Még a független színházak sem veszélyeztethetik a költségvetés egyensúlyát!

  • Hamvay Péter
  • 2015. május 28.

Belpol

Megkérdeztünk Hoppál Pétert, miért kaptak idén 13,4 százalékkal kevesebbet a függetlenek, és miért folytatódik ez a tendencia a jövő évi költségvetés tervszámaiban.

Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár írásban feltett kérdésinkre adott válaszában azt írta: „A költségvetési egyensúly biztosítása érdekében érvényesülő költségvetési determináció – ide értve a 12,6 százalékos báziscsökkentés érvényesítését is – a szakterület számára kötelező volt. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a függetlenek támogatása csökkent, hanem a szakterület egyéb előirányzatai is.”

Széttárom kezeim

Széttárom kezeim

Fotó: MTI

Továbbra sem tudtuk meg, hogy a politikus által ígért pótlólagos támogatásnak mekkora lesz a pontos összege, és bevonják-e a szakmát az elosztásba. A jövő évi további csökkenésről szintén nem kaptunk konkrét választ, csak azt, hogy tekintettel kellett lenni „az államháztartás teherviselő képességére, a hiánycél megtartására, és a determinációk által meghatározott költségvetési mozgástérre”. Még szerencse, hogy például a Magyar Művészeti Akadémia esetében efféle determinációk nem befolyásolták a költségvetést, hiszen a köztestület költségvetése nem csökken, hanem növekszik: 5,26 milliárd forintról 6,63 milliárd forintra.

Mostani print számunkban a függetlenek között kitört nyilatkozatháborúról írunk. Az idén kevesebb támogatást kapó színházak – mint a Maladype, Pintér Béla és Társulata, a Proton Színház és mások – véleményével szembesítettük a Független Előadó-művészeti Szövetség által delegált zsűri tagok érveit. Cikkünkből kiderül, hogy a konfliktus igazi oka a szcéna évek óta hektikusan változó támogatása.

A Narancsnak nyilatkozó Schilling Árpád szerint lehetetlen helyzetben van minden zsűri, amelynek olyan pénzkerettel kell számolnia, amely nem elégséges a feladat szakmailag korrekt elvégzésére. „Legitim szempont lehet az, hogy az új belépőket és az oktatási projekteket támogatják, a szakmai és közönségsikert elért együtteseknek pedig a jegybevétellel fordított arányban változik a támogatása” – mondta. De ez akkor volna igazságos, ha az összes kőszínház támogatása is így működne, amiről ugye szó sincs. „Megint a függetlenek voltak a stréberek, ők gondolkodtak el először az állami támogatás morális, társadalmi és strukturális vetületein” – mondja a Krétakor alapítója a zsűri szerinte is vitatható döntéséről. De szerinte az is rossz üzenet, hogy ezek a jelentős független társulatok kizárólag akkor szólalnak meg, amikor saját költségvetésüket veszélyben látják.

Független előadó-művészeti szervezetek működési támogatása

(Forrás: FESZ, milliárd forint)

2009 1,16
2010 0,80
2011 0,75
2012 0,66
2013 1,25
2014 1,23
2015 1,06

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.