narancs.hu: Mit tudunk az átvilágító cégről?
Várnai László: A CC Audit az a cég, amely a kerület könyvvizsgálója, más önkormányzatok mellett. Ennek a cégnek a tulajdonos-vezetője írta azt a költségvetési koncepciót Pécs városának, amelyet Kovács Balázs zuglói alpolgármester plagizált zuglói költségvetési koncepcióvá. A CC Audit korrekt munkát végzett, a polgármesteri hivatalról és a Vagyonkezelőről sok pontos megállapítást tett. Az előző kerületi vezetés időszakára is kitér a szöveg, strukturális hibákat is feltár, de egyértelmű, hogy Papcsák vezetése alatt a helyzet romlott, a gazdálkodás pedig átláthatatlanabb, mint korábban.
narancs.hu: Mi az, ami a hivatal működésében szabad szemmel is észrevehető?
VL: A megdöbbentő az, hogy a lecserélt osztályvezetők helyére kik és milyen megfontolások alapján érkeznek. A jegyző nálunk Papp Csilla lett, aki a Fidesz elnökségi kabinetjében dolgozott úgy egy évtizedig, majd a Pest Megyei Önkormányzat aljegyzőjeként tevékenykedett másfél éven keresztül. Ezzel a politikai háttérrel és közigazgatási tapasztalattal kéne neki a polgármester ellensúlyaként a „törvényesség őrének” lennie. Egyik első döntése volt, hogy elbocsátotta a főépítészt, ami nagy hiba volt, hisz a kerület az elmúlt évek alatt tán négy főépítészt fogyasztott el, és most végre találtunk valakit, aki értette a dolgát. A nemrég pályáztatás nélkül kinevezett pénzügyi osztályvezető még soha nem dolgozott a közigazgatásban. Egy 31 milliárdos költségvetést rábízni valakire, aki effélét még életében nem látott, iszonyatos felelőtlenség. Emellett bő egy év alatt sikerült úgy megfélemlíteni a hivatalt, hogy az emberek nem mernek szóba állni egy ellenzéki képviselővel a folyosón, de lopva rám kacsintanak. Ön is tudja, hogy név nélkül is alig mernek nyilatkozni az iskolaigazgatók, én pedig névtelen telefonokat kapok. Valaki belesuttogja a vonalba, hogy ennek és ennek az ügynek, szerződésnek nézzek utána. Sikerült az 50-es éveket visszaállítani a hivatalban, az intézményeinknél.
narancs.hu: Mit mond a jelentés a kerületi Vagyonkezelőről?
VL: Az átvilágítási anyag a januári testületi ülésen már ismert volt, feketén-fehéren szerepelt benne, hogy az átláthatatlan, elszámoltathatatlan, hatalmas forrásigényű Vagyonkezelő túlnőtt a jogszabály által számára lehetővé tett kereteken. Az ülésen ennek ismeretében a fideszes képviselők mégis is úgy döntöttek, hogy az évi többmilliárdos városüzemeltetést – útfelújítás, parkfenntartás – még pluszban odaadják a Vagyonkezelőnek, hadd legyen ez a pénzmozgás is kockázatos és átláthatatlan. Hasonló a helyzet a többi önkormányzati céggel is. A pénzügyi bizottság egyik ülésén nemrégiben valaki megkérdezte a 2010 végén alapított Eszközkezelő igazgatóját, hogy végül is mit csinál ő és a cége. Válaszul az igazgató tanácstalan mozdulattal széttárta a karját. A feladat nélküli Eszközkezelőt most átalakítják projektcéggé, ahelyett, hogy megszüntetnék. A tanuszodánk felépíttetése lesz a feladata, melyre állítólag majd a kormány ad a kerületnek pénzt… A cégnek eredetileg a kerület 250 milliós értékű OTP-részvényét kellett kezelnie – ez volt az utolsó családi ezüst. A cég élére Istók Ede, a Papcsák ügyvédi irodájában dolgozó Mazsu Orsolya férje lett kinevezve, míg Mazsu Orsolya testvére, Mazsu Gergely a Vagyonkezelő igazgatója. Sógorok, Papcsák bizalmasai, pályáztatás nélkül: mikszáthi világ. Istók elkezdett tőzsdézni a pénzzel, amire nem volt felhatalmazása, ezért pár hónap után távozott, felvéve pár havi 900 ezer forintos fizetést. Most ugyanazon a poszton százezerért ül a tanácstalan ember, de mellette azért még a Vagyonkezelőben is dolgozik. A kerületi költségvetést is úgy rakják össze, hogy minél kevésbé lehessen átlátni, csak óriástételeket látunk és utólagos átcsoportosításokat. Főleg pletykák után tájékozódunk. Most majd megkísérelek a kerület informatikai költéseinek utánanézni, mert az önkormányzatnak külső szerverre került az egész informatikai rendszere. Ez egyrészt biztonsági kockázatot jelent, másrészt nem látjuk az okát a döntésnek. Olcsóbb biztos nem lett.
narancs.hu: Beszél a jelentés a Papcsák-féle megbízási szerződésekről?
