajzsok. Bár az alagútépítő BAMCO konzorcium fenyegetését állta a BKV tulajdonában lévő DBR Metró Projektigazgatóság, a többletkövetelések tárgyában még nincs eredmény - pedig előbb-utóbb meg kell állapodni a csúszások és a különböző többletmunkák árában. És nemcsak a BAMCO-val, hanem a metróépítésben érdekelt tucatnyi vállalkozóval.
Kéthetes sztrájk után lassan újra munkába állnak a fúrópajzsok. Bár az alagútépítő BAMCO konzorcium fenyegetését állta a BKV tulajdonában lévő DBR Metró Projektigazgatóság, a többletkövetelések tárgyában még nincs eredmény - pedig előbb-utóbb meg kell állapodni a csúszások és a különböző többletmunkák árában. És nemcsak a BAMCO-val, hanem a metróépítésben érdekelt tucatnyi vállalkozóval.

A fúrópajzsot indító aknát, az alagutat és az egyik állomást (Szent Gellért tér) építő BAMCO-konzorcium (melynek vezetője a francia Vinci Construction, s tagja még az osztrák Strabag és a magyar Hídépítő) március közepén a szerződés felmondásával fenyegette meg a beruházót, amennyiben harminc napon belül nem rendezik "teljes körűen" többletköveteléseit. A BAMCO 115 millió eurót (34 milliárd forint) követelt olyan pluszmunkákért, amelyek a szerződésben nem szerepeltek, illetve azokért az állásidőben lecsapódó károkért, melyek szerinte a megrendelő hibájából következtek be. (A pluszkövetelés nagyságát jól érzékelteti, hogy az eredeti szerződés 207 millió euróról szól.) A megbízó, a DBR Metró Projektigazgatóság (a továbbiakban: DBR) a követeléseket en bloc nem tartotta jogosnak (még ha egyes elemeivel egyet is értett), és túlzásnak tekintette a mértéküket; megállapodni sem volt hajlandó, így április 16-án a BAMCO felfüggesztette a munkálatokat.

Pár napos leállás

már tavaly ősszel is történt: a fő különbség, hogy a BAMCO-nak akkor döntnöki bizottsági határozatok voltak a kezében, amelyek néhány vitás kérdésben (például hogy a DBR nem biztosított időben munkaterületet az Etele téren) igazolták a konzorcium álláspontját, és 13 millió euró megfizetését javasolták. A helyzet tavaly szeptemberben átmenetileg megoldódott: a DBR fizetett. A BAMCO egyéb követelései ettől még nem szűntek meg, sőt az idő előrehaladtával csak szaporodtak. A konzorcium ezeket nem vitte külön döntőbíróság elé, hanem egy szuszra akart megállapodni.

A BAMCO ultimátumszerű levelében eredetileg arra szólította fel a DBR-t, hogy bizonyítsa be, rendelkezik mindazon pénzügyi eszközökkel, amelyek elegendőek a szerződéses teljesítéshez. Később fedezetigazolást is bekért, amit nem kapott meg. A levelet az motiválta, hogy a megrendelő a munkaterület és a pénzügyi fedezet biztosításáért felelős - ha az utóbbi nincs meg, a szerződés semmisnek tekinthető. Ezzel szemben persze ott voltak a beruházó banki átutalási bizonylatai, melyek azt mutatták: az elvégzett munkák szerinti részösszegeket a DBR rendesen fizeti, és csak akkor él pénzvisszatartással, ha valahol az elvégzett munka nem volt százszázalékos. E ponton azonban megint visszajutunk az alapproblémához: 2006 februárja óta, amikor a projekt elindult, nem született megegyezés a fizetési ütemezés megváltoztatásáról, miközben különböző okokból jelentős késések voltak a beruházásban. Tehát elvben vagy az eredeti szerződés szerint kellene finanszíroznia a beruházónak, és az ütemezési határidőknek megfelelően már jóval előrébb kellene tartania a kifizetésekkel, vagy módosítani kellene a szerződést, amelynek során egyúttal minden vitás kérdést rendezni lehetne. Az utóbbi azért kedvezőbb, mert a szerződés aktualizálása a jövőre nézve is iránymutató volna. Ez egyébként nemcsak a BAMCO-t érintő kérdés, hiszen a Tétényi úti állomást építő konzorciumon kívül a projektben részt vevő egyik vállalkozóval sem sikerült megállapodnia a DBR-nek a módosításról.

Az ún. FIDIC mérnöki normarendszer alapján köttetett vállalkozói szerződések gyors reakcióidőt (28 napon belüli bejelentést) követelnek meg a kivitelezőtől, ha számára fel nem róható okból többletköltsége származik, vagy kárt szenved - ellenkező esetben elveszítheti a jogát a későbbi ellentételezésre. Követelései mögött ugyanakkor általában nincsenek műszakilag és pénzügyileg végigzongorázott kalkulációk. A DBR a maga sajátos helyzetét pontosan érzékeltetve arra hivatkozik, hogy milliárdos összegű közpénzekről a valós teljesítés vagy a tényleges kár dokumentált igazolása nélkül, valamint minimum döntőbizottsági állásfoglalás hiányában nem határozhat. Ezért, ha a BAMCO érvényesíteni akarja többletköveteléseit,

hát járja végig

a jogi utat. Azaz "alapesetben" egyeztessenek a Mérnökkel (melynek szerepét a beruházóhoz közeli Eurometro Kft. játssza), és ha vele nem értenek egyet, akkor első fokon egy háromfős - a beruházó és a kivitelező képviselőjéből, valamint egy közösen választott szaktekintélyből álló - döntőbizottsághoz, másodfokon pedig választott bírósághoz kell fordulni.

