Másodfokon is elvesztette Janisch Attila ellen indított becsületsértési perét Kálomista Gábor

  • narancs.hu
  • 2019. november 10.

Belpol

Fellebbezésnek helye nincs.

Úgy tűnik, most már tényleg véget ér az a több mint másfél éve zajló különösen érdekes polgári per, mely során Kálomista Gábor producer a bíróságon próbált érvényt szerezni nemtetszésének, mely szerint Janisch Attila filmrendező egy Facebook-posztja és kommentje bántotta az ő jó hírnevét.

Mint ismert, az ügy a Kojot című filmről, pontosabban a film körüli szövevényes botrányról, annak a 2018-as Filmhét versenyprogramjából való visszavonásáról, majd a film ingyenes megosztásáról a YouTube-on, de legfőképp a véleményszabadságról szólt.

A némiképp szövevényes per első tárgyalásáról itt, a másodikról itt írtunk, míg az első fokú ítéletről itt számoltunk be. Janisch Attilát Dr. Gerő Tamás képviselte az ügyben.

false

 

Fotó: Narancs

Az újabb bírói határozat szerint Janisch közlései egy szakmai közéleti vitában elhangzó, bár éles hangon megfogalmazott, de Kálomista Gábor személyét nem öncélúan és szándékosan sértő, a szabad véleménynyilvánítás keretei között megtartott véleménykommentek voltak. Fontos megállapítása volt ezen ítéletnek is, hogy e során a felperes nem lett konkrétan megnevezett bűncselekménnyel vádolva, az alperes mindössze azt a véleményét fogalmazta meg, hogy az efféle, a közpénz megtérülésének rovására elkövetett cselekmények felvethetik akár a bűncselekmény lehetőségének a vélelmét is.

Az indoklásában ezúttal is nagy hangsúlyt kapott az is, hogy bár a jó hírnév és a becsület védelme alkotmányosan védett, fontos személyiségi jog, ám a szólásszabadság és különösen a közügyekben történő szabad véleménynyilvánítás joga legalább annyira fontos.

A másodfokú tárgyalás november 8-án volt. Az ügyben eljáró Fővárosi Ítélőtábla három bíróból álló tanácsa kihirdetett határozatában helybenhagyta az első fokon eljáró Fővárosi Törvényszék Janisch Attila javára döntő korábbi ítéletét, és teljes körűen elutasította Kálomista Gábor keresetét. A bírói ítélet szerint a másodfokú határozat jogerős, az ellen fellebbezésnek helye nincs. A perköltségek megtérítésére a producert kötelezték.

Megkérdeztük Janisch Attilát, miként kommentálja az Ítélőtábla a pereskedést lezáró, az ő javára döntő ítéletét.

“Természetesen örülök a döntésnek, de leginkább annak, hogy véget ért ez a másfél éve tartó, sok odafigyelést és a beadványok sokaságának megírását tekintve nagy szellemi erőfeszítést igénylő folyamat. Örülök, hogy valamelyest, ha utólag és közvetve is, de sikerült elégtételt szolgáltatni az általam korábban nem ismert Kostyál Márk rendezőnek, aki a tehetsége révén megérdemelte, hogy szót emeljünk a védelmében.

Bár az éles hangú véleményemet tekintve mindkét esetben a javamra döntött a bíróság, általános értelemben véve is tanulságos és megfontolandó lehet, hogy még akkor is érdemes körültekintően és a mások tisztességét és becsületét is minden szempontból tiszteletben tartó módon megfogalmazni a véleményünket, ha morálisan vitathatatlanul igazunk is van egy adott kérdésben.”

Janisch Attila a magyarnarancs.hu rendszeres publicistája.

Figyelmébe ajánljuk

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.