Könnygázt használt a rendőrség a Karmelitánál a kordonbontásban résztvevő tüntető diákokra

  • narancs.hu
  • 2023. április 24.

Belpol

A miniszterelnök hivatala előtt folytatódott a státusztörvény elleni demonstráció, ahol az ellenzék ismét kordont bontott, amibe a tüntetők is beszálltak.

Mint arról lapunk is beszámolt, pedagógusok, diákok és szülők, az oktatásért aggódók vonultak hétfőn 17 órától a Belügyminisztérium elé a tanárok melletti szolidaritásként és "az egyre növekvő állami elnyomás" ellen az ADOM Diákmozgalom szervezésében létrejött tüntetés alkalmából.

A pedagógusok szerint a teljes köznevelési rendszert érintő átalakítás nem alkalmas a szakemberhiány kezelésére, tovább ront a tanszabadság helyzetén és a béremelést sem garantálja megfelelően.

A vonulás, majd az azt követő néhány felszólalás után Pankotai Lili diák lépett a színpadra, aki arra szólította fel a tömeget, hogy induljanak el együtt a Karmelitához, ahol kordonbontás zajlik: a Momentum a korábbiakhoz hasonlóan újra akciózik.

(A budai Várban a Színház utcát, ahol a miniszterelnöki hivatalként funkcionáló Karmelita kolostor bejárata van, kordonokkal zárják el, a hivatalos indoklás szerint azért, mert a terület építési területnek számít, de kormánypárti politikusok minden gond nélkül áthaladnak rajta, míg mások nem léphetnek a Karmelita elé. Az ellenzék március óta több ízben is megbontotta a Karmelita kolostort védő kordont.)

 
Fotó: Palágyi Barbara 

 "A folytatás most kezdődik, ebben a pillanatban, úgyhogy gyertek velünk!

A Lánchídon keresztül indulunk, most!" – zárta beszédét.

Ezt követően a demonstrálók többsége megindult a Lánchídon át a Karmelitához.

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara

 A tüntetők a Halászbástya lépcsőjén elénekelték a Kossuth nótát, majd a Himnuszt. A "Pintér, gyere ki!"-t időközben felváltotta a "Viktor, gyere ki!". A menet eleje 19 óra körül érkezett meg a Karmelitához, ahol a rendőrök sorfalat állnak a miniszterelnök hivatala körül.

"Miénk ez az ország!" – skandálták a tüntetők.

 
 
Fotó: Palágyi Barbara 

 A helyszínen a Momentum politikusai mellett megjelent Hadházy Ákos független képviselő és Komjáthi Imre, az MSZP elnöke is. 

 
Fotó: Palágyi Barbara

 
Fotó: Palágyi Barbara 

Korábban a helyszínen lévő politikusoko megpróbálták elbontani a kordont az épület elől, de némi dulakodás alakult ki a rendőrökkel, végül Hadházyt és Gelencsér Ferencet, a Momentum elnökét is kézben cipelték arrébb.

Miután a tüntetők is a helyszínre értek, a momentumos politikusok, Jámbor András független képviselő és a tüntetők nekitolták a kordont a rendőröknek, ismét dulakodás alakult ki a rendőrökkel a kordon körül, ezt követően fotóriporterünk beszámolója szerint

a rendőrség könnygázt alkalmazott, amiből jócskán kaptak a diákok is.

A Telex beszámolója szerint a lefújt diákok közül voltak, akiket a helyszínen lévő mentősök láttak el.

A 444.hu szerint egy volt pedagógus arra kérte hangosbemondón a rendőröket, hogy álljanak át. Egy dühös diák pedig a rendőrökön kérte számon, miért fújták le őket gázspray-vel.

 
 Fotó: Palágyi Barbara

 
 
Fotó: Palágyi Barbara 

 
 
Fotó: Palágyi Barbara 

 
 
Fotó: Palágyi Barbara 

 
 
Fotó: Palágyi Barbara  

 
 
Fotó: Palágyi Barbara 

Hadházy Ákos is szólt a tömeghez, aki azt mondta, a kordon törvénytelen és a hazugság jelképe, és hogy a rendőrállam építette kordont rendőrállam általi módszerekkel igyekeznek megvédeni. A képviselő arról is beszélt, hogy a feladat a jogállam visszaépítése lenne, és hogy a tanároknak, diákoknak már régen győzniük kellett volna egy rendes demokráciában. 

Elmesélte, hogy megkérdezte tőle egy alezredes, "miután ráültek a veséjére, hogy mi a terv". Hadházy azt mondta, hogy maradnak. Megerősítette, hogy ma este ott maradnak a Karmelita előtt.

 
Fotó: Palágyi Barbara 

Ezt követően politikusok adták egymásnak a hangosbeszélőt. Előbb a momentumos Gelencsér Ferenc szólt, aki szerint Orbán azt állítja, hogy a tüntetőket szolgálja. "Hogy tetszik a szolgálat?" – kérdezte. Fújolás volt a válasz.

Az MSZP-s Komjáthi Imre arra szólította fel Orbánt, hogy menjen a büdös francba és vigye a haverjait.

Majd Pankotai Lili jelentette be, hogy jövő szerdán újabb tüntetés lesz.

A tömeg azt kiabálta a rendőröknek, hogy "gyerekeket bántasz", már amikor épp nem az "Orbán, takarodj!" zúgott.

Közben rendőri erősítés érkezett. Erre hangosbemondón keresztül Pankotai Lili újra szólt: "Tudjuk, hogy féltek". De mindeközben a tömeg elkezdett oszlani.

 
 
Fotó: Palágyi Barbara 

 
Fotó: Palágyi Barbara 

 
 
Fotó: Palágyi Barbara

 

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.