Interjú

„Látszólag eleget tesz az EU igényeinek”

Farkas Erika, a Magyar Helsinki Bizottság jogállamiság és büntető igazságszolgáltatás programjának munkatársa

Belpol

Az Európai Unió által elvárt magyar igazságügyi reformcsomagra tekintettel a Magyarországnak járó források egy részét felszabadítja az Európai Bizottság. Csakhogy az új szabályok alkalmazásáról még nincs megnyugtató tapasztalat, s akad olyan is, amely még nem lépett hatályba.

Magyar Narancs: A reform négy területe a bírák önigazgatási testülete, az Országos Bírói Tanács (OBT) jogköreinek, jogállásának a megerősítése; a Kúria függetlenségének a megerősítése; a magyar bírák azon jogának a megerősítése, hogy szabadon fordulhassanak az Európai Unió Bíróságához (EUB) úgynevezett előzetes döntéshozatali kérdéssel; annak a lehetőségnek az eltörlése, hogy a magyar államigazgatási szervek az Alkotmánybírósághoz forduljanak panasszal jogerős bírósági döntésekkel szemben.

Farkas Erika: A négy elem megreformálása a magyar kormány saját vállalása, nem az unió diktátuma. Ez azért fontos, mert előszeretettel hangoztatta a kormány, sőt a Kúria elnöke is, hogy a reform oktrojált, azt tollba mondták a magyaroknak. Valójában – az uniós pénzekhez való hozzáférés érdekében – a kormány maga állapodott meg az EU-val abban, miként garantálja, hogy azokat a forrásokat, amelyeket az uniós költségvetésből igénybe vesz, tisztességesen és átláthatóan, a közösségi normáknak megfelelően fogja elkölteni. A bíróságok működése körül olyan súlyos rendszerszintű problémák mutatkoztak, hogy a vállalások részeként elkerülhetetlenné vált a bírói függetlenség garanciáinak a megerősítése.

MN: Az egy dolog, hogy írásba foglalták a reform rendelkezéseit. Egy másik, hogy ezek miként működnek majd. Van olyan is köztük, amely még hatályba sem lépett.

FE: A reform terjedelmes, több területet is érint. Egy éve fogott hozzá a magyar kormány, az utolsó kapcsolódó törvénymódosítás pedig a legvégső pillanatban, azon a napon délben jelent meg a Magyar Közlönyben, amikor bejelentették Brüsszelben, hogy mehet az uniós pénz egy része. A Magyar Helsinki Bizottság amellett érvelt, hogy arról is meg kell győződni, miként alkalmazzák ezeket a jogszabályokat a gyakorlatban. Úgy tűnik azonban, hogy az unió formálisabb álláspontot képviselt, és megelégedett a meghozott jogszabályokkal a források kiengedéséhez. Mi úgy látjuk, korai volt a döntés, különösen, mert maradtak hiányosságok a szabályozásban is.

MN: Milyenek?

FE: Talán a legtalálóbb jelző az, hogy jelképesek. Ezt kétféleképpen is lehet érteni. Úgy is, hogy a fennmaradt hiányosságok apróságok, de akár úgy is, hogy jelzésértékűek. Ezért is fordulhatott elő, hogy az uniós hivatalok átsiklottak felette, miközben mi a Magyar Helsinki Bizottságnál úgy látjuk, hogy a hiányosságok azokat a pontokat jelzik, amelyekben a kormány nem volt hajlandó megfelelni. Ezekben a kérdésekben foggal-körömmel küzdött azért, hogy olyan megoldás szülessen, amely látszólag eleget tesz az EU igényeinek, de tényleges változást nem eredményez. Például a reform megkövetelte – volna –, hogy a Kúria elnökét ne lehessen újraválasztani. Bele is írtak a jogszabályokba egy olyan módosítást, hogy nem lehet. Csakhogy a magyar jog tartalmaz egy másik normát is, amely szerint, ha lejár az elnök mandátuma, de nem tudnak kétharmados parlamenti többséggel újat választani, a korábbi elnök teljes jogkörrel továbbra is pozícióban, a helyén maradhat, amíg nem sikerül utódot állítani.

MN: Ez a NER-ben másutt is rendszerszerűen alkalmazott, ravasz szabály. Ilyen vonatkozik például a legfőbb ügyészre, az Állami Számvevőszék elnökére…

FE: Igen, ez a jelenlegi kormányzó többség bevett megoldása arra, hogy bebetonozzon politikai kinevezetteket a pozíciójukba, akik így akkor is tisztségben maradhatnak, ha egy választáson más politikai erő kerül többségbe. A Helsinkinek van egy honlapja, egy aloldala – a cementezettek.helsinki.hu –, ahol összegyűjtöttük, hogy kik ezek a tisztségviselők. Az igazságügyi szervezet rendszerterületén ezt a szabályt egyszer már kifogásolta a Velencei Bizottság, és el is töröltette azt az Országos Bírósági Hivatal (OBH) elnöke kapcsán, Handó Tünde elnöksége idején. Mégis, úgy tűnik, hogy az unió illetékeseinél átment a Kúria elnökének akár korlátlan ideig pozícióban tartása ebben a rejtett formában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.