A Budapest-bérlet felmondásából a MÁV-Volánbusznak nincs haszna, az agglomerációs működési modell megszüntetésével pedig az állam rövid távon veszít – ez derül ki a Telex birtokába került szakmai összefoglalóból, amelyet a MÁV Lázár János közlekedési miniszternek készített a tarifareform bejelentése előtt.
A levélben leírják, hogy a rendszer csak úgy gazdaságos, ha elveszik a fővárostól a 12 milliárdos tömegközlekedési normatívát.
A MÁV levele szerint a Budapest-bérlet-megállapodást mindenképpen újra kell tárgyalni, vagy fel kell mondani, mert az agglomerációból beérkező bérletesek támogatása a vármegyebérlet miatt okafogyottá vált, hiszen az érvényes a fővároson belüli MÁV-Volánbusz-szakaszokra is. A szerződés teljes felmondásából az állami szolgáltatóknak ugyanakkor nem lenne haszna az összefoglaló szerint, mert a kieső fővárosi bevételrészt (400 millió forintot) az ugyanebben a nagyságrendben növekvő saját bevétel éppen csak pótolná.
Az anyag szerint a 2016-os HÉV- és agglomerációsbusz-működési modell megszüntetésével sem járna jól a MÁV-Volánbusz. Az állam rövid távon kb. 4-5 milliárd forintot veszítene, elesnének ugyanis a főváros által eddig megkapott szerződéses összegtől. Azért nem a teljes 6,5 milliárdot veszítenék el, mert a megnövekedő jegybevétel valamennyire kompenzálná a kiesést. A főváros ugyanilyen logika alapján rövid távon pénzügyi értelemben nyerne 4-5 milliárd forintot. A dokumentum leszögezi: az állam oldaláról pozitív pénzügyi egyenleg csak úgy valósítható meg, ha a megállapodások felmondásával együtt drasztikusan csökkentik vagy teljesen elvonják a fővárosnak nyújtott 12 milliárd forintos normatív tömegközlekedési támogatást. Ez azonban a személyszállítási törvény és az alaptörvény szerint jár Budapestnek.
A lap szerint a dokumentumból kiolvasható, hogy a jelenlegi hibrid rendszer nem rossz, csak az elszámolással vannak mindig problémák. Az összefoglaló arra is felhívja a figyelmet, hogy ha megszűnik a szerződés, akkor a MÁV-Volánbusznak át kell vennie a BKK által intézett feladatokat: meg kell szervezni az értékesítést, pénztárak és jegyautomaták telepítése szükséges, a buszokat fel kell szerelni a szükséges fedélzeti berendezéssel a BKK-s helyett, gondoskodni kell az ügyfélszolgálati tevékenységekről, az utastájékoztatásról és a HÉV jegyvizsgálóiról.