Mészáros Lőrinc, Matolcsy Ádám és Száraz István is nagyot kaszált a brexit-kárenyhítésből

  • narancs.hu
  • 2022. június 1.

Belpol

Káruk keletkezett az Egyesült Királyság Európai Unióból történő kilépése miatt.

22 milliárd forintra pályázhattak azok a cégek, amelyek „hitelt érdemlően” igazolni tudták, hogy káruk keletkezett vagy keletkezik az Egyesült Királyság Európai Unióból történő kilépése miatt. A nyertesek között feltűnik Matolcsy Ádám, barátja Száraz István és Mészáros Lőrinc is, írja a 24.hu.

Mint írják, a kormányzati pályázati portálon megjelent adatokból az derül ki, hogy nyolcvan cég pályázata nyert vissza nem térítendő támogatást az Európai Bizottság brexit-kárenyhítő forrásának keretéből.

Magyarország 22 milliárd forintos keretet kapott Brüsszeltől az Egyesült Királyság Európai Unióból való kilépése miatt, jegyzi meg a lap. Hozzáteszik: a magyar kormány úgy döntött, hogy előre kifizeti az összeget. Szijjártó Péter tavaly szeptemberben azt mondta: "Úgy döntöttünk, hogy nemzeti forrásból megelőlegezzük ezt az európai uniós forrást, így pályázati lehetőséget biztosítunk azoknak a vállalatoknak, amelyek a brexit miatt most nehézségekkel, kihívásokkal szembesülnek."

A nehézségekkel rögtön szembesült Mészáros Lőrinc, akinek az érdekeltségébe tartozó Kall Ingredients Kft. kapta a keretből a második legtöbb támogatást. A lap megjegyzi:

a társaság a brexit miatt elszenvedett kára ellentételezéseként 1 036 415 849 forintot kap, ami megközelíti a gyár 2020-ban elért nyereségének összegét.

308 millió forint jut a brexit-kárpótlásból a Matolcsy Ádám érdekeltségébe tartozó Balaton Bútor Kft.-nek is, ez a cég 2020-ban elért profitjának a tizenhétszerese. Ahogy a lap megjegyzi, a Balaton Bútor Kft. nemrég 50 millió forintos bírságot kapott az egyik EU-s pályázata miatt, mert olyan tételt is el kívánt számolni a pályázatban, amit nem lehetett volna.

Matolcsy mellett barátja, Száraz István cége is nyert a pályázaton, a Culinaris Kft. 375 millió forintot kap, ami több mint ötszöröse a cég 2020-ban elért nyereségének. Sőt, a nyertesek között feltűnik Gattyán György is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.