Közbeszerzési kisokos

Mindenki egyért

Belpol

Képzeljünk el egy olyan országot, ahol léteznek azok az intézmények és törvények, legalább nagy vonalakban, amelyek arról hivatottak gondoskodni, hogy a közpénzekből fedezett beruházások a legolcsóbban és a legjobb minőségben valósuljanak meg. Hogy verseny legyen. És mégis: minden súlyosabb közmegrendelést egy vállalat, a Vállalat nyer el!

A közbeszerzés intézményét a közpénzek hatékony, takarékos felhasználása, a piaci szereplők versenyeztetése, a korrupció visszaszorítása és a közszféra gazdálkodásának átláthatósága érdekében honosították meg szerte a világon. Így történt ez a néhai Magyar Köztársaságban is. Lehet azonban másképp is közbeszerezni és közbeszereztetni: a piaci versenyt tudatosan, ámde jól álcázottan kizárva, a megrendelt szolgáltatás vagy eszköz valós értékénél jóval drágábban, a korrupciót csúcsra járatva. Ahhoz, hogy eredményesen működjön a - nevezzük így - nemzeti együttműködés közbeszerzési rendszere, jól átgondolt struktúrát kell létrehozni és működtetni. Hiszen a látszatokhoz, a törvények uralmának látszatához ragaszkodnunk kell - ha másért nem, hát azért, mert ez a képzeletbeli ország az Európai Unió magát demokratikusnak vélelmező tagállama. De ha ügyesen szimuláljuk a közbeszerzés intézményeit és gyakorlatát, a beruházásokról lenyesett milliárdok olyan iramban hullanak az ölünkbe, hogy azt pár éve, a decentralizált és kisipari korrupció korában senki elképzelni se tudta volna.

Hogyan épül fel és működik ez a rendszer?

Gangszták és kartellek

Nem árt - sőt, ha őszinték akarunk lenni, másképp nem is menne olajozottan a dolog -, ha szinte korlátlan politikai hatalom összpontosul a kezünkben. A közbeszerzések feltételeit a közbeszerzés kiírója határozza meg, s ez a kiíró lehet kormányzati szerv, az uniós forrásokat felhasználó infrastruktúra-fejlesztő hivatal (itt van a legtöbb pénz), lehetnek önkormányzatok, közpénzekkel gazdálkodó társaságok. A lényeg, hogy mindegyikre legyen valamennyi ráhatásunk - és minél több, annál jobb. Ha ezzel rendelkezünk, munkához láthatunk.

Első lépésként válasszuk ki azt a már létező, a legkülönfélébb beruházásokkal, fejlesztésekkel foglalkozó gazdasági társaságot, amelyet helyzetbe, azaz szinte kizárólagos kedvezményezetti státuszba akarunk hozni. Legyen ez a vállalatunk a Gőzgép Zrt. Vegyük számba, milyen az eszközparkja, tudásbázisa, személyi állománya. Ha a megrendelésekhez nem lenne elegendő kapacitása - ami óhatatlan, hiszen szinte valamennyi központi megrendelést meg akarja szerezni -, majd rácsatlakozik azokra a társaságokra, amelyek értenek az adott beruházási területhez, s szakembereik és eszközeik is vannak. Ha a kiszemelt cégnek bármilyen skrupulusai lennének a Vállalattal szemben - feltehetően nem lesznek, mert a sok pénz beszél, a karaván halad -, úgy a Gőzgép majd megérteti vele a konzorciális társulás előnyeit. Kormányzati kapcsolataira és politikai beágyazottságára fog hivatkozni, és szomorú arccal ecseteli, milyen az, ha egy korábban sikeres piaci szereplő nem jut megrendelésekhez.

Ha ezzel megvagyunk, kialakul az a néhány szereplős társaság, amely a Gőzgép körül keringve adja a szükséges tudás- és eszközbázist, kompetenciát, referenciát. Nem kell több belőlük háromnál. Négynél. Ha ennyi markos, számos területet lefedő cégcsoportháttérrel rendelkező vállalkozás áll össze, egy egész Magyarországnyi közbeszerzési piacot le tudnak tarolni. A Gőzgép állandó partnereiként indulnak a közbeszerzési felhívásokon, és folyton nyernek! A kartell pedig életképes - különösen, ha nincs az a versenyhivatal, amely gyanút fogna, hogy évek hosszú során a legzsírosabb közbeszerzéseket ugyanazokból a szereplőkből álló konzorcium vagy konzorciumok nyerik el.

Így írod ki

Ha az alapokkal megvagyunk, jöhet a megrendelői oldal behódoltatása. Ösztönözzük a tenderek kibocsátóit a helyes magatartásra, aztán pedig bízzuk a Gőzgépre, hogy jogi, közbeszerzési szakemberei megértessék velük a részleteket, azt, hogy mit hogyan írjanak ki. A lényeg a részletekben lakozik: szigorú, vagyis egyedi feltételeket kell szabni, amelyeknek a Gőzgép és nem más bír megfelelni. Akár egyetlen paraméter is elég lehet egy versenytárs bukásához!

