Mire mennek az uniós pénzek? : Alaplé

  • Bugyinszki György
  • 2004. november 4.

Belpol

Magyarország uniós csatlakozásával megnyílt a lehetõsége annak, hogy a lassan megtérülõ, nagy infrastrukturális beruházások támogatására létrehozott Kohéziós Alapból is lehívjunk pénzeket. 2006 végéig mintegy 1000 millió euróval többel gazdálkodhatunk, amennyiben az Európai Bizottság mind a nyolc aktuális támogatási kérelmünkre rábólint.

A Kohéziós Alapból finanszírozott projektek elõfutárainak tekinthetõ ISPA-beruházásokra az elmúlt 4 évben évi 88 millió eurót kaptunk. Ez az összeg idén és jövõre már 376 millióra nõ, 2007. január 1-jétõl pedig már évi 1000 millió eurónyi közösségi pénzt fordíthatunk környezetvédelmi és közlekedési fejlesztésekre, továbbá - új prioritásokként - városi tömegközlekedésre és alternatív energiaforrások hasznosítására. Az ISPA-támogatások rutinjához képest változást jelent, hogy a minimális projektnagyság 5 millió euróról a duplájára emelkedett, ennél kisebb volumenû teendõk esetében tehát nem számíthatunk támogatásra - legalábbis ebbõl az alapból. Ez rengeteg pénz, ezért kézenfekvõ a kérdés, hogy mire fordítjuk, és miért éppen arra.

Létezik egy, a kormány által jóváhagyott "hosszú lista", mely a nemzetgazdaság szempontjából kiemelt jelentõséggel bíró fejlesztéseket tartalmazza, ebbõl választották ki azt a nyolcat, amelyek meg-felelõ elõkészítettségûek ahhoz, hogy az Európai Bizottság várhatóan igent mondjon rájuk. A befogadó nyilatkozatokat már kiadta Brüsszel, ezt egy értékelõ folyamat követi (ennek során helyszíni vizsgálatokat végeznek a közösség illetékesei) - ezek után mondják ki a végsõ szót, várhatóan még idén novemberben. Ezzel párhuzamosan már gõzerõvel zajlik a 2007 és 2013 között esedékes nagyprojektek elõkészítése, hogy a tervezés, az engedélyeztetés, vagyis a teljes dokumentáció, sõt még a tenderek is készen álljanak, amikorra kell. Természetesen alapvetõ szempont a szelekciónál és a rangsorolásnál, hogy a beruházások igazodjanak az ország fejlesztési célkitûzéseihez, vagyis az Európa-terv prioritásaihoz, és hogy összhangban legyenek a kormányprogrammal. Jelenleg öt környezetvédelmi és három közlekedésfejlesztési támogatási kérelmünk vár elbírálásra, a két területen megközelítõleg azonos mértékû forrásokra számíthatunk - tudtuk meg Uszta Józseftõl, a Nemzeti Fejlesztési Hivatal Kohéziós Alap Irányító Hatóság fõosztályvezetõjétõl. Ha minden jól megy, a közel 1500 millió eurós összköltségû projektek több mint kétharmadát a Kohéziós Alapból fedezzük majd.

Tiszta szennyvíz

Jövõre indulhat a budapesti központi szennyvíztisztító építése, mely Kelet-Közép-Európa legnagyobb környezetvédelmi beruházásának ígérkezik a maga 470 millió eurós költségével. Jelenleg ugyanis a fõváros szennyvizének több mint 50 százaléka gyakorlatilag tisztítatlanul ömlik a Dunába, és ez komoly környezeti terhelést okoz. Ha a terv valósággá válik, a szennyvíz több mint 90 százaléka tisztított lesz. A veszprémi szennyvíztisztító terve korántsem ennyire költséges (30 millió eurós csupán), mégis alapvetõ fontosságú, mert a Balaton vizének tisztaságát szavatolhatná, és megvalósulása esetén a térség karsztvizei sem szennyezõdnének el. Az észak-alföldi ivóvízminõség-javító program 25 települést érint majd - várhatóan szintén jövõre indul. Az uniós elõírások érvényesítése halaszthatatlan feladat. Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében három regionális hulladéklerakó épül majd, 131 millió euróért, s ez 237 település mindennapjaira lesz közvetlen hatással. A dunántúli környezetvédelmi beruházások közül a zalaegerszegi szennyvízkezelési és csatornázási projekt kap elsõ körben támogatást, ez 48 települést érint.

A közlekedésfejlesztési projektek közül három kapott elsõbbséget; egy közúti, egy vasúti és egy légiforgalom-irányítási. A következõ két évben megépülhet az M0-s keleti szakasza (érdi leágazással együtt értve), mely összeköti majd a 4-es számú fõutat az M3-sal. A majd 40 kilométeres autópályaszakasz (11 csomóponttal és pihenõhelyekkel) 441 millió eurót kóstál, amelynek a 85 százalékát fedezi Brüsszel. A Kohéziós Alapnak köszönhetõen várhatóan már 2006-ban kicserélik viszont a püspökladányi és a Kõris-hegyi radarokat, és a ferihegyi légiirányító rendszerre is jut még pénz ebbõl a közel 40 millió euróból - ez a polgári légi közlekedés biz-tonságát hivatott növelni. 2007 végéig elkészülhet továbbá a Budapest-Cegléd-Szolnok-Lökösháza vasútvonal rehabilitációjának - 200 millió eurót meghaladó értékû - 2. üteme, mely a Budapest-Vecsés és a Mezõtúr-Békéscsaba közötti vonalszakasz felújítását foglalja magába. A végeredmény az energia- és költségkímélõbb üzemeltetés lehet, és a zajártalom is csökkenni fog.

Közlekedõ lények

Hiú ábránd volna viszont azt gondolni, hogy egyszer majd a teljes MÁV-hálózatot kipofozhatjuk uniós pénzekbõl, Brüsszel ugyanis csak azon szakaszok rekonstruk-cióját támogatja, melyek részei a közösségileg meghatározott közlekedési folyosóknak, vagyis a transzeurópai hálózatnak - tudtuk meg Uszta Józseftõl. Az autópályákra is ugyanez az elv érvényes. Jó hír viszont, hogy várhatóan a fõváros, illetve a fõpolgármester felvetése pozitív visszhangra talált, és nem lesz elvi akadálya annak, hogy a 4-es metró második építési ütemét részben már a Kohéziós Alapból fedezzük 2007 után (elõreláthatólag akkor válik ugyanis támogatottá a városi tömegközlekedés fejlesztése az uniós felzárkóztatás-politikában). Persze csak akkor, ha a dokumentációban az új szakasz teljesen elkülönülten jelenik majd meg, és ha a szükséges tervek és engedélyek is rendelkezésre állnak.

Bugyinszki György

A cikk megjelenését a Nemzeti Fejlesztési Hivatal támogatta

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”