Még le sem zárult a társadalmi egyeztetés, már meg is jelent az építésügyi jogszabálymódosítás

Belpol

A jogszabályalkotás és -módosítás újabb furcsaságait élhetjük meg, ezúttal az építészszakma csodálkozott el a módszereken. Az éjjel megjelent rendeletek egy része már ma hatályba lépett.  

Hétfőn, szeptember 30-án 23:08 perckor, vagyis 52 perccel az október 1-jei hatálybalépésük előtt jelentetett meg a kormány több tucat építésügyi jogszabály-módosítást a Magyar Közlönyben.

A Lázár János-féle Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) oldalára egy hete, szeptember 23-án rakták ki  társadalmi egyeztetésre a jogszabály-tervezeteket, amelyeket szeptember 30-ig lehetett véleményezni. Végül azonban az egyeztetés határidejének végét nem is várva be jelent meg már éjfél előtt a teljes építési jogszabály-változtatási csomag a Magyar Közlönyben. Ezek alapján kérdés, hogy a társadalmi egyeztetés során beérkezett anyagokat mennyire vették figyelembe, mennyiben építették be a módosított jogszabályokba és az ezekhez kapcsolódó kormányrendeletekbe.

A kormányrendeletek egy része január 1-én lép csak hatályba, egyes részei pedig csak jövő áprilisban, de az építésügyi hatósági eljárásokról szóló rendelet nagy része már október 1-étől hatályos, vagyis a rendelet megjelentetése után 52 perccel már hatályba is lépett. 

Szakértők arra hívták fel a Narancs.hu figyelmét, hogy az építéshatósági eljárásokra vonatkozó rendelet azt szabályozza, mire kell építési és mire bontási engedély, de változtak a bírságolás szabályai, a hatóságok rendszere és a főépítészi rendszer is átalakul. Mostantól minden településen kötelező lesz alkalmazni főépítészt, és lényegesen több dolgot fognak véleményezni, erősebb jogköröket kapnak az eddigieknél.

A szakma szerint a lakásépítésekre vonatkozó ún. egyszerű bejelentés rendszere talán pozitívan változik a jogbiztonság szempontjából, ugyanis a hatóság tudomásul veszi ezeket a bejelentéseket, és a korábbiaktól eltérően érdemben vizsgálja a terveket. Ugyanakkor nehezebb lesz a településeknek új építési területeket kijelölni a fejlesztéseikhez, beruházásaikhoz, és új előírások vonatkoznak majd a zöldfelületi rendszerekre is. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.