De a Gőzgép is tud segíteni magán. Például úgy, hogy egy adott terület, iparág, beruházás-fajta összes szóba jöhető szakemberét megnyeri a Vállalatnak. A Magyarország méretű országokban az olyan speciális területeken, mint például a vasútépítés, nem sokan rendelkeznek a különböző munkafázisokhoz szükséges mérnöki, ellenőri tapasztalattal. Talán egy tucatnyian? Többségük az állami vasúttársaságnál dolgozik, és szerényebb fizetését a nagy beruházásokban való közreműködéssel, egyszemélyes betéti társasága révén egészíti ki. Márpedig vasútvonal-építésre, -felújításra dől a pénz az EU-ból. A Gőzgép, ha ügyes, a lehető legtöbb vasutas szakmérnököt csábítja magához pénzzel, netán enyhébb, netán durvább fenyegetéssel. Nem restell arra utalni, hogy az illető, ha nemet mond, lemondhat a keresetkiegészítés megszokott formáiról, eddigi szakértői megrendeléseiről. Ha meg az illető kötélnek áll, más megkeresését nem fogadhatja el.

Miután a Gőzgép szinte minden szakelemet magához kötött, ki lehet írni a pályázatot. A versenytársaknak nem lesz belföldön honnan meríteni. Oké, akkor hozzunk külföldről, gondolja a naiv külföldi, netán uniós tagállamban bejegyzett önjelölt. Mekkorát fog csalódni, amikor a kiírásban azt olvassa, hogy jöhet külföldi is, hogyne jöhetne, de sajnos vagy nem sajnos csak akkor, ha a hazai vasúttársaságnál megszerzett képesítéssel rendelkezik!

A Gőzgép versenytársainak kigolyózása érdekében érdemes továbbá az ésszerűen szükségesnél több szakembert szabni feltételként. Így ha egy jelentkező mégis kerít hazai mérnököt, aki a nevét adja a pályázathoz, azért bukik majd meg, mert neki csak egy ilyenje van. Holott legalább kettő vagy három kellene hasonló mérnökből - hisz a beruházást sok, az indokoltnál rövidebb szakaszra daraboltuk, és mindegyikhez előírtuk a ritka képesítésű szakember jelenlétét. Pozíciónkat - azaz a Gőzgép pozícióját - azzal is erősíthetjük, ha azokat a tevékenységeket, amelyekhez alacsonyabb iskolai végzettség is elegendő lenne, felsőfokú tanulmányokhoz kötjük.

Hol a lé?

Ha még ez sem elég, és úgy sejtjük, hogy a konkurenciának mégis rendelkezésre áll a szükséges szellemi és eszközkapacitás, akkor pénzügyi vonalon lehetetlenítsük el. Írjunk elő olyan referenciamunkát, amilyenje csak a Gőzgépnek vagy a Gőzgép mozgatta konzorciumnak van. Minél nagyobb a referenciamunka értéke, annál tutibb, hogy nem marad senki talpon a Gőzgéppel szemben. Ha például hullámvasutat akarnánk építeni, a megvalósítását ahhoz kössük, hogy az utóbbi 5 évben legalább 3 milliárd forintért kellett ilyen megrendelést teljesíteni. Határozzuk meg szemérmetlenül azt is, hogy csak azt a referenciamunkát fogadjuk el, amelyik az elmúlt öt év során éppen a harmadikban keletkezett. Akinek nincs ilyenje, mehet a pitlibe. És ez még nem minden! A referenciát csak abban az esetben fogadjuk el, ha egyetlen szerződéssel teljesült. Azt a pályázót, amelyik korábban egy nagyobb projekt, például vidámparképítés során épített hullámvasutat, zárjuk ki. Zárjuk ki akkor is, ha a hullámvasutat - bár önálló beruházás volt - négy darabból rakták össze, és négy számlát állítottak ki róla. Az unióban a részekből összeálló projektet egy tételként kezelik, bárhány teljesítési számla is készül róla, de ne zavartassuk magunkat. A lényeg, hogy a Gőzgéppel versenyre kelő pályázó referenciamunkáját se az általa korábban elvégzett nagy projekt keretében, se önálló egységet képező darabokból összeállt beruházásként ne fogadjuk el.

Egy érvényes az érvénytelenek között

Azok a hivatalok, hatóságok, közpénzből beruházó szervek, amelyek ritkábban írnak ki tendereket, ezért a pályáztatáshoz kevéssé értenek, bonyolító cégeket szerződtetnek. De ha mi a Gőzgépet akarjuk befutónak, a bonyolító cégek körét is szűkre szabjuk. Ne legyen sok bonyolító cég, és legyen az a kevés is a Gőzgép kijárója! Ha a kiíró nem tudná a dolgát, a bonyolító majd segít a közbeszerzés leegyszerűsítésében. Ha kell, a Gőzgép szakértői csapata el is készíti a tenderfelhívás szövegét. És ha egyre több tanácsadó cég kerül a partvonalon kívülre? Magukra vessenek, nem egyengetik a Gőzgép útját.

