Mi lesz a lemaradókkal? - Nem nagyon várt csomagok

  • Békés Gábor
  • 2011. január 6.

Belpol

Két és fél éve, 2008 őszén még csak néhány, súlyosan eladósodott, feltörekvő piaci ország - mint Ukrajna vagy Magyarország - tapasztalta meg, milyen az, amikor befagynak a piaci hitel csatornái. Nem sokra rá hasonló végzet már fejlett országokat is utolért. Hogyan történhetett ez, és merre a kiút?
Két és fél éve, 2008 őszén még csak néhány, súlyosan eladósodott, feltörekvő piaci ország - mint Ukrajna vagy Magyarország - tapasztalta meg, milyen az, amikor befagynak a piaci hitel csatornái. Nem sokra rá hasonló végzet már fejlett országokat is utolért. Hogyan történhetett ez, és merre a kiút?

Görögország fizetésképtelenségét tavaly tavasszal csak hatalmas európai mentőakció akadályozta meg, késő ősszel pedig az ír kormány kényszerült annak beismerésére, hogy képtelen az államadósságot a piacról finanszírozni. Az adósságválság 2010 végére elérte Portugáliát és Spanyolországot, veszélyben van Olaszország és Belgium. Ez már nem országspecifikus válságok sora, hanem az euróövezet, sőt az Európai Unió válsága. A piac egyre versenyképesebb és stabilabb országok fizetőképességének fenntarthatóságát kérdőjelezi meg. A spanyol államadósság az euróövezet átlaga alatt van, Olaszország és Belgium a világ tucatnyi legfejlettebb és leggazdagabb országa közé tartozik, még ha adósságuk meg is haladja a teljes GDP-t. Nemrég még a GDP 120 százalékát elérő államadósságot nem tekintette aggályosnak a piac - ma már 60 is sok lehet.

A válság miatt a befektetők átértékelték a fiskális fenntarthatóságra vonatkozó nézeteiket, és magasabb kockázatot kezdtek tulajdonítani azon országoknak, amelyeknél nem látható a hiány későbbi biztonságos finanszírozása. Nem ismeretlen jelenség ez, ám az ún. "adósságintolerancia" régebben a feltörekvő piacokon, leginkább Latin-Amerikában és Kelet-Ázsiában okozott adósságválságot. Az is igaz viszont, hogy az adósságválság és az azt követő fizetésképtelenség vagy adósságátrendezés a múltban Európában sem volt ritka. Az elmúlt 160 évben Spanyolország összesen 13 krízisen esett át, a független görög állam 1829 óta létezése felét adósságválságban töltötte. A mai éltanuló Németország vagy Ausztria is átélt vagy fél tucat ilyen időszakot a 20. században. Az elmúlt kétszáz évben több mint hatvan ország tapasztalt meg ilyesmit.

Az ördögi kör

A válság előtt az euróövezet stabilitása és az implicit garanciák miatt senki sem tételezte fel, hogy gazdag EU-államok sora nézhet szembe fizetési gondokkal. Ám amikor fény derült a görög állam és az ír bankok hazugságaira, valami örökre összetört, a korlátlan bizalom elillant. A pénzügyi piacok figyelme 2010-ben a tagországok költségvetési hiányának fenntarthatóságára összpontosult. A befektetők immár a hosszú távú fenntarthatóságot, vagyis a várható adósság és a várható hazai össztermék arányát is mérlegelik: egyszerre fontos az adósságdinamika és a finanszírozásra rendelkezésre álló jövedelem. Baj akkor van, ha mind az adósságszint, mind a jelenlegi és a jövőben várható költségvetési hiány magas. A logika egyszerű: a finanszírozáshoz szükséges jövedelem adóbevételekből származik, ez pedig a GDP függvénye. Magasabb adósság finanszírozásához nagyobb jövedelem, vagyis gazdasági növekedés szükséges. A nagyobb gazdasági teljesítmény záloga pedig végeredményben az adott ország vállalatainak versenyképessége. Adósságválság akkor üt be, ha az adósságdinamika rossz, és a növekedési kilátások gyengék. Ráadásul mivel a piac bizalmatlan, magasabb hozamot vár el, ami megdrágítja a hiteleket, ami megemeli az adósságot - ez pedig további bizalmatlanságot szül. Ebben az ördögi körben kering most Európa számos országa.

A periferiális dél-európai államok (vagy ahogy a spanyol, portugál, görög, ír és olasz adósokat együttesen rövidítik: a PIIGS-országok) makrogazdasági problémáinak hátterében a közös monetáris politika okozta egyensúlytalanság mellett számos mikrogazdasági nehézség is szerepet játszott: a vállalatok gyenge nemzetközi teljesítménye, az alacsony foglalkoztatottság, az oktatás nem megfelelő szintje. Ezeket csak tetézte néhány ország mély politikai válsága: a belga kormányzat már csak azért sem bírt eljárni az adósságcsökkentés érdekében, mert az ország nem rendelkezett ilyennel, de az olasz kormány populizmusa sem kedvezett a reformoknak. És végül: a 2000-es évek elején jelentősen csökkent a dél-európai periféria euróövezeten belüli relatív teljesítménye - vagyis például a spanyol vagy a portugál gazdaság versenyképessége a németéhez vagy az osztrákéhoz képest.