VL: Erről is van benne szó. Reprezentatív-világnézeti kiadásokra meglehetősen sok pénz megy el, gondoljunk csak Kun Miklós híres történelmi intézetére, amely azóta sem alakult meg. Eközben pedig a kerület a kötelező közfeladatain egyre kegyetlenebbül spórol, kiéhezteti az intézményeit. Az átvilágítás jól leírja ezt a kettősséget. A Zuglói Filharmóniára az idén 103 milliót költünk, hiába írta le az átvilágítás többször is, hogy ez fölösleges. A kivéreztetett oktatási intézményekből meg összesen sikerült a nagy sarcolással 300 milliót kipréselni. Épületfelújítás nincs, tanteremfestés nincs – van, ahol már tányér, szék sincs elegendő számban. A számítógéppark néhol másfél évtizedes. A tanári juttatások jelentősen csökkentek, megvonták az étkezési hozzájárulást, a jubileumi jutalmakat. A kerületi Fidesz a szöges ellentétét csinálja annak, amit ígért. Az iskolák összevonását és az építményadót populista módon élesen ellenezték ellenzékiként, meg is akadályozták, hogy az MSZP–SZDSZ-vezetésű testület bármilyen módon racionalizálhassa a kerület működtetését. Most pedig gátlástalanul megcsinálják mindazt a nemzeti együttműködés nevében, amit akkor népnyúzásként elátkoztak: az érintett iskolákat, amelyeket megvédelmeztek nemrég, most szemrebbenés nélkül összevonták, és 2012-ben jön a kommunális adó is. Megjegyzendő, azt a pénzt, amit utóbbi címszó alatt beszednek, takarékos módon simán ki lehetne gazdálkodni. Én azt javasoltam, hogy máshová helyezzük a sávhatárokat, mert nem igazságos, hogy nyolcvan négyzetméteres lakásért és egy 250 négyzetméteres villáért ugyanúgy 25 ezer forintot kell évente fizetni. A felvetést érvelés nélkül leszavazták. A beszedhető 5–700 millióból azért jó volna, ha nem a Zuglói Filharmóniát vagy az operettgálákat finanszíroznák majd. Így mulat egy úr: szilveszterkor operettgálával köszöntöttük a kommunális adót.
narancs.hu: Mi a helyzet a Városligetben fillérekért bérbe adott Itató Nyereggel kapcsolatban? Megírta a sajtó, hogy ön büntetőfeljelentést tesz. (Ezzel kapcsolatos cikkeinket lásd itt és itt.)
VL: Egyszer visszadobták a feljelentést, mondván, hogy nincs semmi gond, mert a bérlő rendesen fizeti a nevetséges összegű bérleti díjat, a havi százezer forintot, és a szerződéssel is minden rendben. A jogszabályok úgy változtak, hogy állítólag én nem tehetek feljelentést, mert nem vagyok károsult. Ezzel a logikával csak az önkormányzat károsult, ők meg aligha jelentik fel önmagukat. Pedig kerületi adófizetőként én is károsult vagyok, mint minden zuglói. A nyomozás el sem indult, valaki fillérekért kapott egy aranybányát a kerülettől, és ennyi. Panaszt tettünk, hiába. Ha lesznek is új „Hagyó-ügyek” a fideszes önkormányzatoknál, kiderülni nem fognak, vagy legalábbis büntetlenül maradnak, ameddig ez a törvényi szabályozás és hatósági hozzáállás van érvényben. Megjegyzendő, az MSZP-s korrupciós ügyekben is csak akkor következett be érdemi előrelépés a nyomozásokban, amikor már látni lehetett, hogy hatalomváltás következik. Én mindenesetre továbbra is határozottan azt gondolom, hogy az Itató Nyereg ügye a hűtlen kezelés nevű törvényi tényállás klasszikus példája.
narancs.hu: Mivel magyarázza, hogy az egymás sarkára hágó gyanús ügyek ellenére Papcsákék megbízható fölénnyel nyerték mindkét időközi választást?