A francia Vinci vezette konzorcium szemére vetik, hogy több és nagyobb értékű többletkövetelése van a megrendelővel, a DBR Metró Projektigazgatósággal szemben, mint az összes többi alvállalkozónak együttvéve. (A BAMCO-nak 170-nél több követelése - ún. claimje - van, amiből 4-5 az igazán jelentős.) A legnagyobb "a Fővám téri állomás hozzáférése biztosításának elhúzódásából" adódó többletköltség, amit a BAMCO 65 millió euróra árazott be, miközben az állomás a szerződés szerint csak 39 millióba kerül. (Ez az az állomás, aminek a megépítését az akkor még szintén százszázalékosan Vinci-tulajdonú Hídépítő nyerte el; volt is belőle gyanúsítgatás a kötbérezési tételek latolgatásakor.) Azzal kapcsolatban, hogy a többletkövetelésekben a BAMCO a többiek előtt jár, nagyjából kétféle magyarázat forog. Az egyik szerint a cég üzemszerűen a claimekből él, Budapesten pedig konkrétan így kárpótolja magát azért, hogy annak idején túl alacsony árat adott a tenderen, csak hogy nyerjen. (Aminek némileg ellentmond, hogy volt az övénél is olcsóbb ajánlat.) A másik viszont abból indul ki, hogy a BAMCO-nak van a legtöbb panaszkodnivalója, miután alagútépítőként a projekt legszélesebb keresztmetszetében érdekelt: míg a legtöbb vállalkozónak legfeljebb egy-két ponton kell összehangolnia a tevékenységét, a BAMCO-nak az összes állomásépítő céggel külön-külön. Márpedig ezek az ún. interfészek azok a területek, ahol a legtöbb a vita.

A FIDIC alapú szerződés abból a feltevésből indul ki, hogy a beruházó és a kivitelező közös érdeke a projekt minél flottabb teljesülése. A beruházónak a gyakorlatban az a dolga, hogy a projektet megfelelően előkészítse, szabályozói oldalról támogassa, a hatóságokat és a lakosságot menet közben nyugtatgassa, hogy minden rendben lesz. A kivitelezőnek pedig az, hogy a lehető leggyorsabban, az elvárt színvonalon elvégezze a munkát. Mivel nincs olyan projekt, amiben ne lennének csúszások, vagy ne lehetne hibát találni a kivitelező munkájában, magától értetődőek az érdekellentétek: ilyenkor kerül képbe az elvileg pártatlan Mérnök: egyrészt műszaki szempontból folyamatosan ellenőrzi az elvégzett munkát, másrészt mintegy mediátorként segít minél hamarabb egyezségre jutni a két fél közötti vitás kérdésekben. Márpedig ha egy több elemből álló projekt rosszul előkészített, akkor abban kódolva vannak az összeütközések.

A DBR (a BKV vezetésével a hátában) a pillanatnyi válságot eredményesen kezelte. Nem ijedtek be attól, hogy a projekt megint csúszhat. Budapest nem Athén,

itt nincs olimpia

- mondták. (A Vinci Corp. az athéni metrón is dolgozott, és ott szintén felfüggesztette a munkát, mert a görög kormány nem ismerte el bizonyos többletköveteléseit - az új vonal végül többéves késéssel és csak rövidebb szakaszon épült meg.) Noha a szerződésben maradás jelenti mindkét fél számára a legmegnyugtatóbb megoldást, a DBR kijelentette: az alagútépítést akár saját kivitelezésben vagy egy új vállalkozó bevonásával is képes befejezni. Az előbbi néhány hónapos, az utóbbi - egy újabb tender lebonyolításával - egyéves előkészítést tenne szükségessé, de a metrót ez a váltás se lehetetlenítené el. Mivel a pajzsokat a munkálatok teljes idejére kibérelték, a használati jog a DBR-t illeti. A beruházó emellett külföldi szakértőket bevonva vizsgálta a BAMCO esetleges kiszállásának anyagi vonzatait is: eszerint a többletkövetelések dacára a végén nem a beruházónak, hanem a kivitelezőnek kellene a zsebébe nyúlnia.

Bár ultimátumát feledve a BAMCO "visszatért a szerződés keretei közé", és két hét után felvette a munkát, a DBR nem triumfált. Az aktuális válság kezelése ugyanis nem oldotta meg magát a problémát: bár a tárgyalási szándékot a DBR végig igazolni próbálta, a követelések háromnegyede már másfél évvel ezelőtt is az asztalon feküdt. Információink szerint a viták rendezését nehezítette, hogy lassan és csak részben alakultak ki a FIDIC-szerződés szerinti kompetenciák, illetve a kivitelező kivételével senki nem a leosztott szerepek szerint viselkedett: a beruházó gyakran hagyatkozott a Mérnökre, az hárított, a vitákban hagyta a vállalkozókat alkudozni, ám végül nem hozott döntést, illetve nem történt semmi. Miután a metró uniós finanszírozásához szükséges a független Mérnök kinevezése, a szervezetben mindenképp várhatók változások.

És ne feledjük: végre valamennyi állomás olyan készenléti állapotban van, hogy fogadni tudják a fúrópajzsokat, mire azok odaérnek. Mostantól a projekt a célegyenesben van (ami azért elég hosszú finis lesz): az alagútfúró konzorciumnak kell csipkednie magát, ha nem akar kötbért fizetni. A DBR közölte is: munkacsoportok tárgyalnak a projekt ütemtervéről, az eddigi határidőcsúszásokról és a vállalkozói követelésekről. Vagyis nagyjából körvonalazódhat, hogy a projektben pufferként hagyott 12 százalékos tartalékkeret (mintegy 40 milliárd forint) a metróépítők többletkövetelései függvényében ténylegesen mire lesz elegendő.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)