Megsemmisítette a bíróság a Déli körvasút környezetvédelmi engedélyét

  • narancs.hu
  • 2022. február 18.

Belpol

Ez az a projekt, amelyet kilométerenként 56 milliárdért, azaz összesen 338 milliárdért építhetne egy Mészáros Lőrinc érdekeltségi körébe tartozó cég.

Győzelemként értékeli a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE), hogy megsemmisítette a Fővárosi Bíróság a Déli körvasút nevű, egymilliárd euróba kerülő projekt környezetvédelmi engedélyét. A döntés emelkett új eljárásra kötelezte a hatóságot és a hat, közpénzből fizetett jogásszal felálló alpereseket, a Budapesti Fejlesztési Központot (BFK) és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t (NIF).

Óriási civil győzelem Vitézy felett! Megsemmisítette a Fővárosi Bíróság a Déli körvasút nevű, egymilliárd euróba kerülő...

Posted by VEKE on Thursday, February 17, 2022

A Telex emlékeztet rá, hogy a Déli körvasút kialakítását a BFK által készített Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia fő, városon belüli elemének szánták volna. A terv szerint ez újabb vágányokkal és új vasúti megállókkal segítené a főváros déli részén keresztül a keleti és nyugati agglomerációs települések egymással és a központtal való közlekedési kapcsolatát.

A VEKE úgy fogalmaz,

"Ez az a projekt, amely teherforgalmi korridort akar csinálni Budapest belsejéből, és minden létező uniós forrást elnyelne más projektek elől az elkövetkezendő évtizedben."

Ezt az állítás az is alátámasztja, hogy a Déli Körvasúttal kapcsolatos legutóbbi hírek arról szóltak, hogy a Kelenföld és Ferencváros pályaudvar közötti vasúti vágányok bővítését közel 338 milliárdért nyerte el a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Építő Zrt.. A kilométerenként 56 milliárd forintos árat a közlekedési szakemberek is elképesztőnek találták, ugyanis Bécs új főpályaudvara került annyiba, mint ez az összeg. A tervezett beruházá a szakértők szerint ráadásul 30-50 milliárdból megoldható lenne. 

Az ügyet ezért már korábban is próbálták vizsgálni, ekkor a rendőrség nem talált semmi gyanúsat Mészáros 338 milliárdos vasútépítési megbízásában, és a Nemzeti Nyomozóiroda úgy döntött, minden haladhat tovább.

A VEKE azt írja, hogy a helyiek viszont nem hagyták magukat átverni, és bíróságon támadták meg a beruházás környezetvédelmi engedélyét.

A bíróság nekik adott igazat, és súlyos hiányosságokat állapított meg az eljárásban.

Hozzáteszik, hogy az ítélet ellen törvényességi eljárást lehet indítani, de egyszerűbb és gyorsabb lenne egy új környezetvédelmi eljárás, immár a dokumentációt rendesen megírva, és természetesen már az átdolgozott tervek alapján. "Mert itt maga az alapkoncepció a hibás, a teherforgalom lakóövezetekbe terelése" - teszik hozzá.

A VEKE azt is hangsúlyozza, hogy az ítélet személyesen Vitézy Dávid súlyos veresége. "Így egyetlen projektje sem maradt, amely építhető lenne. Eddig működése tehát az eredmény fronton a NULLA szóval írható le, az elpocsékolt közpénzek kapcsán pedig a PÉNZTEMETŐ kifejezéssel."

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

 

Figyelmébe ajánljuk