Ez utóbbi okai közül a legfontosabb a kelet- és közép-európai országok uniós csatlakozása volt. Ez ugyanis erősítette a bővítésből a közép-európai befektetéseken keresztül jól profitáló német, osztrák, holland, belga és olasz vállalatok, illetve a balti és lengyel fejlődést kihasználó skandináv cégek versenyképességét. A bővítés hátrányai viszont elsősorban a dél-európaiakat érintették, hiszen a közép-európai országok velük versenyeznek - például a német vagy amerikai feldolgozóipari beruházásokért. A közép-európai munkaerő hatékonysága 10 év alatt 10 százalékot javult a délihez képest.

Nem figyeltek eléggé

A keleti bővítés fontosságát a spanyol, portugál, görög, ír, olasz cégek későn ismerték fel, és mérsékelten tudták kihasználni az olcsó termelés megjelenésének előnyeit. Például a Magyarországon a 2009-ig összesen befektetett működő tőke 52 százaléka három országból, Ausztriából, Hollandiából és Németországból (összesen 106 millió lakos) jött. Az együtt hasonló gazdasági erővel bíró PIIGS-országokból (összesen 131 millió lakos) a magyar FDI-állomány mindössze 3,5 százaléka származik.

A másik fontos folyamatot az évtized elején végrehajtott német gazdasági reformok indították el. A Volkswagen-konszern egykori személyzeti főnökéből lett kormányzati hivatalnokról Hartz-reformnak elnevezett, 2000 és 2004 közötti - komoly társadalmi ellenállás mellett bevezetett - intézkedések az évtized közepére versenyképesebbé tették a német gazdaságot. A Hartz-program négy hulláma elsősorban a munkaerőpiac liberalizálására és a munkanélküli-segélyek csökkentésére és korlátozására irányult. Ma már jól látható, hogy a reformok hatására a német vállalatok munkaerőköltsége reálszinten csökkent, javult a foglalkoztatottság, és a német gazdaság jó állapotban vészelte át a 2008-as globális pénzügyi válságot.

A PIIGS-országokban nem történt a Hartzhoz mérhető reform - viszont az olcsó pénzből megvalósuló fejlesztések és az ingatlanpiaci felfutás közepette emelkedtek a munkaerőköltségek, és csökkent a versenyképesség. Az olasz növekedés 2000 és 2008 között átlagosan alig 1, a portugál 1,5 százalék körül volt: ez a német és az osztrák növekedés fele. És még ez is elsősorban belső fogyasztásra épült, a szociális kiadások nem csökkentek. Az elmúlt tíz évben a PIIGS-országok költségvetési hiánya átlagosan majdnem két százalékkal haladta meg az északi államokét. A magas hiányt pedig kölcsönből (Görögország) és az ingatlanpiaci boom miatt megnövekedett adókból (Írország) fedezték.

A 2010-es európai adósságválság fontos oka tehát a dél-európai országok relatív versenyképességének romlása - és nem csak a közös monetáris politika. Ha pedig a gondok a mikroszintű versenyképességhez kapcsolódnak, az euró szétverése nemhogy javítaná, de inkább rontaná az európai országok versenyképességét. Az euró felbomlása a tőkemozgás korlátozását és az integrált európai belső piac halálát is elhozná, miközben az igazi versenyképességi és politikai bajokat nem szüntetné meg; sőt, az eddiginél magasabb kamatok csak nehezebbé tennék a kilábalást a PIIGS-országokban.

A közös valuta önmagában nem megoldás a gazdasági kihívásokra, és nem garancia az egységes európai gazdaság flott működésére. Ehhez a tagországok felelősségteljes költségvetési politikája és ennek európai szintű felügyelete, a lemaradt tagországok versenyképességének javítása és ennek uniós serkentése és felügyelete kell. Brüsszel ezért látott hozzá - a tradicionálisan uniós szinten kezelt területek mellett - új intézkedések kidolgozásához. A jellemzően mikrogazdasági (vagyis intézményi és vállalati, és nem költségvetési) szintű reformok a PIIGS országok verseny- és növekedési képességének javítását tűzték célul. Görögországtól Portugáliáig a csomagok része lesz az oktatás és képzés reformja, a munkaerőpiac dinamizálása, a munkajogi változtatások előmozdítása, az állami vállalatok körének és irányításának átgondolása, a posta, a vasút, a kórházak és közüzemek átalakítása, hatékonyságuk javítása. Persze kétséges, hogy a nemzeti kormányok elfogadják-e az EU növekvő szerepét az eddig nemzeti hatáskörbe tartozó területeken, miként az is, hogy képesek-e végrehajtani a reformokat. Az egyik első ilyen intézkedés, amely a görög szállítmányozás liberalizálását tűzte célul, heves ellenállásba futott, a sztrájkok városokat bénítottak meg. De az EU hitelcsomagjai és a pénzpiaci veszélyek talán éppen azt a sokkot biztosítják, amely szükséges ezen reformok elindításához.

És persze szükséges egy olyan mechanizmus bevezetése is, amely a tagországok piaci adósságának rendezését teszi lehetővé. A jó hír, hogy az elmúlt hónapokban az EU mind a három téren komoly haladást ért el. A rossz, hogy a tervek hosszabb távra szólnak, és nem segítik a mai bajok megoldását. De az euróövezet szétesése 2011 elején csak lehetőség, és még messze nem tragikus realitás. Hogy ne is legyen az, az uniónak e három téren sokkal gyorsabban kell előrelépnie: azaz egyszerre kellenek közösségi és nemzeti reformok.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.