Mélyrepülés (Frei Tamás - a RIPORTER, 2000. november 27., RTL Klub)

  • Janisch Attila
  • 2000. december 7.

Belpol

Korábbi produkcióiból már megismerhettük a RIPORTER (így nevezi magát visszafogott egyszerűséggel a mesterkérdező) sajátos világát, amelyben az érdeklődés felkeltéséhez a minimális feltétel, hogy a kérdezett levágott testrészekről, tömeges halálról, kiontott belekről és egyéb "hétköznapi" eseményekről tudjon beszámolni. Így a hajótörést szenvedett, cápáktól marcangolt tengerészek esete már igencsak vérpezsdítően hatott a RIPORTERre, aki izgalmát leplezendő, némiképp mesterségesen alázatos testtartással hajlongott előttünk.
Korábbi produkcióiból már megismerhettük a RIPORTER (így nevezi magát visszafogott egyszerűséggel a mesterkérdező) sajátos világát, amelyben az érdeklődés felkeltéséhez a minimális feltétel, hogy a kérdezett levágott testrészekről, tömeges halálról, kiontott belekről és egyéb "hétköznapi" eseményekről tudjon beszámolni. Így a hajótörést szenvedett, cápáktól marcangolt tengerészek esete már igencsak vérpezsdítően hatott a RIPORTERre, aki izgalmát leplezendő, némiképp mesterségesen alázatos testtartással hajlongott előttünk.

Legújabb műsorában vér nem volt, egyetlen csepp sem. Pénz viszont igen. Számolatlanul. Frei Tamás futószalagján ez alkalommal a világ leggazdagabb magyarjai kerültek elénk. Olyan vagyonokról esett szó, amelyek például engem teljesen hidegen hagytak, hiszen már a számok végiggondolásához sem volt elegendő a gimnáziumi érettségim. Mindazonáltal Frei (ahogy a bevezető szövegében elmondta) okulásul szánta e műsort azoknak, akik túl hamar feladják a reményt, és nincsenek tisztában saját lehetőségeikkel.

Aztán elkezdődött a műsor, amelyben Frei élő pénztárgéppé változott. Mennyibe kerül ez? Mennyibe kerül az? Mennyiért iszik kávét? Mennyiért ebédel? Mennyiért utazik? Tényleg!? Hallják?! - kiáltott fel a RIPORTER egy-egy szaftosabb összeg hallatán. A számjegyet követő tizenkét nulla Freit már-már olyan izgalomba hozta, amelyet korábban csak a válogatottan borzalmas halálnemek felsorolásakor és bemutatásakor érzett. Mintha a sajátja volna, úgy dicsekedett a mások vagyonával. Múzeummá, sőt aukciós helyiséggé változtatta a szépen berendezett lakásokat, amint kezét dörzsölve, némiképp csodálkozva, de leginkább önelégülten járkált az értékes bútorok, képek között. Az arca, akár a 60-as, 70-es évek vicclapjaiban a kapitalistáké, számok és dollárjelek villogtak a szeme helyén.

Ebben a jéghideg és lélektelen pénzsivatagban csak néha villant fel a pénz mögött álló pénzember (micsoda szó!), például amikor arról beszélt, hogy a francos kölykei ugyan azt hiszik, marad rájuk valami az irdatlan vagyonból, de nem kapnak azok egyetlen centet sem, egy frászt, a pénz menjen vissza oda, ahonnan jött, a társadalomba. És így is lett. Kissé hajlott korba lépve, a mérhetetlenül gazdag ember szívkórházat építtetett, és nem csak azért, hogy Frei riportjának a végén ott állhasson saját kórházának előcsarnokában a saját szobra előtt, és az öröklét várományosaként hallgathassa, amint a saját szívspecialistája azt bizonygatja a RIPORTERnek, hogy a gazda szíve örökké dobogni fog.

És bár tudom, kórházat építeni ezerszer helyesebb, mint üresfejű, jégszívű aranyifjakat nevelni, ekkorra már a jótéteményt is utálattal fogadtam.

Pedig azért, hogy ezeket a gazdag embereket sikerült megutálnom röpke fél óra alatt, hogy saját demagógiámba vakultan a pokolba kívántam a házukat, vagyonukat, festmény- és könyvgyűjteményüket, kizárólag Frei Tamást, a bennünket, nézőket képviselő RIPORTERt terheli a felelősség. Ez az ő igazi kudarca. Frei viselkedésével és kérdéseivel maga osztotta fel a világot szolgákra és urakra, és ő volt az, aki lehetőséget sem adott ezeknek az embereknek, hogy emberként jelenhessenek meg előttünk, olyan emberekként, akiknek a vagyonukon kívül sorsuk is van.

Janisch Attila

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.