Másodfokon is elvesztette Janisch Attila ellen indított becsületsértési perét Kálomista Gábor

  • narancs.hu
  • 2019. november 10.

Belpol

Fellebbezésnek helye nincs.

Úgy tűnik, most már tényleg véget ér az a több mint másfél éve zajló különösen érdekes polgári per, mely során Kálomista Gábor producer a bíróságon próbált érvényt szerezni nemtetszésének, mely szerint Janisch Attila filmrendező egy Facebook-posztja és kommentje bántotta az ő jó hírnevét.

Mint ismert, az ügy a Kojot című filmről, pontosabban a film körüli szövevényes botrányról, annak a 2018-as Filmhét versenyprogramjából való visszavonásáról, majd a film ingyenes megosztásáról a YouTube-on, de legfőképp a véleményszabadságról szólt.

A némiképp szövevényes per első tárgyalásáról itt, a másodikról itt írtunk, míg az első fokú ítéletről itt számoltunk be. Janisch Attilát Dr. Gerő Tamás képviselte az ügyben.

false

 

Fotó: Narancs

Az újabb bírói határozat szerint Janisch közlései egy szakmai közéleti vitában elhangzó, bár éles hangon megfogalmazott, de Kálomista Gábor személyét nem öncélúan és szándékosan sértő, a szabad véleménynyilvánítás keretei között megtartott véleménykommentek voltak. Fontos megállapítása volt ezen ítéletnek is, hogy e során a felperes nem lett konkrétan megnevezett bűncselekménnyel vádolva, az alperes mindössze azt a véleményét fogalmazta meg, hogy az efféle, a közpénz megtérülésének rovására elkövetett cselekmények felvethetik akár a bűncselekmény lehetőségének a vélelmét is.

Az indoklásában ezúttal is nagy hangsúlyt kapott az is, hogy bár a jó hírnév és a becsület védelme alkotmányosan védett, fontos személyiségi jog, ám a szólásszabadság és különösen a közügyekben történő szabad véleménynyilvánítás joga legalább annyira fontos.

A másodfokú tárgyalás november 8-án volt. Az ügyben eljáró Fővárosi Ítélőtábla három bíróból álló tanácsa kihirdetett határozatában helybenhagyta az első fokon eljáró Fővárosi Törvényszék Janisch Attila javára döntő korábbi ítéletét, és teljes körűen elutasította Kálomista Gábor keresetét. A bírói ítélet szerint a másodfokú határozat jogerős, az ellen fellebbezésnek helye nincs. A perköltségek megtérítésére a producert kötelezték.

Megkérdeztük Janisch Attilát, miként kommentálja az Ítélőtábla a pereskedést lezáró, az ő javára döntő ítéletét.

“Természetesen örülök a döntésnek, de leginkább annak, hogy véget ért ez a másfél éve tartó, sok odafigyelést és a beadványok sokaságának megírását tekintve nagy szellemi erőfeszítést igénylő folyamat. Örülök, hogy valamelyest, ha utólag és közvetve is, de sikerült elégtételt szolgáltatni az általam korábban nem ismert Kostyál Márk rendezőnek, aki a tehetsége révén megérdemelte, hogy szót emeljünk a védelmében.

Bár az éles hangú véleményemet tekintve mindkét esetben a javamra döntött a bíróság, általános értelemben véve is tanulságos és megfontolandó lehet, hogy még akkor is érdemes körültekintően és a mások tisztességét és becsületét is minden szempontból tiszteletben tartó módon megfogalmazni a véleményünket, ha morálisan vitathatatlanul igazunk is van egy adott kérdésben.”

Janisch Attila a magyarnarancs.hu rendszeres publicistája.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.