Még a független színházak sem veszélyeztethetik a költségvetés egyensúlyát!

  • Hamvay Péter
  • 2015. május 28.

Belpol

Megkérdeztünk Hoppál Pétert, miért kaptak idén 13,4 százalékkal kevesebbet a függetlenek, és miért folytatódik ez a tendencia a jövő évi költségvetés tervszámaiban.

Hoppál Péter kultúráért felelős államtitkár írásban feltett kérdésinkre adott válaszában azt írta: „A költségvetési egyensúly biztosítása érdekében érvényesülő költségvetési determináció – ide értve a 12,6 százalékos báziscsökkentés érvényesítését is – a szakterület számára kötelező volt. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a függetlenek támogatása csökkent, hanem a szakterület egyéb előirányzatai is.”

Széttárom kezeim

Széttárom kezeim

Fotó: MTI

Továbbra sem tudtuk meg, hogy a politikus által ígért pótlólagos támogatásnak mekkora lesz a pontos összege, és bevonják-e a szakmát az elosztásba. A jövő évi további csökkenésről szintén nem kaptunk konkrét választ, csak azt, hogy tekintettel kellett lenni „az államháztartás teherviselő képességére, a hiánycél megtartására, és a determinációk által meghatározott költségvetési mozgástérre”. Még szerencse, hogy például a Magyar Művészeti Akadémia esetében efféle determinációk nem befolyásolták a költségvetést, hiszen a köztestület költségvetése nem csökken, hanem növekszik: 5,26 milliárd forintról 6,63 milliárd forintra.

Mostani print számunkban a függetlenek között kitört nyilatkozatháborúról írunk. Az idén kevesebb támogatást kapó színházak – mint a Maladype, Pintér Béla és Társulata, a Proton Színház és mások – véleményével szembesítettük a Független Előadó-művészeti Szövetség által delegált zsűri tagok érveit. Cikkünkből kiderül, hogy a konfliktus igazi oka a szcéna évek óta hektikusan változó támogatása.

A Narancsnak nyilatkozó Schilling Árpád szerint lehetetlen helyzetben van minden zsűri, amelynek olyan pénzkerettel kell számolnia, amely nem elégséges a feladat szakmailag korrekt elvégzésére. „Legitim szempont lehet az, hogy az új belépőket és az oktatási projekteket támogatják, a szakmai és közönségsikert elért együtteseknek pedig a jegybevétellel fordított arányban változik a támogatása” – mondta. De ez akkor volna igazságos, ha az összes kőszínház támogatása is így működne, amiről ugye szó sincs. „Megint a függetlenek voltak a stréberek, ők gondolkodtak el először az állami támogatás morális, társadalmi és strukturális vetületein” – mondja a Krétakor alapítója a zsűri szerinte is vitatható döntéséről. De szerinte az is rossz üzenet, hogy ezek a jelentős független társulatok kizárólag akkor szólalnak meg, amikor saját költségvetésüket veszélyben látják.

Független előadó-művészeti szervezetek működési támogatása

(Forrás: FESZ, milliárd forint)

2009 1,16
2010 0,80
2011 0,75
2012 0,66
2013 1,25
2014 1,23
2015 1,06

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.