VL: Csak a lakosság kis szegmenséhez jut el a híre annak, amit művelnek. Sajnos a kerületi polgármestereket, önkormányzati képviselőket tipikusan csak a pártszín alapján választják. Nem hinném, hogy bármely vidéki városban polgármesterré választanának valakit, aki sosem lakott ott, akit nem ismernek. Zuglóban ezzel ellentétben mind Weineket, mind Papcsákot megválasztották, noha egyiknek sem volt még helyismerete sem. Bár a közügyektől elfordulnak az emberek, de a közterületek állapotát figyelik, és az oktatási intézmények torkának szorongatását is érzik, akárcsak a kommunális adó kivetését. Az ellenzék, amely alternatíva lehetne, nem nagyon látszik, mert a kerületi lapban alig jelenhet meg.
narancs.hu: Hogy érti ezt?
VL: Ha bejelentkezem interjúra, mint minden kerületi képviselő, akkor a szerkesztők elmennek a parlamenti frakciónk tagjaihoz, ők azt mondják nekik, hogy a zuglói önkormányzati ügyekben a helyi önkormányzati képviselőnk hivatott megszólalni. Ezt követően megkeresik a fővárosi közgyűlési tagunkat, ő is ugyanezt mondja, és a végén arról tájékoztatják a kerület lakosságát, hogy az LMP sajnos nem kívánt nyilatkozni. Ezért vezetem a blogomat, amiből a testületi ülésen egyre többet idéznek.
narancs.hu: Ez a kerület igazán kínál terepet az ellenzéki aktivitásnak. Mit csinálnak a többiek?
VL: A jobbikos testületi tag, Markó Elemér István például néhány szimbolikus ajándéktárgyért, Trianon-szoborért, Wass Albert és Pongrácz Gergely térért cserébe megszavazta a 2011-es költségvetést, és majd mindent, most például a városüzemeltetés eltüntetését a Vagyonkezelő bendőjében. Az MSZP-sek nemigen nyitják ki a szájukat, de általában nemmel szavaznak a kínos kérdésekben. Kivárnak.
narancs.hu: Mindkét időközi választás előtt felmerült a kerületi együttműködés lehetősége az MSZP-vel, aztán semmi nem lett belőle.
VL: Voltak szirénhangok, csakhogy az elmúlt években a helyi szocialista–szabaddemokrata koalíció és a Fidesz lényegében együtt vezették a kerületet. A külvilág előtt egymás nyakát fogták, a háttérben egymás kezét is, de leginkább egymás zsebén tartják a kezüket. Együtt szavazták meg a 2008-as, ötmilliárdos értékű, svájci frank alapú kötvénykibocsátást, ez most nyolcmilliárdos adósságot jelent. Közösen szavazták meg közvetlenül az előző ciklus vége előtt stabil bevételt jelentő önkormányzati telkek eladását a SPAR-nak, tehát mindketten hozzátették a magukét a kerület jelenlegi pénzügyi helyzetéhez. Papcsák állítólag tett feljelentést a SPAR-ügyben, bár azóta erről sem hallani semmit. Az elszámoltatás üres frázis, leginkább akkor kerül elő valami a múltból, ha a mostani stiklikről kell elterelni a figyelmet. Annak, hogy a helyi MSZP nem nagyon kiabál, a bármikor előcibálható valóban létező ügyek is lehetnek az okai. Ebben a helyzetben az LMP-nek a dolgos hétköznapokban kell bebizonyítania, hogy a neve nem csak egy kampányszlogen volt. Hitelesen kell politizálnia és viselkednie a frakciótól az utcai aktivistáig mindenkinek. Nem állítom, hogy minden önkormányzat olyan, mint Zugló, de hogy máshol is lenne miről beszélni, lenne mivel kiállnunk a nyilvánosság elé, afelől nincs sok kétségem.
narancs.hu: Ön szerint a jelentés után változik bármi is a kerület gazdálkodásában?
VL: Az a baj, hogy a képviselő-testület gyenge, a Fidesz kompetens kerületi emberei jórészt kikerültek belőle. Nincs egy közgazdász, az oktatáshoz, közigazgatáshoz értő, saját egzisztenciával rendelkező ember. Helyettük Papcsák anyagilag tőle függő, lojális ifjakkal töltötte fel a testületet. Ha a bukás bekövetkezik, Papcsáknak könnyű, ő ugyanis nem zuglói, de a helyiek itt maradnak, nekik nap mint nap szembe kell majd nézniük a választóikkal. Úgy hallom, nemcsak a lakosság, de a kerületi polgári körök és általában az aktív Fidesz-bázis is morgolódik már. A képviselőknek lassan be kell látniuk, hogy ez így nem mehet tovább. Most itt ez a jelentés, és lényegében mi is erről beszéltünk az elmúlt évben: a szerződésekről, a vagyonkezelőről, az átfedésekről, a polgármesteri kabinet elburjánzásáról. A könyvvizsgáló céget mégsem kéne a kerület ellenségeként elkönyvelni, és minden szavát elengedni a fülünk mellett.