Mindenki akart egy szelfit a Dunával - így tetőzött a folyó Budapesten

Belpol

Napsütéses, korzózós szombaton tetőzött a Duna, az emberek többsége látványosságként élte meg, amit a szakemberek és az önkéntesek kemény munkaként. Az apadás megindult, a munka még nem csökken.

Rendkívüli esemény nélkül, 829 centiméteren tetőzött a Duna Budapestnél szombat délelőtt.

A várost Karácsony Gergely főpolgármester szerint 900 centiméteres magasságig biztosították a szakemberek, vagyis bőven maradt fel nem használt homok és zsák, a víz nem bukott át a védvonalakon. A felső rakpartot nem érte el a folyó, a legközelebb a Hajógyári-szigetnél volt a vízszint az úttesthez, illetve a Római-parton árasztott el olyan utcákat, ahol házak, lakóépületek is vannak.

 
 
Fotó: a szerő felvétele 

Szombat reggel a csípős időben is jöttek-mentek már a turisták a Március 15. tér környékén. Főként északabbra, ott volt ugyanis látnivaló. A pesti Duna-parti villamosok nem jártak a Kossuth tér és a Március 15. tér között, ezen a szakaszon a síneken is tébláboltak már emberek – nem csoda, innen lehetett jól látni a vizet. Persze kicsit látványosabb volt minden 2013-ban, amikor a folyó elöntötte a villamospályát is egy szakaszon, de most is többen látni akarták, ahogy hömpölyög a folyó. A belvárosi önkormányzati rendfenntartók nem győzték leterelni a sínekről a bámészkodókat.

A nagy látványosságot az jelentette, hogy az alsó rakpartot uralma alá vette a Duna. A Kossuth téren többen fotózták a folyót, mint a Parlamentet, és a Margit híd pesti hídfőjénél is viszonylag korán elkezdett gyűlni a nép. A Margitszigetre nem lehetett bemenni, hiába próbálta győzködni egy turista a rendőröket. A kirándulóhajók sem tudták fogadni az utasokat, a fedélzetre vezető rámpán mintha a folyó közepén lettek volna.

 
Fotó: A szerző felvétele
 

Hiába mondta Orbán Viktor miniszterelnök, hogy a budapestiek inkább ne menjenek a Dunát bámulni, az emberek igenis mentek. A miniszterelnök arra célzott, hogy a bámészkodók ne akadályozzák a védekezési munkálatokat, valójában erről szó sem volt. A védekezés, pontosabban a homokzsákok töltése és pakolása már befejeződött szombatra, a turistás helyeken nem lehetett útban lenni. Sok szülő sétált a kicsi gyerekével, az apukák egy fél délelőttre ismét izgalmasak lettek, hiszen áradásról, homokzsákokról beszéltek, nem az Újpest-Diósgyőr meccsről.

 
Fotó: A szerző felvétele

Északabbra, a Római-parton sokkal csendesebb volt már a város. Csak a helyiek jöttek ki beszélgetni, nézni, van-e valami tennivaló, egyáltalán mi van a hátrahagyott nyaralóval, házzal. A víz majdnem a Nánási útig betört, amit lehetett, körberaktak homokzsákokkal. Egyelőre nincs más hátra, mint várni. Várni, hogy lejjebb menjen a víz és remélni, hogy kitartanak-e a védművek.

Mert azzal, hogy a Duna apadni kezdett, nem hárult el a veszély. A Rómain legalább keddig tart a lezárás, egyben a készültség is. Mivel az elmúlt napokban is nagyobb esőzések voltak a folyó vízgyűjtőterületén, ezért a tetőzés után is magas marad a vízszint. A védművek állnak, a kritikus pontokon pedig figyelik, hogy nem kezdett-e engedni a támfal, nem szivárog-e a víz.

 
Fotó: A szerző felvétele
 

Dél körül a budai oldalon, a Margit híd és a Lánchíd között szokatlanul nagy tömeg alakult ki. A kellemesen meleg időben mindenki akart még egy szelfit a Dunával. Ezúttal jóval népszerűbb volt a rakpart, a semmiben álló hetvenes tábla és a feltorlódott hordalék, mint a Parlament. Hasonló tumultus alakult ki a pesti oldalon is végig a Kossuth téren.

 
 
Fotó: A szerző felvétele
 

Az ár levonultával is lesz még feladat, hiszen a Duna vize erősen szennyezett – ezért sem ajánlatos ilyenkor fürdőzni, meg azért sem, mert a nagy sodrású vízben mindenféle uszadék is halad az árral. A visszahúzódó víz után takarítani, fertőtleníteni kell, nemcsak az épületek, építmények falát, hanem a víz alá került villamospályát is, a Margitsziget, a Hajógyári-sziget és a Római-part fertőtlenítéséről nem is szólva.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.