Jó lesz odafigyelnünk a nyilvánosság elkerülésére is. Alkalmazzuk gyakran a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást. Ekkor csak egy-két piaci szereplőtől, köztük természetesen az örök meghívott Gőzgéptől és társaitól kell ajánlatot kérnünk. Ezt sokan a pofátlanság netovábbjaként értenék: és legyen nekik igazuk. A verseny látszata kedvéért indítsunk ezért nyílt eljárással: amit aztán eredménytelennek minősíthetünk vagy minősíttethetünk. Indokot sosem nehéz találni - elvégre arra van a fejünk, hogy használjuk. A második kiírásra már tényleg csak a kiválasztottakat kell meghívnunk. Ehhez nem árt rávenni még egy-két piaci szereplőt az indulásra, akik - a szakmai zsargon szerint - támogató ajánlatot adnak. Nem azért jelentkeznek, hogy kiüssék a Gőzgépet, hanem hogy versenynek tűnjön a közbeszerzés. Ne törődjünk avval, hogy a Gőzgép az első fordulóban szintén érvénytelen, a megrendelés becsült értékénél százmilliókkal drágább ajánlatot adott. Hívjuk meg habozás nélkül másodszorra, mert még az is megeshet, hogy az eredeti értéken vállalja el a megbízást. Ha mégse, a költségvetésből ki lehet szorítani a hiányzó százmilliókat. Súlyozzunk tehát bátran az érvénytelen ajánlatok között: legyen egyvalaki érvényes a végén, és ez legyen a Gőzgép!

Panasz, mondd az áradat!

Akkor sincs veszve semmi, ha megtörténik a csoda, és valamelyik pályázó a Gőzgépénél kedvezőbb ajánlatot ad be. Ilyenkor először is a kiíró gondoskodjék arról, hogy e versenytárs pályázata érvénytelennek minősüljön. Vagy az eszközei, vagy a szaktudása, anyagi erőforrásai lesznek alkalmatlanok, kevesek. Netán formai kifogást talál a kiíró, vagy hiányos ajánlatot.

Ha valamely pályázó még ezek után is versenyben marad, vagy ami még rosszabb, jobb ajánlattal megnyeri a tendert, mert a kiíró nem talál rajta fogást, akkor se dőljünk a kardunkba. A Gőzgép majd jogorvoslati eljárással támadja meg a vereséggel végződött közbeszerzést. És a vereség győzelemmé változand! Ilyenkor az eljárásokat felügyelő hatóság arra kijelölt testülete vizsgálja meg a panaszt. Ez a testület áttanulmányozza a Gőzgép észrevételeit, és arra a következtetésre jut, hogy azok maximálisan helytállóak. Meghozza bölcs döntését, amely akár szó szerint megegyezhet a Gőzgép érveivel. És miért ne kaphatná a döntő testület akár készen az ítéletet? Amit egy gőzgépes jogi műhelyben kalapáltak össze? (Ilyenkor persze nem árt, ha a közbeszerzési irányító szerv feje átérzi a Gőzgép fájdalmát a vereség miatt, például azért, mert korábban ő maga is épp a Gőzgépben viselt vezető tisztséget.) A vesztesnek vigaszként a polgári peres érdekérvényesítés marad. Ám az ítélethirdetésig több év telhet el, ameddig a megtámadott közbeszerzés lezárul, a szerződés pedig - a Gőzgép szerződése, ki másé? - teljesül.

Ha pedig az eredeti eljárásban a Gőzgép nyer, és valamelyik pofátlan lúzer ugyanezen testületnél a Gőzgépet (a Gőzgépet!!!) támadná meg? A testület nem engedhet az elveiből: a panaszt ilyenkor bátran el kell utasítania. Mondjuk azért, mert a vesztes pályázó ajánlata eleve érvénytelen volt - például hiányos, ezért eleve ki kellett volna zárni az eljárásból. Ez utóbbit a testület utólag is megteheti - legfeljebb érvényteleníteni kell a kiíró ezzel ellentétes határozatait. Na, mondd már. Ha kell, odáig elmegy, hogy azt állapítja meg, a panaszkodó versenyző valójában nem is akarta elnyerni a tendert, csak falból pályázott, tehát nincs joga jogorvoslatot kérni.

És végül: gondoskodjunk arról is, hogy panaszkodni se legyen olyan könnyű. A jogorvoslati eljárás korábbi, szinte jelképes díját emeljük meg, mondjuk a... huszonötszörösére! Több tételből álló panasz esetén kelljen minden tételért külön fizetni, és arról a bíráló hatóság döntsön, hogy a panasz hány tételből áll. Legyen úgy, hogy a döntést követően csak azon kérelmi elemek díját kapja vissza a panaszos, amelyekben az ő javára döntött a testület.

*

És ha mindez megvan, akár hátra is dőlhetünk. Nincs az a hivatal, nincs az a bürokratikus eljárásrend, nincs az a csekély jelentőségűnek tűnő, ám adott esetben perdöntő részletszabályozás, ami ne nekünk kedvezne. Rendszerünkből nem hiányzik semmi. Ez így tökéletes. Teljes gőzzel előre!


Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.